Hoe Max Verstappen dit jaar gehakt maakte van de concurrentie

Het Formule 1-seizoen begint natuurlijk gewoon met het vaste
gegeven dat Max Verstappen tijdens de wintertest opnieuw in de Red
Bull zetelt. Coureur en team zijn zeer loyaal aan elkaar en ze zijn
gretig om de successen die ze in 2021 én 2022 samen hebben geboekt
een vervolg te geven. Ze komen uit een dominant jaar 2022, waarin
de RB18 een winnend concept blijkt te zijn. En omdat die bolide
voortdurend is doorontwikkeld, profiteert men daar ook tijdens de
wintertests van. De bolide was bij de presentatie zichtbaar niet
heel anders en de grootste veranderingen hadden onderhuids en onder
de auto plaatsgevonden. En terwijl het het tweede jaar van de
nieuwe regels betreft, lijken veel te teams de plank mis te slaan.
Red Bull torent boven de meute uit en verrassend genoeg is het
Aston Martin dat opstaat als de potentiële grootste uitdager. Maar
hoe goed het team uit Milton Keynes ook oogt, boven het team hangt
een groot vraagteken. Het team is immers belast met een
ontwikkelingsbeperking vanwege het overschrijden van de
budgetlimiet in 2021. Ze mogen minder windtunneluren maken en
minder computersimulaties uitvoeren en dat kon het team dus weleens
gaan hinderen later in het seizoen. Verstappen schiet uit de
startblokken In Bahrein, als het seizoen echt van start gaat,
verdwijnt Max Verstappen echter redelijk makkelijk aan de horizon.
George Russell roept al meteen dat Red Bull dit jaar elke race
weleens kan gaan winnen. In Saoedi-Arabië wordt dat nogmaals
duidelijk. Verstappen incasseert een tegenslag in de kwalificatie:
zijn aandrijfas breekt. Vanaf P15 rukt hij echter snel op, maar
teamgenoot Sergio Perez weet de ontketende Verstappen achter zich
te houden. De eerste zege van het jaar voor Checo. Artikel gaat
hieronder verder . Perez knock-out Met een puntje voorsprong op
Perez reisde Verstappen af naar Australië. Daar ging Perez
opzichtig de mist in tijdens de kwalificatie, waardoor hij op ruime
achterstand van winnaar Verstappen over de lijn kwam. De eerste
slag van de Nederlander, maar enkele weken later sloeg de Mexicaan
meteen terug. In Bakoe had Perez namelijk een ijzersterk weekend en
kende Verstappen een van zijn mindere weekenden. Toch pakte hij
alsnog P2. Het bleek echter de ommekeer te zijn. Maanden later gaf
Verstappen aan heel veel te hebben geleerd over zijn auto tijdens
de GP van Azerbeidzjan, lessen die hij al snel in praktijk kon
brengen. In Miami kende Verstappen nog een tegenslag in de
kwalificatie, maar in de race kwam hij van P8 terug en pakte hij
Checo en de overwinning. Voor Perez was het daarentegen het begin
van een kwakkelende periode, die vandaag de dag nog steeds niet is
afgelopen. Zelf geeft de Mexicaan aan dat een Red Bull-update in
Spanje hem de das om heeft gedaan: sindsdien weet hij niet meer het
maximale uit zijn RB19 te persen. Het artikel gaat verder onder de
video van Max die de genadeklap aan Perez uitdeelt. Verwoestende
reeks En toen was de leeuw los. Verstappen liet geen spaan heel van
de concurrentie, race na race. Iedereen werd op een hoop gereden,
tien races op een rij werden er gewonnen. Het verschil werd alleen
maar groter. Achter hem viel iedereen over elkaar heen: niemand kon
Verstappen bijhouden. Na Miami volgden zeges in achtereenvolgend
Monaco, Spanje, Canada, Oostenrijk, Groot-Brittannië, Hongarije,
België, Nederland en Italië. De ene mooier dan de ander, met als
hoogtepunten totale dominantie in België, waar hij na een gridstraf
teamgenoot Perez al heel snel om de oren reed. In Nederland werd
alles op Verstappen afgestuurd: de druk van een natie op zijn
schouders, noodweer bij de start en noem het maar op. Daar werd
duidelijk wat iedereen eigenlijk al wist: niets of niemand kan de
Red Bull-coureur nog stoppen. Als een onstopbare trein verwoest Max
alles wat hij op zijn pad tegenkomt. In Italië deed Sainz de meest
dappere poging van het jaar om Verstappen af te stoppen. Ronden
lang hijgde de Nederlander in zijn nek en uiteindelijk dwong Max de
Ferrari-coureur tot een foutje. Daarna reed hij feilloos naar zijn
tiende zege op een rij: een record, dat nog wel even zal blijven
staan. Het artikel gaat verder onder de onderstaande video's van de
dominante Verstappen Verstappen snoert iedereen de mond Omdat
achter hem geen enkel team constant presteerde, zelfs Perez niet,
kon Verstappen keer op keer zijn voorsprong vergroten. Gestaag liep
hij uit, records werden vermorzeld, tot aan de GP van Singapore.
Daar kwam de geweldige reeks ten einde, tijdens een totaal
off-weekend voor Red Bull. Verstappen schopte het niet tot Q3 en op
het lastige Marina Bay Circuit kwam hij niet verder dan P5. Een
minimaal smetje op het seizoen van Verstappen, zeker toen er werd
gezegd dat het zou komen door ingrijpen van de FIA, dat toevallig
net in Singapore strenger op was gaan treden tegen flexibele
vleugels. Niets was minder waar, een week later maakte Verstappen
als vanouds gehakt van zijn concurrenten. Iedereen werd de mond
gesnoerd. Van begin tot eind reed hij aan de leiding en vooral zijn
kwalificatie, waar hij iedereen op een halve seconde reed, was
indrukwekkend. "Hij riep voor het weekend al dat hij twintig
seconden wilde pakken in de race", zei Red Bull-teambaas Horner. En
dat is precies wat hij deed. En zo kon hij met een gerust hart
afreizen naar Qatar. Dat Verstappen kampioen zou gaan worden, wist
iedereen al een tijdje en op zaterdag had hij op het Losail
International Circuit genoeg aan een zesde plek in de sprintrace.
In de sprintrace pakte hij uiteindelijk de wereldtitel, al
halverwege de sessie op zaterdagavond in Qatar. Teamgenoot Perez
viel uit, waarna Verstappen hoe dan ook wereldkampioen zou zijn.
Toch was de Nederlandermaar met één ding bezig: de sprintrace
winnen. Wetende dat zijn teamgenoot met auto en al in de grindbak
lag en hij daarmee kampioen was, wilde hij de titel extra kracht
bijzetten met een overwinning. Uiteindelijk kwam dat er net niet
van, maar dat mocht de pret niet drukken: Verstappen kwam als
tweede over de finish in de sprintrace, net achter Oscar Piastri.
Zeven punten op zak voor het kampioenschap dat al gespeeld was. Max
Verstappen is wereldkampioen in de Formule 1. Voor de derde keer op
rij.

Top Headlines

Oudere Top Headlines