Russell doet dringende oproep aan de FIA: "Daar zijn we slim genoeg voor"

George Russell geeft toe dat hij wat sceptisch was over de
aanpassingen aan het Losail International Circuit om de banden wat
te ontzien, maar na de sprintrace moet hij toegeven dat het de
juiste beslissing was. Echter, het kan het nog steeds gebeuren dat
Pirelli en de FIA de zaken met betrekking tot de levensduur van de
banden niet vertrouwen en daarom een verplichte driestopper
opleggen. Op het moment van schrijven heeft men nog niks naar
buiten gebracht over het onderzoek naar de banden uit de
sprintrace. Russell roept de FIA op om die aanvullende maatregelen
vooral niet in het leven te roepen. Want, zo redeneert hij 'dit is
inherent aan de opzet van dit sprintweekend'. "Als je naar een
circuit als Barcelona gaat en je netjes de vrije trainingen
afwerkt, weet je aan de hand van data die verzameld wordt of je
voor een twee- of driestopper moet gaan en dat een éénstopper
bijvoorbeeld nooit gaat werken." "Dit weekend beschikken we niet
over dat soort uitvoerige data. Hadden we wel gewoon drie
trainingssessies gehad, dan hadden we alles zelf uitgevogeld over
bandenslijtage en over de te volgen strategie." Russell pleit voor
een andere oplossing: "Ik denk niet dat de FIA ertussen moet komen.
Geef ons gewoon de data (van de analyses, red.), zodat we kunnen
zien hoeveel slijtage er was op zowel de zachte- als medium banden
en vervolgens zijn wij allemaal slim genoeg om aan de hand daarvan
eigen keuzes te maken." Russell denkt ook niet dat de data vanuit
de sprintrace te weinig waard zal zijn, vanwege de vele safety
car-perioden: "Met de tien rondjes die we wel in competitie hebben
gereden, moet het mogelijk zijn om bepaalde waarden door te
berekenen. Maar goed, dit zijn dus allemaal kwesties die voorkomen
uit het feit dat we zo weinig trainingsronden hebben kunnen
rijden." Russell zelf hoorde overigens via een groepsapp met
coureurs over de eerste aanpassingen aan het circuit. Het roept de
vraag op of er een communicatieprobleem is tussen de FIA en de
coureurs: "Ik denk dat Nikolas Tombazis en Steve Nielsen
(technische FIA-kopstukken, red.) onderkennen dat de lijntjes
tussen de FIA en de coureurs niet sterk genoeg zijn. Er moeten een
betere samenwerking komen, want veel van dit soort zaken raakt ons
als coureurs direct. Bovendien kunnen wij uit eerste hand feedback
geven vanuit de cockpit, wat kan helpen om steeds de juiste
beslissingen te nemen."

Top Headlines

Oudere Top Headlines