F1-coureurs pissig op FIA: "Dit is niet hoe het hoort!"
Ineens kregen de coureurs tien minuten extra om de baan te
verkennen op het Losail International Circuit in Qatar. Volgens
Pirelli zorgden de verhoogde kerbstones voor problemen en was er
een (kleine) kans dat de banden het zouden kunnen begeven. Carlos
Sainz, lid van de rijdersvakbond GPDA, was niet blij met de hele
gang van zaken. "Ik ben ervan overtuigd dat de FIA en Pirelli geen
risico's mogen nemen met de band en het loslaten van rubber,
delaminatie. Ik zie tijdens de race niet graag lekke banden of iets
dergelijks op zo'n snelle baan", zegt de Ferrari-rijder tegen onder
meer RacingNews365 . "Als het is nodig voor de veiligheid, dan
moeten we het doen. Maar het is duidelijk dat ik het niet waardeer
dat we hier in 2021 waren, waarna we in de tussentijd twee jaar de
tijd hebben gehad om op deze slechte kerbstones te reageren. Er is
nieuw asfalt en de kerbstones zijn opnieuw neergelegd, maar om de
een of andere reden houdt de FIA vast aan deze kerbstones die
dodelijk zijn voor de Pirelli-banden. Ze leggen de schuld niet bij
Pirelli, maar het is duidelijk dat er iets aan de hand is." Ook de
manier van communiceren liet te wensen over, zo legt Sainz uit. "We
kwamen hier in de ochtend aan en we lazen het nieuws in de media.
Niemand vertelde ons over de track limits en de problemen met de
banden. Wij moesten het van de pers horen en dat is duidelijk niet
hoe het hoort. Als GPDA zijn we niet blij met deze situatie en we
hopen dat de samenwerking beter gaat worden. Als we dingen uit de
media moeten horen als het om onze veiligheid gaat, en onze inbreng
wordt niet meegenomen, dan is dat niet goed."
verkennen op het Losail International Circuit in Qatar. Volgens
Pirelli zorgden de verhoogde kerbstones voor problemen en was er
een (kleine) kans dat de banden het zouden kunnen begeven. Carlos
Sainz, lid van de rijdersvakbond GPDA, was niet blij met de hele
gang van zaken. "Ik ben ervan overtuigd dat de FIA en Pirelli geen
risico's mogen nemen met de band en het loslaten van rubber,
delaminatie. Ik zie tijdens de race niet graag lekke banden of iets
dergelijks op zo'n snelle baan", zegt de Ferrari-rijder tegen onder
meer RacingNews365 . "Als het is nodig voor de veiligheid, dan
moeten we het doen. Maar het is duidelijk dat ik het niet waardeer
dat we hier in 2021 waren, waarna we in de tussentijd twee jaar de
tijd hebben gehad om op deze slechte kerbstones te reageren. Er is
nieuw asfalt en de kerbstones zijn opnieuw neergelegd, maar om de
een of andere reden houdt de FIA vast aan deze kerbstones die
dodelijk zijn voor de Pirelli-banden. Ze leggen de schuld niet bij
Pirelli, maar het is duidelijk dat er iets aan de hand is." Ook de
manier van communiceren liet te wensen over, zo legt Sainz uit. "We
kwamen hier in de ochtend aan en we lazen het nieuws in de media.
Niemand vertelde ons over de track limits en de problemen met de
banden. Wij moesten het van de pers horen en dat is duidelijk niet
hoe het hoort. Als GPDA zijn we niet blij met deze situatie en we
hopen dat de samenwerking beter gaat worden. Als we dingen uit de
media moeten horen als het om onze veiligheid gaat, en onze inbreng
wordt niet meegenomen, dan is dat niet goed."
					
				