Breaking: FIA voert 'verplichte' driestopper in voor GP Qatar na aanhoudende veiligheidszorgen

In de aanloop naar de Formule 1 Grand Prix van Qatar lag de vraag
hoe de race eruit gaat zien nog volledig open. Als zorgen over de
veiligheid van de banden immers zouden blijven bestaan na de
sprintrace ( lees daar hier alles over ), dan zou de FIA een
driestopper verplicht stellen met een maximale stintduur van 20
ronden. Onderzoek van Pirelli naar de banden uit de sprintrace
moest uitsluitsel geven en dat onderzoek heeft de Italiaanse
bandenfabrikant nu afgerond. Men heeft geoordeeld dat enkel het
aanpassen van de track limits onvoldoende is geweest om de zorgen
over de veiligheid van de banden volledig weg te nemen. Wat naar
verluidt ook niet heeft geholpen is dat de vele safety cars in de
sprintrace een echte analyse van de maximale levensduur van de
banden heeft bemoeilijkt. Daarom schrijft de FIA nu min of meer een
verplichte driestopper voor, waarbij de maximale stintlengte wordt
teruggebracht naar achttien ronden, inclusief het aantal ronden dat
mogelijk al in een eerdere sessie op die banden heeft gereden. Elk
geval waarbij een coureur dat aantal overschrijdt, wordt voorgelegd
aan de stewards, met als aantijging 'het rijden met een auto in een
onveilige conditie'. De driestopper is volgens de letter van de wet
niet verplicht, maar is een logisch gevolg van de maximale
stintlengte van 18 ronden. 3 x 18 ronden is immers 54 ronden en de
totale race telt 57 ronden.

Top Headlines

Oudere Top Headlines