Controversiële bandenmaatregel zorgt voor strategiechaos tijdens GP Qatar

Een aantal uur voor de Grand Prix van Qatar kwamen de FIA en
Pirelli met het nieuws naar buiten dat er vanwege de veiligheid een
limiet op het aantal ronden wordt ingevoerd per bandenset. De
Formule 1-coureurs mogen maximaal een stint van 18 ronden rijden op
een set banden, wat in een race van 57 ronden betekent dat er
minstens drie pitstops verplicht zijn. Het woordje maximaal is
hierboven belangrijk, want het maximum van 18 ronden geldt bij een
nieuwe set banden. Gebruikte sets banden, waar veel coureurs het
deels mee moeten doen in de GP van Qatar, daar gelden andere regels
voor. De levensduur van gebruikte banden is logischerwijs minder
lang dan een nieuwe set. Voor de gebruikte sets heeft Pirelli een
overzicht gegeven met het maximale aantal ronden per compound. De
F1-teams zullen hier aandachtig mee bezig zijn: vrijwel iedereen
moet een of meerdere stints rijden op de gebruikte sets, waarvan de
meeste rijders net zo veel of bijna net zo veel ronden mogen rijden
als op een nieuw setje. Hoe lang de banden het vol gaan houden, dat
is weer een ander verhaal: in de sprintrace zagen we al dat de
softs razendsnel zijn in de eerste paar ronden, maar daarna keihard
inzakken. De beschikbare banden per coureur Zoals in het
onderstaande overzicht te zien is, hebben alle coureurs behalve
Nico Hulkenberg nog een nieuwe set hards en een nieuwe set mediums.
De mediums zullen veel gebruikt gaan worden in de race: vrijwel
iedereen heeft meerdere nieuwe/gebruikte sets met nog genoeg
'levensduur' in de gele banden. Coureurs die een setje mediums
hebben gespaard dit weekend, zoals Alex Albon, Logan Sargeant, Yuki
Tsunoda, Kevin Magnussen en Lance Stroll, zullen zich minder zorgen
hoeven te maken over het hoofdpijndossier van de zondag: wat te
doen met gebruikte banden? Bovenstaande coureurs kunnen sowieso
twee stints rijden op verse mediums en eventueel nog een volle
stint op de hards rijden. Daarna hoeft er in principe nog maar één
stint op gebruikte banden gereden te worden. De kans bestaat echter
dat veel coureurs kiezen voor gebruikte mediums - of zelfs een
start op de softs, om posities te winnen. Artikel gaat door onder
het aantal beschikbare bandensets per coureur, zoals met ons
gedeeld door Pirelli. Als er 18 staat, dan is de set nieuw. Een
getal tussen de 0 en 18 betekent dat het een al eerder gebruikte
band. Een band met nog 0 beschikbare ronden, kan natuurlijk niet
worden gebruikt. Verstappen versus Mercedes en Ferrari Bij de
topteams zit bijna iedereen in hetzelfde schuitje. Max Verstappen
moet het doen met een set nieuwe hards, een set nieuwe mediums en
een aantal gebruikte sets. Met de gebruikte mediums (3 sets) mag
hij nog wel 18, 17 en 17 rondjes rijden. Teamgenoot Sergio Perez,
die start vanuit de pitstraat, heeft ongeveer hetzelfde tot zijn
beschikking, al gaan zijn mediums nog 18, 14 en 14 ronden mee.
Daarnaast heeft hij nog een nieuwe set softs, al zal hij een
inhaalrace moeten rijden. Bij de Mercedes-coureurs, die naast en
achter Verstappen zullen starten, zijn de mediums zelfs nog wat
schaarser: 18, 13 en 13 ronden voor George Russell en 18, 13 en 10
ronden voor Lewis Hamilton. Op hards rijden is een optie, terwijl
er ook nog aardig wat softs zijn. Als deze überhaupt gebruikt
worden. Ferrari zal ook de keuze moeten gaan maken tussen versere
hards of mediums met een levensduur van om en nabij de 13 à 14
ronden. Dit zijn allemaal het maximale aantal ronden, verplicht
door de FIA en Pirelli: de kans bestaat dus ook zeker dat er minder
competitieve ronden op gereden kunnen worden. Verdedigen zal net
als in de sprintrace een lastig verhaal worden. Starten op softs
kan zorgen voor het winnen van veel posities, maar daarna begint
het gepuzzel met de strategie. Met vroege safety cars of zelfs een
rode vlag kan een korte stint op softs in het begin zomaar een goed
plan zijn - met een slecht getimede safety car ook juist weer een
ramp. Lastig zeggen vooraf natuurlijk. Als je vooraan staat, of in
ieder geval ver vooraan, dan is verdedigen met banden die langer
meegaan lastig. In de sprintrace kenden de coureurs op mediums
dramatische starts, maar konden ze in de race terrein winnen.
Tijdens de Grand Prix van Qatar moet hier echter ook mee worden
gepuzzeld met het oog op minimaal drie stops. Voorspellingen voor
de stints Pirelli komt op de chaotische zondag natuurlijk niet met
een ideale strategie: normaal sturen ze mee of ze een één-, twee-
of een zeldzame driestopper verwachten. Nu zal het sowieso gaan om
een driestop met een scala aan verschillende compounds, gebruikt of
ongebruikt. Soft - Medium - Medium - Medium/hard lijkt een van de
meest logische opties, niet per se in die volgorde. Afgaande op een
sterke start of een 'final push' op het einde kan een soft als
eerste of laatste stint gekozen worden, maar met de levensduur van
maar een paar ronden is het geen echte raceband. Een gokje wagen is
mogelijk. De harde band hebben we in de sprintrace nog niet gezien,
maar kan een optie zijn. De veiligste keuze blijft echter de
mediums. Daar is al veel informatie over verzameld op zaterdag. Met
vier verschillende bandensets per coureur in de race zal de
hartslag bij de strategen in ieder geval een stuk hoger liggen.
Onverwachte wendingen en een vleugje chaos? Daar kan men van
uitgaan.

Top Headlines

Oudere Top Headlines