Stewards verklaren uitblijven straf Hamilton na crash met Russell

De Formule 1 Grand Prix van Qatar was voor Lewis Hamilton een hele
korte. Na een paar honderd meter eindigde de Mercedes-coureur in de
grindbak toen hij iets te enthousiast probeerde een aantal posities
te winnen en daarbij tegen de bolide van teamgenoot George Russell
knalde. Het losvliegende wiel en het tripje naar het grind
betekende einde race voor Hamilton. Russell verloor veel posities
en moest een extra stop maken, maar werd uiteindelijk nog vierde.
Direct na de race liet Hamilton weten dat hij 100% schuldig was aan
het incident. Ondertussen werd er door de wedstrijdleiding ook
gekeken naar het incident en na het bekijken van de videobeelden
oordeelden de stewards dat een straf niet nodig was. Wel wordt
Hamilton aangewezen als schuldige in de crash. "Hoewel kan worden
gesteld dat auto nummer 44 (Hamilton) de hoofdschuldige was, hebben
de stewards rekening gehouden met het feit dat het incident
plaatsvond in ronde 1 en er meerdere auto's betrokken waren. Daarom
bepalen we dat het incident wordt beschouwd als een typisch 'ronde
1, bocht 1'-incident en dat geen enkele coureur echt volledig de
schuld draagt", laat men weten na de GP van Qatar. Daarmee moest
Hamilton alsnog vrezen voor een andere straf, nu voor een incident
na de crash. De zevenvoudig wereldkampioen liep namelijk over het
asfalt van het circuit terug naar de pits, wat tijdens een Grand
Prix niet zomaar mag. Artikel gaat verder onder de video. Hamilton
komt weg met waarschuwing Voor het betreden van het circuit na
afloop van de crash kreeg Hamilton uiteindelijk een reprimande.
Zijn team kreeg een boete van 50.000 euro, waarvan 25.000
voorwaardelijk. Op het circuit lopen (het asfalt) is tijdens een
race natuurlijk gevaarlijk, waardoor er zelfs voor de coureurs die
gestrand zijn een verbod geldt. Hamilton en een
teamvertegenwoordiger moesten zich na afloop van de race melden
hiervoor. Na het verweer en de camerabeelden stelt de FIA het
volgende: "Na de crash rende de bestuurder van auto 44 terug naar
de pits, waarbij hij de baan overstak. Hij bereikte de binnenkant
van het circuit pas enkele seconden voordat auto 63 (teamgenoot
Russell, red.) met hoge snelheid uit de pitstraat kwam rijden.
Vervolgens bleef hij langs de baan lopen, waarna hij uiteindelijk
het circuit verliet." "Tijdens de hoorzitting verontschuldigde de
bestuurder van auto 44 zich en besefte hij dat de situatie
gevaarlijk had kunnen zijn voor hem en andere rijders. De stewards
benadrukken dat het oversteken van het circuit extreem gevaarlijk
is en de coureurs hiermee voorzichtig moeten zijn. Naast het
opleggen van een aanzienlijke boete, geven de stewards ook een
waarschuwing. Daarbij moet in het achterhoofd worden gehouden dat
een bepaald aantal reprimandes leidt tot een sportieve straf", zo
luidt het oordeel.

Top Headlines

Oudere Top Headlines