Mercedes houdt Hamilton de hand boven het hoofd na crash: "Kan gebeuren"
Bijna niet slechter, want Lewis Hamilton en George Russell raakten
elkaar weliswaar, maar laatstgenoemde coureur kon ondanks wat
schade doorrijden. De race van Hamilton was voorbij na een iets te
gewaagde inhaalpoging in de openingsronde van de Formule 1 Grand
Prix van Qatar. Later verklaarde Hamilton dat de crash 100% zijn
schuld was en wezen de stewards hem ook aan als
hoofdverantwoordelijke. Gezien het de eerste ronde en de eerste
bocht was, kwam hij weg zonder een straf. De race van de
Mercedes-coureur was toch al voorbij. Russell werd uiteindelijk
vierde, maar er had mogelijk meer in gezeten. Bradley Lord,
communicatiebaas van Mercedes, blikt terug op de race in plaats van
de afwezige Toto Wolff. "Dit is de slechtst mogelijke start en het
laatste wat er mag gebeuren voor een raceteam: beide auto's die
elkaar raken. In de eerste ronde, George achteraan en Lewis in de
grindbak. Dat zag er allesbehalve briljant uit." "Dat George
uiteindelijk beter scoorde dan Ferrari hadden we niet verwacht na
de eerste ronde", zegt Lord, kijkend naar de strijd om de tweede
plaats in het constructeurskampioenschap. "Wat er mogelijk had
kunnen zijn, is duidelijk. We zaten op dezelfde snelheid als de
McLarens. Waarschijnlijk niet in de buurt van Max Verstappen om hem
aan te vallen, maar er zat een dubbel podium in. 'Misschien' telt
echter niet in deze sport. Dus nemen we genoegen met wat we hebben
en we zijn er blij mee, maar er zat meer in." 1711107823726145827
Actions speak louder than words. pic.twitter.com/aN33QJLvtD —
Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) October 8, 2023
Mercedes-gesprekken De verschillende bandenstrategieën, Hamilton op
softs bij de start in Qatar, werden 'in de ochtend besproken', zo
laat Lord weten na afloop van de race op Losail. "Dit was een
scenario waar we over hebben gepraat, want er is bij de start
duidelijk een performanceverschil tussen de banden. Ik denk dat op
dat moment (van de crash, red.) ze allemaal geen ruimte meer
hadden." "George kon geen kant op en Lewis moest zijn lijn houden.
We zagen wat er daarna gebeurde. Helaas kunnen dit soort dingen
gebeuren. Je kan niet alles van tevoren programmeren, zelfs als je
dit soort zaken van tevoren bespreekt. We zullen het er nog een
keer over hebben en alles nagaan. Alles wat we nu kunnen doen is
ervan leren en hopen dat het nooit meer gebeurt", aldus de
Mercedes-communicatieman.
elkaar weliswaar, maar laatstgenoemde coureur kon ondanks wat
schade doorrijden. De race van Hamilton was voorbij na een iets te
gewaagde inhaalpoging in de openingsronde van de Formule 1 Grand
Prix van Qatar. Later verklaarde Hamilton dat de crash 100% zijn
schuld was en wezen de stewards hem ook aan als
hoofdverantwoordelijke. Gezien het de eerste ronde en de eerste
bocht was, kwam hij weg zonder een straf. De race van de
Mercedes-coureur was toch al voorbij. Russell werd uiteindelijk
vierde, maar er had mogelijk meer in gezeten. Bradley Lord,
communicatiebaas van Mercedes, blikt terug op de race in plaats van
de afwezige Toto Wolff. "Dit is de slechtst mogelijke start en het
laatste wat er mag gebeuren voor een raceteam: beide auto's die
elkaar raken. In de eerste ronde, George achteraan en Lewis in de
grindbak. Dat zag er allesbehalve briljant uit." "Dat George
uiteindelijk beter scoorde dan Ferrari hadden we niet verwacht na
de eerste ronde", zegt Lord, kijkend naar de strijd om de tweede
plaats in het constructeurskampioenschap. "Wat er mogelijk had
kunnen zijn, is duidelijk. We zaten op dezelfde snelheid als de
McLarens. Waarschijnlijk niet in de buurt van Max Verstappen om hem
aan te vallen, maar er zat een dubbel podium in. 'Misschien' telt
echter niet in deze sport. Dus nemen we genoegen met wat we hebben
en we zijn er blij mee, maar er zat meer in." 1711107823726145827
Actions speak louder than words. pic.twitter.com/aN33QJLvtD —
Mercedes-AMG PETRONAS F1 Team (@MercedesAMGF1) October 8, 2023
Mercedes-gesprekken De verschillende bandenstrategieën, Hamilton op
softs bij de start in Qatar, werden 'in de ochtend besproken', zo
laat Lord weten na afloop van de race op Losail. "Dit was een
scenario waar we over hebben gepraat, want er is bij de start
duidelijk een performanceverschil tussen de banden. Ik denk dat op
dat moment (van de crash, red.) ze allemaal geen ruimte meer
hadden." "George kon geen kant op en Lewis moest zijn lijn houden.
We zagen wat er daarna gebeurde. Helaas kunnen dit soort dingen
gebeuren. Je kan niet alles van tevoren programmeren, zelfs als je
dit soort zaken van tevoren bespreekt. We zullen het er nog een
keer over hebben en alles nagaan. Alles wat we nu kunnen doen is
ervan leren en hopen dat het nooit meer gebeurt", aldus de
Mercedes-communicatieman.
