Waarom de afgetrainde F1-coureurs massaal bezweken in Qatar
De Grand Prix van Qatar bleek een veeleisende race te zijn voor de
F1-coureurs, want een aantal werd na de race behandeld in het
medisch centrum. Williams-coureur Logan Sargeant trok zich
halverwege de race terug omdat hij ziek was, terwijl Alpine-coureur
Esteban Ocon na nog geen twintig ronden ziek werd en in zijn helm
overgaf. Alex Albon en Lance Stroll hadden allebei moeite om uit
hun auto te komen in parc fermé, terwijl Oscar Piastri in de
koelruimte op het podium even ging liggen om bij te komen. De
F1-coureurs zijn twintig van de fitste atleten in de sportwereld.
Velen ondergaan saunatraining ter voorbereiding op races die
cruciaal zijn voor de hitte, dus waarom vormde het Losail
International Circuit zo'n uitdaging? Qatarese hitte Het kwik tikte
voor de start van de race de 32 graden aan, ondanks het feit dat de
zon ruim van tevoren onder was gegaan. Hoewel dit geenszins hitte
is die hitte bij sommige andere raceweekenden ver overtreft,
speelden een aantal factoren de coureurs parten. De
luchtvochtigheid was ook hoog in Doha toen de wind, die op vrijdag
en zaterdag harde waaide, wegviel. Met minder koele lucht van het
briesje om de effecten van de temperatuur en de vochtigheid te
temperen, werd een verzachtende variabele weggenomen. Er ontstaat
dan een sneeuwbaleffect als de temperatuur in de cockpit omhoog
schiet, met minder luchtstroom die de coureurs helpt afkoelen. De
buitentemperatuur in combinatie met de 'hartslag' van de auto, de
motor en alle systemen daaromheen, direct achter de rug van de
coureurs, jaagt de hitte door het dak. Coureurs worden beïnvloed
door de warmte die afkomt van de onderdelen van de auto, zoals de
power unit, zoals Fernando Alonso liet zien toen hij zijn Aston
Martin-team via de radio liet weten dat zijn stoeltje brandde.
George Russell was te zien toen hij zijn vizier optilde in de hoop
verkoelende lucht te vinden tijdens de pits voor Mercedes, terwijl
Lando Norris hetzelfde deed voor McLaren. Op het circuit probeerde
Yuki Tsunoda dat ook, maar hij kreeg een gezicht vol zand te
verwerken. Hete lucht van voorliggers kan het probleem ook
verergeren en hoewel drinken een coureur tijdens de race
gehydrateerd houdt, is de vloeistof ook warm, dus dat zorgde
eveneens niet voor een verkoelend effect - en dat leidt er meestal
toe dat een coureur ervoor kiest om de essentiële vloeistof niet
tot zich te nemen. Following Logan’s retirement from the Grand
Prix, he has been assessed and cleared by the medical team on-site
after suffering from intense dehydration during the race weakened
by having flu like symptoms earlier in the week.
pic.twitter.com/oeLhDrtfGC — Williams Racing (@WilliamsRacing)
October 8, 2023 Circuit lay-out Het Lusail International Circuit
werd in 2004 voornamelijk gebouwd voor motorraces en dat is te zien
aan de lay-out. Eén lang recht stuk wordt aan beide uiteinden
verbonden door een circuit dat voornamelijk bestaat uit bochten met
gemiddelde tot hoge snelheden, waardoor de coureurs nauwelijks op
adem kunnen komen van de intense werkdruk tijdens de ronde. Hoge
G-krachten belasten het lichaam en verbruiken extra energie,
waardoor de effecten van uitdroging door de intense hitte alleen
maar erger worden. Als het lange rechte stuk eindelijk opdoemt,
krijgen coureurs de enige grote inhaalmogelijkheid van de ronde
voorgeschoteld, wat betekent dat men niet zomaar na kan denken over
het nemen van 'rust'. Bandenproblemen Op circuits waar het
bovenstaande normaal gesproken een probleem zou vormen, zoals
bijvoorbeeld in Singapore, zou er meestal bandenmanagement aan te
pas komen om ervoor te zorgen dat een race met één of twee stops
haalbaar is. Dat leidt meestal tot drastisch langzamere rondetijden
dan tijdens de kwalificatie. Maar met de maatregelen die de FIA en
Pirelli hebben ingevoerd naar aanleiding van de bezorgdheid over de
veiligheid van de banden - waarbij coureurs niet meer dan 18 ronden
op een set banden mochten rijden - werd het bandenmanagement
grotendeels uit het raam gegooid. In plaats daarvan moesten de
kortere stints worden gemaximaliseerd om niet te verliezen, waarbij
iedereen vastzat aan een minimum van drie stops. En hoe wordt de
stint gemaximaliseerd? Door het tempo erin te houden. De coureurs
reden 57 ronden lang alsof het de kwalificatie was, waardoor de
hitte en de uitputting alleen maar toenamen. Charles Leclerc
verwees hiernaar toen hij na de race met de media sprak, waaronder
RacingNews365 , en legde uit: "Het belangrijkste is het feit dat we
drie stops moesten maken, dat betekende geen bandenmanagement in de
hogesnelheidsbochten en kwalificatieronde na kwalificatieronde."
Terwijl er grondig wordt getraind ter voorbereiding op dergelijke
veeleisende races, is geen enkele coureur voorbereid op ronde na
ronde van maximale inspanning. Een marathonloper kan je ook niet
vragen om een marathon te benaderen alsof het de 1500 meter is.
Waarom waren er geen problemen bij andere woestijnraces? Zorgen
over het wereldkampioenschap voetbal dat vorig jaar in Qatar werd
gehouden, leidden ertoe dat het toernooi in december plaatsvond en
niet zoals gebruikelijk in de zomer. De redenen hiervoor werden
tijdens de F1-race van afgelopen weekend duidelijk, toen de hitte
zo'n probleem bleek te zijn. Maar het schema houdt meestal rekening
met dergelijke klimatologische problemen - zoals blijkt uit de
andere Grands Prix in het Midden-Oosten. Bahrein en Saoedi-Arabië
worden ook 's nachts gehouden, maar in maart, waardoor ze de
hoogste temperaturen van het jaar missen, terwijl Abu Dhabi om een
vergelijkbare reden aan het eind van het seizoen plaatsvindt, eind
november. Qatar wordt volgend seizoen verplaatst naar eind
november, wat het probleem enigszins zou moeten verlichten, maar
als soortgelijke problemen blijven bestaan, moet er in de toekomst
worden gediscussieerd over de veiligheid van de coureurs.
F1-coureurs, want een aantal werd na de race behandeld in het
medisch centrum. Williams-coureur Logan Sargeant trok zich
halverwege de race terug omdat hij ziek was, terwijl Alpine-coureur
Esteban Ocon na nog geen twintig ronden ziek werd en in zijn helm
overgaf. Alex Albon en Lance Stroll hadden allebei moeite om uit
hun auto te komen in parc fermé, terwijl Oscar Piastri in de
koelruimte op het podium even ging liggen om bij te komen. De
F1-coureurs zijn twintig van de fitste atleten in de sportwereld.
Velen ondergaan saunatraining ter voorbereiding op races die
cruciaal zijn voor de hitte, dus waarom vormde het Losail
International Circuit zo'n uitdaging? Qatarese hitte Het kwik tikte
voor de start van de race de 32 graden aan, ondanks het feit dat de
zon ruim van tevoren onder was gegaan. Hoewel dit geenszins hitte
is die hitte bij sommige andere raceweekenden ver overtreft,
speelden een aantal factoren de coureurs parten. De
luchtvochtigheid was ook hoog in Doha toen de wind, die op vrijdag
en zaterdag harde waaide, wegviel. Met minder koele lucht van het
briesje om de effecten van de temperatuur en de vochtigheid te
temperen, werd een verzachtende variabele weggenomen. Er ontstaat
dan een sneeuwbaleffect als de temperatuur in de cockpit omhoog
schiet, met minder luchtstroom die de coureurs helpt afkoelen. De
buitentemperatuur in combinatie met de 'hartslag' van de auto, de
motor en alle systemen daaromheen, direct achter de rug van de
coureurs, jaagt de hitte door het dak. Coureurs worden beïnvloed
door de warmte die afkomt van de onderdelen van de auto, zoals de
power unit, zoals Fernando Alonso liet zien toen hij zijn Aston
Martin-team via de radio liet weten dat zijn stoeltje brandde.
George Russell was te zien toen hij zijn vizier optilde in de hoop
verkoelende lucht te vinden tijdens de pits voor Mercedes, terwijl
Lando Norris hetzelfde deed voor McLaren. Op het circuit probeerde
Yuki Tsunoda dat ook, maar hij kreeg een gezicht vol zand te
verwerken. Hete lucht van voorliggers kan het probleem ook
verergeren en hoewel drinken een coureur tijdens de race
gehydrateerd houdt, is de vloeistof ook warm, dus dat zorgde
eveneens niet voor een verkoelend effect - en dat leidt er meestal
toe dat een coureur ervoor kiest om de essentiële vloeistof niet
tot zich te nemen. Following Logan’s retirement from the Grand
Prix, he has been assessed and cleared by the medical team on-site
after suffering from intense dehydration during the race weakened
by having flu like symptoms earlier in the week.
pic.twitter.com/oeLhDrtfGC — Williams Racing (@WilliamsRacing)
October 8, 2023 Circuit lay-out Het Lusail International Circuit
werd in 2004 voornamelijk gebouwd voor motorraces en dat is te zien
aan de lay-out. Eén lang recht stuk wordt aan beide uiteinden
verbonden door een circuit dat voornamelijk bestaat uit bochten met
gemiddelde tot hoge snelheden, waardoor de coureurs nauwelijks op
adem kunnen komen van de intense werkdruk tijdens de ronde. Hoge
G-krachten belasten het lichaam en verbruiken extra energie,
waardoor de effecten van uitdroging door de intense hitte alleen
maar erger worden. Als het lange rechte stuk eindelijk opdoemt,
krijgen coureurs de enige grote inhaalmogelijkheid van de ronde
voorgeschoteld, wat betekent dat men niet zomaar na kan denken over
het nemen van 'rust'. Bandenproblemen Op circuits waar het
bovenstaande normaal gesproken een probleem zou vormen, zoals
bijvoorbeeld in Singapore, zou er meestal bandenmanagement aan te
pas komen om ervoor te zorgen dat een race met één of twee stops
haalbaar is. Dat leidt meestal tot drastisch langzamere rondetijden
dan tijdens de kwalificatie. Maar met de maatregelen die de FIA en
Pirelli hebben ingevoerd naar aanleiding van de bezorgdheid over de
veiligheid van de banden - waarbij coureurs niet meer dan 18 ronden
op een set banden mochten rijden - werd het bandenmanagement
grotendeels uit het raam gegooid. In plaats daarvan moesten de
kortere stints worden gemaximaliseerd om niet te verliezen, waarbij
iedereen vastzat aan een minimum van drie stops. En hoe wordt de
stint gemaximaliseerd? Door het tempo erin te houden. De coureurs
reden 57 ronden lang alsof het de kwalificatie was, waardoor de
hitte en de uitputting alleen maar toenamen. Charles Leclerc
verwees hiernaar toen hij na de race met de media sprak, waaronder
RacingNews365 , en legde uit: "Het belangrijkste is het feit dat we
drie stops moesten maken, dat betekende geen bandenmanagement in de
hogesnelheidsbochten en kwalificatieronde na kwalificatieronde."
Terwijl er grondig wordt getraind ter voorbereiding op dergelijke
veeleisende races, is geen enkele coureur voorbereid op ronde na
ronde van maximale inspanning. Een marathonloper kan je ook niet
vragen om een marathon te benaderen alsof het de 1500 meter is.
Waarom waren er geen problemen bij andere woestijnraces? Zorgen
over het wereldkampioenschap voetbal dat vorig jaar in Qatar werd
gehouden, leidden ertoe dat het toernooi in december plaatsvond en
niet zoals gebruikelijk in de zomer. De redenen hiervoor werden
tijdens de F1-race van afgelopen weekend duidelijk, toen de hitte
zo'n probleem bleek te zijn. Maar het schema houdt meestal rekening
met dergelijke klimatologische problemen - zoals blijkt uit de
andere Grands Prix in het Midden-Oosten. Bahrein en Saoedi-Arabië
worden ook 's nachts gehouden, maar in maart, waardoor ze de
hoogste temperaturen van het jaar missen, terwijl Abu Dhabi om een
vergelijkbare reden aan het eind van het seizoen plaatsvindt, eind
november. Qatar wordt volgend seizoen verplaatst naar eind
november, wat het probleem enigszins zou moeten verlichten, maar
als soortgelijke problemen blijven bestaan, moet er in de toekomst
worden gediscussieerd over de veiligheid van de coureurs.
