De grote winnaars en vele verliezers van de Formule 1 GP van Qatar

De winnaars Max Verstappen Een inkoppertje, maar daardoor niet
minder belangrijk. Max Verstappen stelde in Qatar zijn derde
wereldtitel veilig, wat al een zege op zich is. Toch staat de
Nederlander tussen de winnaars vanwege zijn prestaties door het
weekend heen. Verstappen ging op vrijdag goed om met de lastige
omstandigheden en pakte ogenschijnlijk simpel poleposition. In de
sprintrace werd een mindere start gevolgd door een kalme inhaalrace
naar de tweede plaats en de titel. Het feest bleef beperkt, want
cadeautjes bestaan niet in de Formule 1. Verstappen reed op zondag,
ondanks een klein drankje de avond ervoor, soeverein naar alweer
zijn veertiende overwinning van het seizoen. Over dominante
prestaties gesproken. Piastri (en McLaren) Achter Verstappen eiste
Oscar Piastri een positieve hoofdrol op. De kalme Australiër
beleefde misschien wel zijn beste F1-weekend tot nu toe. Met een
snelste tijd in de Sprint Shootout, de zege in de Sprint en een
tweede plaats in de hoofdrace kan je prima huiswaarts keren.
Piastri lijkt er zelf heel rustig onder te blijven, maar voor een
rookie zijn dat toch echt uitzonderlijke prestaties. Tel daar twee
derde plaatsen van Lando Norris bij op en de conclusie is dat
McLaren een geweldig weekend kende. Zoveel sneller was Verstappen
nou ook weer niet in de race... Alfa Romeo In alle gekte sneeuwde
de sterke prestatie van Alfa Romeo een beetje onder. Valtteri
Bottas stoomde tijdens de kwalificatie vrij onverwacht door naar Q3
en wist zijn negende startpositie om te zetten in een puntenfinish.
De Fin eindigde als achtste, vlak voor zijn teamgenoot Guanyu Zhou.
Dat verhaal was eigenlijk nog iets specialer. Zhou startte namelijk
op de negentiende plaats, maakte een pitstop tijdens de vroege
safety car en reed na wat fraaie inhaalacties naar de negende
positie. Alfa Romeo pakte daardoor zes punten en passeert Haas in
de strijd om de achtste plaats in het constructeurskampioenschap.
De verliezers Sergio Perez Sergio Perez is één van de grote
verliezers in Qatar. De Mexicaan strandde op de dertiende plaats in
de kwalificatie en moest uiteindelijk uit de pitstraat starten na
een crash in de sprintrace. Dat was niet zijn fout, maar eigenlijk
hoort hij met zijn auto niet in die positie te komen. De race ging
niet veel beter. Perez had moeite om op het oog langzamere coureurs
in te halen en overschreed uiteindelijk zesmaal de track limits.
Dat kwam hem op drie straffen van vijf seconden te staan, waardoor
de tiende plaats het hoogst haalbare bleek. Het resultaat staat
wederom in schril contrast met wat Verstappen uit de Red Bull
perst. Mercedes Mercedes leek de grote winnaar in Qatar te worden.
Carlos Sainz kon namens Ferrari niet starten door een lek in het
brandstofsysteem, wat de Zilverpijlen de ultieme kans gaf om uit te
lopen in het constructeurskampioenschap. Het liep uit op een
deceptie. Lewis Hamilton en George Russell raakten elkaar in de
eerste bocht. Gevolg? Een uitvalbeurt voor Hamilton en een
inhaalrace voor Russell. De Brit reed nog naar de vierde plaats,
maar er had veel meer ingezeten. De voorsprong werd nu met maar met
twee schamele puntjes vergroot. Lance Stroll Lance Stroll heeft
meer vijanden dan vrienden gemaakt op het Losail International
Circuit. De Canadees was op vrijdag zo boos over zijn matige
kwalificatie, dat hij zijn personal trainer door de hele garage
duwde en een opmerkelijk interview afleverde. In de race leek
Stroll toch nog punten te gaan scoren, maar ook hij overschreed te
vaak de track limits. Er werden tien seconden bij zijn tijd
opgeteld en dus was de elfde plaats het resultaat. Ferrari Waar was
Ferrari? De fameuze rode bolides reden het hele weekend achter de
feiten aan. Carlos Sainz wist zich niet eens voor het derde deel
van de kwalificatie te plaatsen en kon niet van start in de race
door een brandstoflek. Charles Leclerc beperkte de schade door
belangrijke punten op te rapen, maar de matige snelheid zal het
team uit Italië zorgen baren. Er is immers nog een tweede plaats in
het constructeurskampioenschap te verdelen. FIA/Pirelli Goed, de
Grand Prix van Qatar stond 'maar' voor de tweede keer in de
geschiedenis op het programma, maar de FIA en Pirelli maakten op
het nieuwe circuit niet het beste weekend mee. Vrijdagavond werd
bekend dat er problemen met de banden waren. De korte samenvatting
was dat de agressieve kerbstones ervoor hadden gezorgd dat het
rubber losliet en daardoor de veiligheid in het geding kwam. Om dat
tegen te gaan mochten coureurs in de race maximaal achttien ronden
op een set banden vertoeven én werd de baan op zaterdag smaller
gemaakt in bocht 12 en 13. De consequenties? Een heuse track
limit-saga. Het regende straffen in de sprintrace en race, tot
onvrede van de coureurs. Om nog niet te spreken van de hitte en
alle gevolgen van dien...

Top Headlines

Oudere Top Headlines