Voormalig teambaas Verstappen: "Hij was toen de baas en dat is hij nog steeds"

Frits van Amersfoort is een ervaren rot binnen de autosport. Als
teambaas van Van Amersfoort Racing (VAR) werkte hij met bekende
namen als Jos Verstappen, Charles Leclerc en Tom Coronel. VAR is
actief in onder meer de Formule 2, Formule 3 en Formula
Regional-kampioenschappen. Ook werkte Van Amersfoort met niemand
anders dan Max Verstappen. In april 2014 maakte de toen pas
zestienjarige Verstappen zijn Formule 3-debuut voor VAR. Van
Amersfoort blikt in een exclusief interview met RacingNews365 terug
op die periode. Hij trapt af: "Volgend jaar is het tien jaar
geleden dat Max bij ons reed." Hij herhaalt: "Tien. Jaar. Geleden.
Toen was het nog een mannetje. En kijk nu eens..." Tekst gaat
verder onder afbeelding. "Hij was toen al de baas, en dat is hij
nog steeds." Als we het kopstuk van het Nederlandse raceteam vragen
of anno 2014 ook al duidelijk was dat Verstappen een bijzonder
talent was, antwoordt hij stellig: "Het antwoord daarop is 'ja.'
Hij was meteen de snelste. Zowat de helft van de coureurs die in
2014 Formule 3 reden, zijn nu actief in de Formule 1. Hij was toen
al de baas, en dat is hij nog steeds." Van Amersfoort vervolgt zijn
lovende verhaal. Hij verwerkt een uitspraak van voormalig Formule
1-baas Bernie Ecclestone. "Ecclestone zegt dat Max hard op weg is
om de beste coureur aller tijden te worden. Daar ben ik het
helemaal mee eens." De autosportveteraan is van mening dat
Verstappen het beste in ieder team naar boven haalt. Soms kan de
Limburger een team zelfs beter laten lijken dan het daadwerkelijk
is, met dank aan zijn kwaliteiten en motivatie, stelt Van
Amersfoort. "Ik weet inmiddels genoeg van de autosport om dat te
kunnen zeggen", besluit Van Amersfoort. "Je ziet het natuurlijk
wanneer je kijkt naar zijn teamgenoten. Hij haalt constant het
maximale eruit. Maar het is logisch. Elk team, of het nu een F2-,
F3-, of FRECA-team is, wordt beter wanneer je zo'n persoon in de
auto hebt. Natuurlijk is Red Bull momenteel by far beter dan de
rest. Ze hebben de beste coureur aller tijden." Tekst gaat verder
onder afbeelding. Welke potentiële teamgenoot kan zich wél meten
met Verstappen? Waar Verstappen afgelopen weekend overtuigend
kampioen werd, is het nog maar de vraag of zijn teamgenoot Sergio
Perez überhaupt tweede wordt in het kampioenschap. De Mexicaan
staat meer dan tweehonderd punten achter zijn teamgenoot en voelt
de hete adem van Mercedes-coureur Lewis Hamilton in zijn nek. Is er
een coureur die zich kan meten aan de prestaties van Verstappen,
wanneer je hem/haar het tweede Red Bull-stoeltje biedt? Van
Amersfoort denkt er het zijne van. "Op dit moment kan niemand tegen
hem op. Elke teamgenoot wordt gewoon vershredderd, zou ik bijna
zeggen. Als team heb je niet alleen met Max te maken, maar met de
hele Verstappen-beweging die erachter zit." Met die uitspraak doelt
Van Amersfoort op onder meer de steun die Verstappen krijgt van
vader Jos en manager Raymond Vermeulen. "Die zorgen ervoor dat een
team hoe dan ook op de toppen van hun tenen blijft lopen. Dat was
in de tijd dat Max bij ons reed niet anders." Tekst gaat verder
onder afbeelding. De andere teams dachten dat onze motor vijf
cilinders had. De motor had er maar vier. Max was de vijfde
cilinder. Frits van Amersfoort Verstappens eerste F1-overwinning in
Spanje, de fenomenale regenrace in Brazilië (2016), dié
seizoensontknoping in Abu Dhabi... Het zijn veelvoorkomende
antwoorden wanneer aan prominente autosportfiguren wordt gevraagd
wat hun favoriete Verstappen-moment was. Op het lijstje van Van
Amersfoort staat een heel ander moment bovenaan. "Imola, 2014.
Ergens eind september, begin oktober. De race voor Imola vond
plaats op de Nürburgring. We namen drie keer tien plaatsen
gridstraf mee vanuit Duitsland wegens een kapotte motor." Voorheen
reed men gedurende een F3-weekend drie races. Verstappen kreeg voor
alle drie de races in Imola een gridstraf van tien plekken. De
VAR-teambaas gaat verder: "Max flikte iets dat nooit gebeurde in de
Formule 3. Hij reed van plek elf naar twee. Waarom ik dat zo
speciaal vind? Omdat dat eigenlijk gewoon niet kan. Kijk, in de
Formule 1 is dat niet zo bijzonder. Maar in de F3 rijdt iedereen
met hetzelfde materiaal. Vanuit dat opzicht is Max niks veranderd.
Je zag onlangs dat hij, wegens een teleurstellend weekend in
Singapore, des te meer getergd was om te presteren in Japan. Dat
was destijds net zo. Op de Nürburgring liep het allemaal niet zo
lekker. Het weekend erna kwam de echte Verstappen ineens
bovendrijven. Van Amersfoort sluit af met een komische anekdote.
"Weet je wat zo leuk was aan die race in Italië? Antonio Giovinazzi
won die race, zijn thuisrace. Iedereen reed toen met een
Volkswagen-motor met vier cilinders. Die Italianen waren alles
behalve blij, ze dachten dat wij vijf cilinders hadden. Maar die
vijfde cilinder, dat was Max."

Top Headlines

Oudere Top Headlines