'Arrogante' Stroll keihard aangepakt: 'Hij kan beter gaan vissen of tennissen'
De cijfers liegen er niet om: Lance Stroll staat momenteel 136
punten achter zijn teamgenoot Fernando Alonso. Daarnaast wist
Alonso - in identiek dezelfde auto - al zeven keer op het podium te
eindigen dit seizoen, terwijl Strolls beste resultaat een vierde
plaats is. Hoewel Stroll een aantal keer pech had (autoproblemen in
Saudi-Arabië en Japan), was de Canadese coureur ook meermaals zelf
verantwoordelijk voor tegenvallende prestaties. Hij bleef
verschillende keren steken in Q1, toucheerde de vangrail tijdens de
Grand Prix van Monaco en hing in Singapore zelf zijn auto in de
muur. Ook in Qatar kon de 24-jarige coureur geen potten breken. Na
afloop van de kwalificatie werd zijn rondetijd afgepakt wegens het
overschrijven van tracklimits. Eenmaal teruggekeerd in de pitstraat
smeet de aanzienlijk gefrustreerde Stroll het stuur van zijn AMR23
uit de cockpit en gaf hij personal trainer een flinke duw. Is het
tijd voor Stroll om zijn geluk elders te gaan zoeken? Het
RacingNews365-podcastpanel geeft haar mening. Tekst gaat verder
onder afbeelding. "Wat een pannenkoek. Tsjonge jonge." Formule
1-kenner Ruud Dimmers blikt op cynische wijze terug op het optreden
van Stroll in de kwalificatie voor de GP van Qatar. "Het was wel
leuk dat Lance furieus was. Die had sowieso een heel tof weekend
natuurlijk. Lance Stroll, wie kent hem niet? De grote knuffelbeer.
Altijd zó benaderbaar, ook in de media. Een man van weinig woorden
en grootse daden." Autocoureur Tom Coronel, vaste gast in de
RacingNews365 Formule 1-podcast, vult aan: "Wat een pannenkoek.
Tjonge jonge." "Na de sprintrace was hij helemaal boos", ging
Dimmers verder. "Vervolgens duwde hij zijn personal trainer en
gooide hij zijn stuurtje op de grond. Nou Tom, zeg het maar, een
stuurtje kost? €15.000?" "Een stuurtje kan zo maar tien miljoen
kosten", reageert Coronel. "Denk aan alle ontwikkelingstijd die
erin zit. Dat is onbetaalbaar. Maar het gaat er gewoon om dat hij
gefrustreerd is. Als iemand moét genieten van de Formule 1 en niet
onder druk staat, dan is hij het wel. Zijn vader heeft een vermogen
van meer dan een miljard. Het is in feite zijn eigen team. Die
gozer hoeft nooit meer van zijn hele leven te bewegen als hij het
niet wil. Hij zou juist de meest relaxte coureur van allemaal
moeten zijn." Tekst gaat verder onder video. Coronel: "Het is
respectloos" Dimmers kan zich wat meer in de situatie van Stroll
verplaatsen. "Maar Tom. Het is toch gewoon heel pijnlijk voor hem?
Alonso zegt voorafgaand aan het seizoen dat Stroll een potentiële
wereldkampioen is. Je wordt compleet om je oren gereden en het
wordt alleen maar erger, erger en erger. Je komt er wederom niet
aan te pas. Je hebt geen idee waar je het moet zoeken. Dan heb je
zo'n moment: je stapt uit de auto, gooit je stuurtje weg en geeft
je collega een flinke duw..." Coronel antwoordt: "Dat mag écht
niet. Ook hoe hij met de pers omgaat. Het is respectloos. Hij stond
gewoon helemaal op kookstand. En uiteindelijk creëert hij het
helemaal zelf. Hij overschrijdt die tracklimit, hij bestuurt die
auto. Ik begrijp het niet. Deze man kan het mooiste leven hebben
van iedereen ter wereld, maar hij is één van de meest gefrustreerde
coureurs van afgelopen weekend. Dat rijmt niet." Dimmers reageert:
"Ik snap het wel... Je rijdt bij een team waar je mag rijden omdat
papa de baas is. Iedereen om je heen is gewoon altijd beter dan dat
jij bent. Je vader heeft dan ook nog eens de ambitie uitgesproken
om van jou een wereldkampioen te maken en van Aston Martin een
wereldkampioenschap-waardig team. En vervolgens ben je dan - sorry
dat ik het zo zeg - een beetje een klootviooltje die het niet heeft
en arrogant is. Wat hij moet doen is zeggen: dank je wel voor de
fijne jaren. Dank je wel voor alles wat ik heb mogen leren bij
Williams. Dank je wel dat ik anderhalf jaar in oude F1-auto's mocht
rijden voor ik in de Formule 1 kwam. Bedankt voor alles papa, maar
ik ga nu iets anders doen met mijn leven. Ik ga tennissen, ik ga
vissen. Ik ga mode ontwerpen voor één van jouw bedrijven."
'Rondetijd is niet te koop' "Zo zie je maar dat je met geld heel
ver kan komen, maar dat rondetijd niet te koop is", antwoordt
Coronel. "Het gaat om alle investeringen die je je hele leven doet.
Het is niet mogelijk om de harde schijf eruit te halen en bij
iemand anders erin te stoppen. Kijk, zoals Verstappen
geprogrammeerd is, dat is een heel levensproces. Dat is zijn
moeder, zijn vader, hoe hij opgroeide... Er komt van alles bij
kijken en dat is niet te koop." Dimmers is het met Coronel eens:
"Talent kun je niet kopen. Dat zit er gewoon in. Het zit in de
genen."
punten achter zijn teamgenoot Fernando Alonso. Daarnaast wist
Alonso - in identiek dezelfde auto - al zeven keer op het podium te
eindigen dit seizoen, terwijl Strolls beste resultaat een vierde
plaats is. Hoewel Stroll een aantal keer pech had (autoproblemen in
Saudi-Arabië en Japan), was de Canadese coureur ook meermaals zelf
verantwoordelijk voor tegenvallende prestaties. Hij bleef
verschillende keren steken in Q1, toucheerde de vangrail tijdens de
Grand Prix van Monaco en hing in Singapore zelf zijn auto in de
muur. Ook in Qatar kon de 24-jarige coureur geen potten breken. Na
afloop van de kwalificatie werd zijn rondetijd afgepakt wegens het
overschrijven van tracklimits. Eenmaal teruggekeerd in de pitstraat
smeet de aanzienlijk gefrustreerde Stroll het stuur van zijn AMR23
uit de cockpit en gaf hij personal trainer een flinke duw. Is het
tijd voor Stroll om zijn geluk elders te gaan zoeken? Het
RacingNews365-podcastpanel geeft haar mening. Tekst gaat verder
onder afbeelding. "Wat een pannenkoek. Tsjonge jonge." Formule
1-kenner Ruud Dimmers blikt op cynische wijze terug op het optreden
van Stroll in de kwalificatie voor de GP van Qatar. "Het was wel
leuk dat Lance furieus was. Die had sowieso een heel tof weekend
natuurlijk. Lance Stroll, wie kent hem niet? De grote knuffelbeer.
Altijd zó benaderbaar, ook in de media. Een man van weinig woorden
en grootse daden." Autocoureur Tom Coronel, vaste gast in de
RacingNews365 Formule 1-podcast, vult aan: "Wat een pannenkoek.
Tjonge jonge." "Na de sprintrace was hij helemaal boos", ging
Dimmers verder. "Vervolgens duwde hij zijn personal trainer en
gooide hij zijn stuurtje op de grond. Nou Tom, zeg het maar, een
stuurtje kost? €15.000?" "Een stuurtje kan zo maar tien miljoen
kosten", reageert Coronel. "Denk aan alle ontwikkelingstijd die
erin zit. Dat is onbetaalbaar. Maar het gaat er gewoon om dat hij
gefrustreerd is. Als iemand moét genieten van de Formule 1 en niet
onder druk staat, dan is hij het wel. Zijn vader heeft een vermogen
van meer dan een miljard. Het is in feite zijn eigen team. Die
gozer hoeft nooit meer van zijn hele leven te bewegen als hij het
niet wil. Hij zou juist de meest relaxte coureur van allemaal
moeten zijn." Tekst gaat verder onder video. Coronel: "Het is
respectloos" Dimmers kan zich wat meer in de situatie van Stroll
verplaatsen. "Maar Tom. Het is toch gewoon heel pijnlijk voor hem?
Alonso zegt voorafgaand aan het seizoen dat Stroll een potentiële
wereldkampioen is. Je wordt compleet om je oren gereden en het
wordt alleen maar erger, erger en erger. Je komt er wederom niet
aan te pas. Je hebt geen idee waar je het moet zoeken. Dan heb je
zo'n moment: je stapt uit de auto, gooit je stuurtje weg en geeft
je collega een flinke duw..." Coronel antwoordt: "Dat mag écht
niet. Ook hoe hij met de pers omgaat. Het is respectloos. Hij stond
gewoon helemaal op kookstand. En uiteindelijk creëert hij het
helemaal zelf. Hij overschrijdt die tracklimit, hij bestuurt die
auto. Ik begrijp het niet. Deze man kan het mooiste leven hebben
van iedereen ter wereld, maar hij is één van de meest gefrustreerde
coureurs van afgelopen weekend. Dat rijmt niet." Dimmers reageert:
"Ik snap het wel... Je rijdt bij een team waar je mag rijden omdat
papa de baas is. Iedereen om je heen is gewoon altijd beter dan dat
jij bent. Je vader heeft dan ook nog eens de ambitie uitgesproken
om van jou een wereldkampioen te maken en van Aston Martin een
wereldkampioenschap-waardig team. En vervolgens ben je dan - sorry
dat ik het zo zeg - een beetje een klootviooltje die het niet heeft
en arrogant is. Wat hij moet doen is zeggen: dank je wel voor de
fijne jaren. Dank je wel voor alles wat ik heb mogen leren bij
Williams. Dank je wel dat ik anderhalf jaar in oude F1-auto's mocht
rijden voor ik in de Formule 1 kwam. Bedankt voor alles papa, maar
ik ga nu iets anders doen met mijn leven. Ik ga tennissen, ik ga
vissen. Ik ga mode ontwerpen voor één van jouw bedrijven."
'Rondetijd is niet te koop' "Zo zie je maar dat je met geld heel
ver kan komen, maar dat rondetijd niet te koop is", antwoordt
Coronel. "Het gaat om alle investeringen die je je hele leven doet.
Het is niet mogelijk om de harde schijf eruit te halen en bij
iemand anders erin te stoppen. Kijk, zoals Verstappen
geprogrammeerd is, dat is een heel levensproces. Dat is zijn
moeder, zijn vader, hoe hij opgroeide... Er komt van alles bij
kijken en dat is niet te koop." Dimmers is het met Coronel eens:
"Talent kun je niet kopen. Dat zit er gewoon in. Het zit in de
genen."
					
				