Bandenfiasco's: de momenten waarop Pirelli een hoofdrol speelde
Ondanks een weekend vol bandenperikelen kwam op dinsdag het
langverwachte nieuws naar buiten: Pirelli gaat door als
bandenleverancier in de Formule 1. De Italiaanse partij zal tot en
met in ieder geval 2028 het exclusieve recht hebben om F1-banden te
produceren. Bridgestone had haar hoed eveneens in de ring gegooid,
maar uiteindelijk viel de keuze toch op de partij die sinds 2011 de
leverancier is. De timing is saillant, na een weekend waarin
vanwege bandenproblemen een maximale lengte van een stint werd
ingevoerd. Het contract lag echter al maanden op de plank en de
gebeurtenissen van afgelopen weekend hebben geen rol gespeeld. Feit
is dat je als bandenleverancier eigenlijk altijd onder een
vergrootglas ligt. Houden de banden het goed, dan hoor je er weinig
mensen over. Als het mis gaat, dan heb je de poppetjes aan het
dansen. Daardoor ontwikkelt het Italiaanse bedrijf eerder banden
die aan de veilige kant zitten, dan banden die enorm veel grip
hebben en waar je op kan blijven pushen. Het gewicht van de
hedendaagse F1-bolides helpt natuurlijk ook niet mee. Hoe dan ook.
Door de jaren heen ging toch meer dan eens mis bij Pirelli. De
opvallendste momenten hebben we voor je op een rij gezet. 2013:
Grand Prix van Groot-Brittannië In 2013 staat Pirelli vooral bekend
om de extreem hoge slijtage. Regelmatig komt het voor dat de
coureurs drie of vier pitstops moeten maken om een race te
voltooien. Tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië gaat het voor
het eerst helemaal fout. In ronde acht krijgt thuisrijder Lewis
Hamilton, op dat moment leider van de race, te maken met een
klapband. Hij blijkt al snel niet de enige te zijn, want twee
rondjes later staat de Ferrari van Felipe Massa naast de baan.
Oorzaak? Opnieuw een klapband linksachter. Kort daarna moet ook
Jean-Eric Vergne eraan geloven en komt de safety car de baan op
zodat het puin opgeruimd kan worden. De teams instrueren hun
coureurs dat ze zoveel mogelijk de banden moeten managen en de
kerbstones moeten vermijden. Ondanks dat krijgt ook Sergio Perez in
de slotfase nog een klapband, waardoor de chaos compleet was.
Meteen na de race worden maatregelen aangekondigd om situaties als
deze te voorkomen. De banden bleken niet voldoende opgepompt te
zijn. 2015: Grand Prix van België Het is de slotfase van de Grand
Prix van België in 2015. Sebastian Vettel ligt achter de beide
Mercedessen op de derde plaats na een agressieve strategie. De
viervoudig wereldkampioen heeft verrassend voor één pitstop gekozen
en rijdt al 28 rondjes op zijn set banden. Het blijkt een brug te
ver te zijn. In de laatste ronde, precies op het moment dat Vettel
op hoge snelheid Eau Rouge verlaat, klapt zijn rechter achterband
in duizend stukjes. De Duitser verliest zijn podiumplaats aan
Romain Grosjean en schreeuwt na afloop moord en brand over de
veiligheid. Nico Rosberg kreeg in hetzelfde weekend namelijk te
maken met een klapband. Pirelli geeft tegengas door te stellen dat
een andere strategie beter was geweest. 2017 en 2020: Grand Prix
van Groot-Brittannië De race in Groot-Brittannië is en blijft
altijd een hoofdpijndossier voor Pirelli. Dit jaar werden er al
nieuwe banden geïntroduceerd voorafgaand aan die race,
waarschijnlijk om de onderstaande scenario's te voorkomen. In 2017
en 2020 kregen vooral Ferrari en Mercedes namelijk dompers te
verwerken. Zo bont als in 2013 wordt het niet gemaakt, maar
Sebastian Vettel en Kimi Raikkonen zagen vier jaar later wel dure
punten verdwijnen door een lekke band in de slotfase. De beide
Ferrari-coureurs moeten lijdzaam toezien hoe het rubber van de
Pirelli's 'loskomt' na een langere stint. Vettel doorstond een
halve ronde op drie wielen en finishte uiteindelijk op de zevende
plaats. Gek genoeg schonk hij Raikkonen, die iets eerder moest
stoppen, op die manier wel een podiumplaats. 2020 was het jaar
waarin het fameus fout ging voor Hamilton en in grotere mate voor
Valtteri Bottas en Carlos Sainz. Opnieuw speelden lekke banden een
hoofdrol in de slotfase. Bottas en Sainz zagen daardoor een goed
resultaat in het water vallen, Hamilton haalde de zege binnen door
op drie wielen de streep te passeren. Na afloop stelden de teams
dat ze geen enkele aanleiding hadden om te denken dat de banden het
zouden begeven. 2021: Grand Prix van Azerbeidzjan Na de Grand Prix
van Azerbeidzjan in 2021 ontstaat er een heuse rel over de
Pirelli-banden. Max Verstappen, de leider van de race, en Lance
Stroll krijgen op het ellenlange rechte stuk te maken met
klapbanden en vallen uit. Ook in dit geval zeggen Red Bull en Aston
Martin dat er geen gekke signalen waarneembaar waren. Pirelli durft
het echter aan om te stellen dat er gesjoemeld is met de
bandenspanning, maar past voor de races daarna toch de achterbanden
en bandenwarmers aan. Voor Verstappen was dat het sein dat er wel
degelijk iets verkeerd ging met de banden, zo vertelde hij
toentertijd . "Als er niets aan de hand was dan hadden ze
natuurlijk ook niets hoeven te veranderen. Dat beantwoordt ook
direct de vraag. Als de banden maar heel blijven, dat is het
belangrijkste." 2021: Grand Prix van Qatar De banden blijven
ondanks de maatregelen toch niet altijd heel. In 2021 is de Grand
Prix van Qatar een nieuwe race op de kalender. Het Losail
International Circuit is al jaren gemeengoed in de MotoGP, maar de
komst van de Formule 1 GP brengt nieuwe problemen met zich mee.
Tijdens de kwalificatie raakt Pierre Gasly iets te hard de
agressieve kerbstones, een kleine fout die hij moet bekopen met een
kapotte band. Het blijkt een voorbode voor de race te zijn...
Bottas schiet als eerste de grindbak in met een lekke band, waarna
later ook de Williams-coureurs George Russell en Nicholas Latifi
last krijgen van hetzelfde euvel. De kerbstones lijken de
boosdoener te zijn, een probleem dat ook twee jaar later dus niet
opgelost bleek te zijn. Gelukkig werden er afgelopen weekend
vroegtijdig maatregelen genomen... Hoe dan ook: tot en met 2028 is
en blijft Pirelli de bandenleverancier in de Formule 1.
langverwachte nieuws naar buiten: Pirelli gaat door als
bandenleverancier in de Formule 1. De Italiaanse partij zal tot en
met in ieder geval 2028 het exclusieve recht hebben om F1-banden te
produceren. Bridgestone had haar hoed eveneens in de ring gegooid,
maar uiteindelijk viel de keuze toch op de partij die sinds 2011 de
leverancier is. De timing is saillant, na een weekend waarin
vanwege bandenproblemen een maximale lengte van een stint werd
ingevoerd. Het contract lag echter al maanden op de plank en de
gebeurtenissen van afgelopen weekend hebben geen rol gespeeld. Feit
is dat je als bandenleverancier eigenlijk altijd onder een
vergrootglas ligt. Houden de banden het goed, dan hoor je er weinig
mensen over. Als het mis gaat, dan heb je de poppetjes aan het
dansen. Daardoor ontwikkelt het Italiaanse bedrijf eerder banden
die aan de veilige kant zitten, dan banden die enorm veel grip
hebben en waar je op kan blijven pushen. Het gewicht van de
hedendaagse F1-bolides helpt natuurlijk ook niet mee. Hoe dan ook.
Door de jaren heen ging toch meer dan eens mis bij Pirelli. De
opvallendste momenten hebben we voor je op een rij gezet. 2013:
Grand Prix van Groot-Brittannië In 2013 staat Pirelli vooral bekend
om de extreem hoge slijtage. Regelmatig komt het voor dat de
coureurs drie of vier pitstops moeten maken om een race te
voltooien. Tijdens de Grand Prix van Groot-Brittannië gaat het voor
het eerst helemaal fout. In ronde acht krijgt thuisrijder Lewis
Hamilton, op dat moment leider van de race, te maken met een
klapband. Hij blijkt al snel niet de enige te zijn, want twee
rondjes later staat de Ferrari van Felipe Massa naast de baan.
Oorzaak? Opnieuw een klapband linksachter. Kort daarna moet ook
Jean-Eric Vergne eraan geloven en komt de safety car de baan op
zodat het puin opgeruimd kan worden. De teams instrueren hun
coureurs dat ze zoveel mogelijk de banden moeten managen en de
kerbstones moeten vermijden. Ondanks dat krijgt ook Sergio Perez in
de slotfase nog een klapband, waardoor de chaos compleet was.
Meteen na de race worden maatregelen aangekondigd om situaties als
deze te voorkomen. De banden bleken niet voldoende opgepompt te
zijn. 2015: Grand Prix van België Het is de slotfase van de Grand
Prix van België in 2015. Sebastian Vettel ligt achter de beide
Mercedessen op de derde plaats na een agressieve strategie. De
viervoudig wereldkampioen heeft verrassend voor één pitstop gekozen
en rijdt al 28 rondjes op zijn set banden. Het blijkt een brug te
ver te zijn. In de laatste ronde, precies op het moment dat Vettel
op hoge snelheid Eau Rouge verlaat, klapt zijn rechter achterband
in duizend stukjes. De Duitser verliest zijn podiumplaats aan
Romain Grosjean en schreeuwt na afloop moord en brand over de
veiligheid. Nico Rosberg kreeg in hetzelfde weekend namelijk te
maken met een klapband. Pirelli geeft tegengas door te stellen dat
een andere strategie beter was geweest. 2017 en 2020: Grand Prix
van Groot-Brittannië De race in Groot-Brittannië is en blijft
altijd een hoofdpijndossier voor Pirelli. Dit jaar werden er al
nieuwe banden geïntroduceerd voorafgaand aan die race,
waarschijnlijk om de onderstaande scenario's te voorkomen. In 2017
en 2020 kregen vooral Ferrari en Mercedes namelijk dompers te
verwerken. Zo bont als in 2013 wordt het niet gemaakt, maar
Sebastian Vettel en Kimi Raikkonen zagen vier jaar later wel dure
punten verdwijnen door een lekke band in de slotfase. De beide
Ferrari-coureurs moeten lijdzaam toezien hoe het rubber van de
Pirelli's 'loskomt' na een langere stint. Vettel doorstond een
halve ronde op drie wielen en finishte uiteindelijk op de zevende
plaats. Gek genoeg schonk hij Raikkonen, die iets eerder moest
stoppen, op die manier wel een podiumplaats. 2020 was het jaar
waarin het fameus fout ging voor Hamilton en in grotere mate voor
Valtteri Bottas en Carlos Sainz. Opnieuw speelden lekke banden een
hoofdrol in de slotfase. Bottas en Sainz zagen daardoor een goed
resultaat in het water vallen, Hamilton haalde de zege binnen door
op drie wielen de streep te passeren. Na afloop stelden de teams
dat ze geen enkele aanleiding hadden om te denken dat de banden het
zouden begeven. 2021: Grand Prix van Azerbeidzjan Na de Grand Prix
van Azerbeidzjan in 2021 ontstaat er een heuse rel over de
Pirelli-banden. Max Verstappen, de leider van de race, en Lance
Stroll krijgen op het ellenlange rechte stuk te maken met
klapbanden en vallen uit. Ook in dit geval zeggen Red Bull en Aston
Martin dat er geen gekke signalen waarneembaar waren. Pirelli durft
het echter aan om te stellen dat er gesjoemeld is met de
bandenspanning, maar past voor de races daarna toch de achterbanden
en bandenwarmers aan. Voor Verstappen was dat het sein dat er wel
degelijk iets verkeerd ging met de banden, zo vertelde hij
toentertijd . "Als er niets aan de hand was dan hadden ze
natuurlijk ook niets hoeven te veranderen. Dat beantwoordt ook
direct de vraag. Als de banden maar heel blijven, dat is het
belangrijkste." 2021: Grand Prix van Qatar De banden blijven
ondanks de maatregelen toch niet altijd heel. In 2021 is de Grand
Prix van Qatar een nieuwe race op de kalender. Het Losail
International Circuit is al jaren gemeengoed in de MotoGP, maar de
komst van de Formule 1 GP brengt nieuwe problemen met zich mee.
Tijdens de kwalificatie raakt Pierre Gasly iets te hard de
agressieve kerbstones, een kleine fout die hij moet bekopen met een
kapotte band. Het blijkt een voorbode voor de race te zijn...
Bottas schiet als eerste de grindbak in met een lekke band, waarna
later ook de Williams-coureurs George Russell en Nicholas Latifi
last krijgen van hetzelfde euvel. De kerbstones lijken de
boosdoener te zijn, een probleem dat ook twee jaar later dus niet
opgelost bleek te zijn. Gelukkig werden er afgelopen weekend
vroegtijdig maatregelen genomen... Hoe dan ook: tot en met 2028 is
en blijft Pirelli de bandenleverancier in de Formule 1.
