Kwam Hamilton goed weg zonder straf na veroorzaken crash in Qatar?

Mercedes' ambitie om met een mooi resultaat uit Qatar te
vertrekken, kon worden opgeborgen na de eerste bocht. Daar raakten
Lewis Hamilton en George Russell elkaar. Het was voor het team uit
Brackley de slechtst mogelijke manier om de race te beginnen, want
het tweetal bleek in staat om leider en latere winnaar Max
Verstappen uit te dagen in de eerste bocht. Russell startte op de
mediums, kwam sterk van de lijn en zat met zijn rechtervoorband
naast Verstappen toen ze de eerste bocht indoken. Waarschijnlijk
had Russell niet de leiding over kunnen nemen, omdat Verstappen
zijn auto naar buiten mag laten lopen. Maar achter hen doemde ook
Hamilton nog op. De Brit wilde ongetwijfeld zijn zachtere
softbanden gebruiken om in de openingsronde Verstappen en/of
Russell in te halen. De regels De regels voor het aangaan van een
gevecht in de openingsronde zijn altijd moeilijk te handhaven,
omdat er zoveel gebeurt in korte tijd. Een ongeschreven regel die
echter nooit verandert, is de vereiste om je teamgenoot altijd de
ruimte te geven. Hamilton, meestal één van de sterkste
wiel-aan-wielracers in de Formule 1, slaagde daar niet in. Als hij
nog meer naar de binnenkant van de bocht was gegaan, liep Russell
het risico dat hij de zijkant van Verstappens auto zou raken. De
zevenvoudig wereldkampioen was nu de enige die de crash moest
bekopen met een uitvalbeurt. Het was mooi om te zien hoe Hamilton
ervoor ging en vastberaden was om plaatsen goed te maken. Helaas
was het deze keer zijn ondergang. Hamilton had niet mogen
verwachten dat de auto van zijn teamgenoot zou verdwijnen toen hij
een zo krap mogelijke lijn door bocht 1 zocht. Daarbij maakt het
niet uit of het nu was om zijn teamgenoot te dwingen zich terug te
trekken, om zoveel mogelijk momentum mee te nemen of om de stoffige
lijn aan de buitenkant te ontwijken. Hamilton maakte simpelweg een
fout. Voor Hamilton was het zijn eerste uitvalbeurt van dit
seizoen. Hij nam na afloop van de Grand Prix de volledige
verantwoordelijkheid op zich. Russell spinde ook na het contact,
maar kon wel zijn weg vervolgen. Hij zou uiteindelijk nog vierde
worden. Mercedes had van te voren kunnen weten dat de beide
coureurs in een strijd terecht zouden komen, door het simpele feit
dat ze Hamilton op een zachtere band lieten starten. Een logisch
gevolg was dat Hamilton sneller van start ging en meer grip had in
de openingsfase, waardoor hij een grote kans had om in te halen.
Maar tegelijkertijd zijn de coureurs ervaren genoeg om ervoor te
zorgen dat ze onder zulke omstandigheden netjes kunnen racen.
Hamiltons straf Door de uitvalbeurt van Hamilton hadden de stewards
alleen de mogelijkheid om hem een gridstraf te geven. Een tijdstraf
was in dit geval niet mogelijk geweest. Stewards zijn al een tijdje
mild als het gaat om incidenten in de eerste ronde. Coureurs kennen
het risico dat ze nemen als er zoveel concurrenten in de buurt
zijn, en het kan nu eenmaal snel misgaan. In hun
beslissingsdocument schetsten de stewards dat "gesteld kan worden
dat auto 44 [Hamilton] de hoofdschuldige was", maar ze stelden vast
dat "het incident wordt beschouwd als een typisch 'Lap 1, Turn 1'
incident". Misschien was de uitkomst anders geweest als Russell ook
was uitgevallen, maar nu bleek een straf dus niet noodzakelijk. Een
dergelijke tijdstraf of gridstraf zou de al aanwezige
teleurstelling van Hamilton niet hebben weerspiegeld, omdat hij de
belangrijkste ongeschreven F1-regel had overtreden: nooit crashen
met je teamgenoot. Natuurlijk ging Mercedes ook niet naar de
stewards om een straf te eisen, omdat hun beide coureurs erbij
betrokken waren. Dat had uiteraard anders kunnen zijn als een
coureur van een ander team de crash had veroorzaakt. Een oogje
dichtknijpen bij crashes in de openingsronde voelt zelden goed of
gerechtvaardigd, vooral als de schuldige duidelijk aan te wijzen
valt. Maar door zijn teamgenoot een veeg uit de pan te geven en de
vooruitzichten van Mercedes voor de rest van de race te
beschadigen, heeft Hamilton genoeg blauwe plekken opgelopen onder
de schijnwerpers van Qatar. Kijkend naar beslissingen uit het
verleden, zien we dat de stewards niet vaak straffen uitdelen als
er teamgenoten crashen. De crash van Hamilton met Rosberg in Spanje
(2016) leverde 'no further action' op, bijvoorbeeld. Ook de clash
tussen Daniel Ricciardo en Max Verstappen in Azerbeidzjan (2018)
resulteerde slechts in twee waarschuwingene. Hetzelfde geldt voor
Sergio Perez en Esteban Ocon in hun tijd als teamgenoten bij Force
India en ook Sebastian Vettel en Charles Leclerc kregen geen straf
toen zij elkaar raakten in Brazilië (2019). Niet in honderd procent
van de gevallen is het overigens zo. In 2016 kreeg Nico Rosberg wel
een straf toen hij in Oostenrijk geen ruimte liet voor Lewis
Hamilton, toen ze in de laatste ronde van de race voor de zege
reden. Hij kreeg tien seconden straf.

Top Headlines

Oudere Top Headlines