Pirelli staat open voor bandenoorlog in Formule 1
Pirelli levert al sinds 2011 banden aan de koningsklasse van de
autosport en plakt daar dus nog minimaal vier seizoenen aan vast.
Daardoor valt Bridgestone, de voorganger van Pirelli, ondanks een
flink bod voorlopig buiten de boot. Stefano Domenicali en Marco
Tronchetti Provera, respectievelijk CEO van de Formule 1 en de
vicepresident van Pirelli, vertellen tegen onder andere
RacingNews365 dat de verlenging niet uit de lucht kwam vallen. Maar
waarom viel de keuze niet op Bridgestone? "Vooral het technische en
commerciële vlak zijn in deze casus interessant", vertelt
Domenicali. "We moeten allereerst Bridgestone bedanken voor hun
interesse, want ze waren er al bij aan het begin van het proces.
Het is nu eenmaal zo dat er in de nabije toekomst veel technische
uitdagingen wachten. Bovendien zagen we voldoende commerciële
kansen om de samenwerking met Pirelli voort te zetten. Uiteindelijk
moet er dan een keuze worden gemaakt." Pirelli ziet een
concurrentiestrijd wel zitten In het verleden werden er heel wat
robbertjes tussen bandenleveranciers uitgevochten in de Formule 1.
De meeste recente 'bandenoorlog' is die tussen Bridgestone en
Michelin, waarna het eerste merk het patentrecht kreeg om de
F1-auto's van rubber te voorzien. Nu heeft Pirelli dat voorrecht al
lange tijd in handen, maar Tronchetti Provera vertelt dat het in de
toekomst zomaar anders kan zijn. "Er zijn ook andere leveranciers.
Wij vinden het geen enkel probleem om eventueel met hen te
concurreren. Het zou juist een mooie kans zijn om onze technologie
te bewijzen en prestigieuze auto's aan titels te helpen." Domencali
legt gedetailleerd uit waarom er voorlopig nog steeds één
leverancier banden blijft leveren. "In de tijd met twee
leveranciers lagen de kosten voor het ecosysteem heel hoog. We
konden veel testen en data vergaren, maar daar betaalden we een
hoge prijs voor. Daarom zijn we ook naar de huidige situatie
gegaan. Dat betekent echter niet dat een nieuwe strijd in de
toekomst uitgesloten is. Als we de kosten kunnen drukken, is er
geen reden om het niet te doen. Het staat nu alleen niet op de
agenda bij de FIA en de teams."
autosport en plakt daar dus nog minimaal vier seizoenen aan vast.
Daardoor valt Bridgestone, de voorganger van Pirelli, ondanks een
flink bod voorlopig buiten de boot. Stefano Domenicali en Marco
Tronchetti Provera, respectievelijk CEO van de Formule 1 en de
vicepresident van Pirelli, vertellen tegen onder andere
RacingNews365 dat de verlenging niet uit de lucht kwam vallen. Maar
waarom viel de keuze niet op Bridgestone? "Vooral het technische en
commerciële vlak zijn in deze casus interessant", vertelt
Domenicali. "We moeten allereerst Bridgestone bedanken voor hun
interesse, want ze waren er al bij aan het begin van het proces.
Het is nu eenmaal zo dat er in de nabije toekomst veel technische
uitdagingen wachten. Bovendien zagen we voldoende commerciële
kansen om de samenwerking met Pirelli voort te zetten. Uiteindelijk
moet er dan een keuze worden gemaakt." Pirelli ziet een
concurrentiestrijd wel zitten In het verleden werden er heel wat
robbertjes tussen bandenleveranciers uitgevochten in de Formule 1.
De meeste recente 'bandenoorlog' is die tussen Bridgestone en
Michelin, waarna het eerste merk het patentrecht kreeg om de
F1-auto's van rubber te voorzien. Nu heeft Pirelli dat voorrecht al
lange tijd in handen, maar Tronchetti Provera vertelt dat het in de
toekomst zomaar anders kan zijn. "Er zijn ook andere leveranciers.
Wij vinden het geen enkel probleem om eventueel met hen te
concurreren. Het zou juist een mooie kans zijn om onze technologie
te bewijzen en prestigieuze auto's aan titels te helpen." Domencali
legt gedetailleerd uit waarom er voorlopig nog steeds één
leverancier banden blijft leveren. "In de tijd met twee
leveranciers lagen de kosten voor het ecosysteem heel hoog. We
konden veel testen en data vergaren, maar daar betaalden we een
hoge prijs voor. Daarom zijn we ook naar de huidige situatie
gegaan. Dat betekent echter niet dat een nieuwe strijd in de
toekomst uitgesloten is. Als we de kosten kunnen drukken, is er
geen reden om het niet te doen. Het staat nu alleen niet op de
agenda bij de FIA en de teams."
