Stoddart: "Verstappen had geluk dat hij niet uit de race werd gekegeld"
De FIA was erg goed met de bandensituatie. Het was een goede
beslissing. Je moet hier een duidelijke beslissing bij nemen en dat
hebben ze gedaan. Dit was een andere aanpak dan in Indianapolis
2005, toen ze geen beslissing namen en de Michelin-coureurs niet
konden meedoen. Later was ik het echter niet met ze eens, toen de
regels rondom de tracklimits heel slecht waren geregeld. De
coureurs vielen bijna flauw - of deden dat op sommige punten - en
konden de witte lijnen rondom het circuit niet zien. Je kunt zeggen
dat het eerlijk is voor iedereen omdat de regel voor iedereen
geldt, maar zo was de situatie niet. Het gezond verstand moet het
overnemen, hier moet in de toekomst iets aan gedaan worden. De
(tracklimit) regels beginnen zich nu met het racen te bemoeien en
dat is niet de bedoeling. Er viel deze keer geen voordeel te
behalen bij een overtreding en gezien de moeilijke omstandigheden
waren de limieten van de baan het laatste waar coureurs aan zouden
moeten denken: een centimeter over de lijn gaan. De regel moet
alleen worden gebruikt als je daadwerkelijk een voordeel behaalt
door over de tracklimits te gaan, anders heeft het geen zin en
beïnvloedt het de race. Wat dacht Hamilton wel niet? De sprint van
zaterdag, inclusief meerdere safety cars, had fantastische
gevechten. Oscar Piastri gaat een ster worden, daar is geen twijfel
mogelijk. Ook Max Verstappens succes is welverdiend en het zal
moeilijk worden om hem volgend jaar en in 2025 te verslaan, als je
bedenkt wat hij en Red Bull kunnen leveren. Sergio Perez zit in
zo'n snelle auto, maar hij kan er niet het beste uit halen. Hij
moet echt het tempo opvoeren, want volgend jaar zal Red Bull niet
in zee gaan met een coureur die niet presteert. De Grand Prix zelf
had wederom een fantastisch resultaat voor McLaren. Ze kloppen bij
Red Bull op de deur en er zijn nog genoeg races over om tegen het
einde van het seizoen de tweede plaats in het klassement te pakken,
mits ze dit momentum kunnen vasthouden de rest van het jaar.
Mercedes kende ondertussen een slecht weekend. Ik weet niet wat
Hamilton dacht. Hij heeft alle ruimte van de wereld en had al na de
eerste of tweede bocht eerste kunnen rijden. Verstappen had veel
geluk dat hij niet ook uit de race werd gekegeld. Hamilton eiste de
verantwoordelijkheid op, dat was goed, maar ze hadden veel punten
kunnen scoren in de race voor de tweede plaats in de
constructeursstand. Ferrari was namelijk nergens te bekennen. Tekst
gaat verder onder afbeelding. Spannende strijd achteraan bewijst
dat budgetcap werkt Onderaan de ranglijst was het een slecht
weekend voor Lance Stroll. Hij moet zijn positie in de Formule 1
gaan heroverwegen - en dat is best triest om te zien. AlphaTauri
heeft het ondertussen moeilijk in wat een heel moeilijk seizoen is
geweest en zo ten onder gaan zou heel triest zijn voor teambaas
Franz Tost, die eind dit jaar zal stoppen. Het gevecht in het
constructeursklassement onderaan de lijst is spannend. Sommige
teams presteren goed, maar vallen soms ook weer terug, of ze scoren
maar met één coureur zoals bij Williams (Alex Albon) het geval is.
Een zware opgave, maar ook een sterk punt van de FIA: dit bewijst
dat de budgetcap werkt.
beslissing. Je moet hier een duidelijke beslissing bij nemen en dat
hebben ze gedaan. Dit was een andere aanpak dan in Indianapolis
2005, toen ze geen beslissing namen en de Michelin-coureurs niet
konden meedoen. Later was ik het echter niet met ze eens, toen de
regels rondom de tracklimits heel slecht waren geregeld. De
coureurs vielen bijna flauw - of deden dat op sommige punten - en
konden de witte lijnen rondom het circuit niet zien. Je kunt zeggen
dat het eerlijk is voor iedereen omdat de regel voor iedereen
geldt, maar zo was de situatie niet. Het gezond verstand moet het
overnemen, hier moet in de toekomst iets aan gedaan worden. De
(tracklimit) regels beginnen zich nu met het racen te bemoeien en
dat is niet de bedoeling. Er viel deze keer geen voordeel te
behalen bij een overtreding en gezien de moeilijke omstandigheden
waren de limieten van de baan het laatste waar coureurs aan zouden
moeten denken: een centimeter over de lijn gaan. De regel moet
alleen worden gebruikt als je daadwerkelijk een voordeel behaalt
door over de tracklimits te gaan, anders heeft het geen zin en
beïnvloedt het de race. Wat dacht Hamilton wel niet? De sprint van
zaterdag, inclusief meerdere safety cars, had fantastische
gevechten. Oscar Piastri gaat een ster worden, daar is geen twijfel
mogelijk. Ook Max Verstappens succes is welverdiend en het zal
moeilijk worden om hem volgend jaar en in 2025 te verslaan, als je
bedenkt wat hij en Red Bull kunnen leveren. Sergio Perez zit in
zo'n snelle auto, maar hij kan er niet het beste uit halen. Hij
moet echt het tempo opvoeren, want volgend jaar zal Red Bull niet
in zee gaan met een coureur die niet presteert. De Grand Prix zelf
had wederom een fantastisch resultaat voor McLaren. Ze kloppen bij
Red Bull op de deur en er zijn nog genoeg races over om tegen het
einde van het seizoen de tweede plaats in het klassement te pakken,
mits ze dit momentum kunnen vasthouden de rest van het jaar.
Mercedes kende ondertussen een slecht weekend. Ik weet niet wat
Hamilton dacht. Hij heeft alle ruimte van de wereld en had al na de
eerste of tweede bocht eerste kunnen rijden. Verstappen had veel
geluk dat hij niet ook uit de race werd gekegeld. Hamilton eiste de
verantwoordelijkheid op, dat was goed, maar ze hadden veel punten
kunnen scoren in de race voor de tweede plaats in de
constructeursstand. Ferrari was namelijk nergens te bekennen. Tekst
gaat verder onder afbeelding. Spannende strijd achteraan bewijst
dat budgetcap werkt Onderaan de ranglijst was het een slecht
weekend voor Lance Stroll. Hij moet zijn positie in de Formule 1
gaan heroverwegen - en dat is best triest om te zien. AlphaTauri
heeft het ondertussen moeilijk in wat een heel moeilijk seizoen is
geweest en zo ten onder gaan zou heel triest zijn voor teambaas
Franz Tost, die eind dit jaar zal stoppen. Het gevecht in het
constructeursklassement onderaan de lijst is spannend. Sommige
teams presteren goed, maar vallen soms ook weer terug, of ze scoren
maar met één coureur zoals bij Williams (Alex Albon) het geval is.
Een zware opgave, maar ook een sterk punt van de FIA: dit bewijst
dat de budgetcap werkt.
