Piastri klopt zichzelf op de borst na 'exceptioneel' weekend: "Nagenoeg perfect"

Het is Oscar Piastri gelukt om eerder een F1-overwinning op zijn
naam te schrijven dan zijn teamgenoot Lando Norris, die inmiddels
al een aantal jaar voor het team van McLaren in de koningsklasse
rijdt. Deze winst is dan wel een sprintrace-overwinning, maar
alsnog heeft de Australiër niets te klagen na het zware weekend in
Qatar. "Het was vrij exceptioneel, om eerlijk te zijn", legt
Piastri uit na de race tegenover onder andere RacingNews365. "Ik
denk dat vrijdag moeilijk was. Na de kwalificatie was ik natuurlijk
een beetje teleurgesteld, maar de zaterdag ging nagenoeg perfect."
"Ik denk dat een tweede plaats het hoogst haalbare was". bekent de
Australiër kijkend naar zijn eindklassering na de race op zondag.
"Dus ja, heel erg blij. Een spannend weekend, waarbij veel
vooruitgang geboekt is. Ik ben daar gewoon heel erg trots op. Zowel
als team als voor mijzelf, dat we het maximale uit onze auto hebben
weten te halen." Piastri grapt over Mercedes De race op zondag werd
voor de McLaren-coureur makkelijker gemaakt door de clash tussen de
twee Mercedes-teamgenoten die voor hem de race aanvingen. Hij zag
Lewis Hamilton en George Russell letterlijk voor zijn neus eraf
gaan. Dit bleek onder andere dé factor voor succes voor Piastri:
"En het trappen op de rem op het juiste moment. En kijken hoe
iedereen er vanaf gaat!", zo doelt hij op de mannen van Mercedes.
"Zo simpel was het, eerlijk gezegd. Ik weet echt niet wat er
gebeurde. Ik zag natuurlijk wat auto's spinnen en zo, maar ja, de
hemel opende zich voor mij en ik ging zo door naar de tweede
plaats." Na Japan klaagde Piastri nog over het missen van wat tempo
in de race. Dit ging in Qatar al een beetje beter: "Ik denk wel dat
er nog wat verbeteringen nodig zijn. Deze race was als je het mij
vraagt heel anders dan die in Japan, met drie stops, dus ik denk
dat we de hele race eigenlijk wel aan het pushen waren. Daardoor is
het ook een heel ander soort race. Maar er is nog wel wat werk aan
de winkel." Zo waren de banden een onderwerp van gesprek in Qatar.
Nadat de FIA zich zorgen begon te maken of de banden het wel zouden
uithouden in de race, werd besloten om een aantal reglementen aan
te passen. Zo werd de kerb in bocht 12 en 13 aangepast en kregen de
coureurs verplicht de opdracht mee om drie keer te stoppen en
banden te wisselen in de race, om zo de ergste slijtage wat
wellicht in een klapband kon resulteren, te vermijden. "De slijtage
van de banden was anders. In Qatar was de voorkant erg beperkt. De
linker voorband beschermen was verreweg het belangrijkste. Dus dat
maakt het een andere leerervaring, maar het is goed dat ik deze
ervaring heb opgedaan", zo sluit de jonge coureur af.

Top Headlines

Oudere Top Headlines