Mercedes kijkt nog eenmaal terug op curieuze Hamilton-crash
De Grand Prix van Qatar leek voor Mercedes de ultieme kans om
Ferrari op een grotere achterstand te zetten in het
constructeurskampioenschap. De Zilverpijlen waren sneller en
startten in de race op plaats twee en drie, terwijl de Italiaanse
formatie slechts met een coureur aan de start verscheen. In bocht
één konden de plannen echter al de prullenbak in. Lewis Hamilton
had een goede start op de softs, maar tikte meteen zijn teamgenoot
George Russell aan en viel uit. Russell kon zijn weg vervolgen en
eindigde nog knap op de vierde plaats. Toch liep Mercedes daardoor
maar twee schamele puntjes uit op hun Italiaanse concullega's.
Andrew Shovlin, trackside engineering director bij Mercedes, legt
haarfijn uit waarom het team Hamilton op softs liet starten. "Lewis
had van alle coureurs op de grid de minste opties qua banden",
aldus Shovlin. "Dat probleem zat hem vooral in de mediums en was
ontstaan doordat we in de training veel op die compound hadden
gereden. We wisten toen niet dat er bandenproblemen gingen volgen.
Als hij op mediums was gestart, zou de eerste stint echter niet
veel langer zijn geweest dan nu. Daarom kozen we ervoor om Lewis op
de softs te laten starten, zeker ook omdat George een raketstart
had in de sprintrace." Shovlin spreekt van een fout Shovlin
benadrukt dat de beide coureurs goed waren geïnformeerd over de
mogelijke situaties bij de start. "We hebben de bandenkeuze en
verschillende strategieën toegelicht op zondagochtend. Bovendien
was er een mogelijkheid dat Lewis George zou passeren in bocht één.
Het was belangrijk dat ze geen tijd zouden verliezen door met
elkaar te racen, maar we hebben geen teamorders toegepast. De crash
was gewoon een fout." De touché had grote gevolgen voor Russell,
die zich vanaf de laatste plaats moest terugvechten. Shovlin stelt
dat de Britse coureur de verwachtingen heeft overtroffen. "Onze
verwachting was dat we maar een paar punten konden scoren.
Gedurende de race merkten we wel dat de berekeningen positiever
uitvielen. De redenen daarvoor waren dat George inhaalacties kon
plaatsen en in vrije lucht terecht kwam. Zijn snelheid was heel
goed en de strategie werd optimaal uitgevoerd. De vierde plaats is
om die reden nog een mooi resultaat." Bekijk hieronder de gehele
debrief van Mercedes. ly1xjyFOFbc
Ferrari op een grotere achterstand te zetten in het
constructeurskampioenschap. De Zilverpijlen waren sneller en
startten in de race op plaats twee en drie, terwijl de Italiaanse
formatie slechts met een coureur aan de start verscheen. In bocht
één konden de plannen echter al de prullenbak in. Lewis Hamilton
had een goede start op de softs, maar tikte meteen zijn teamgenoot
George Russell aan en viel uit. Russell kon zijn weg vervolgen en
eindigde nog knap op de vierde plaats. Toch liep Mercedes daardoor
maar twee schamele puntjes uit op hun Italiaanse concullega's.
Andrew Shovlin, trackside engineering director bij Mercedes, legt
haarfijn uit waarom het team Hamilton op softs liet starten. "Lewis
had van alle coureurs op de grid de minste opties qua banden",
aldus Shovlin. "Dat probleem zat hem vooral in de mediums en was
ontstaan doordat we in de training veel op die compound hadden
gereden. We wisten toen niet dat er bandenproblemen gingen volgen.
Als hij op mediums was gestart, zou de eerste stint echter niet
veel langer zijn geweest dan nu. Daarom kozen we ervoor om Lewis op
de softs te laten starten, zeker ook omdat George een raketstart
had in de sprintrace." Shovlin spreekt van een fout Shovlin
benadrukt dat de beide coureurs goed waren geïnformeerd over de
mogelijke situaties bij de start. "We hebben de bandenkeuze en
verschillende strategieën toegelicht op zondagochtend. Bovendien
was er een mogelijkheid dat Lewis George zou passeren in bocht één.
Het was belangrijk dat ze geen tijd zouden verliezen door met
elkaar te racen, maar we hebben geen teamorders toegepast. De crash
was gewoon een fout." De touché had grote gevolgen voor Russell,
die zich vanaf de laatste plaats moest terugvechten. Shovlin stelt
dat de Britse coureur de verwachtingen heeft overtroffen. "Onze
verwachting was dat we maar een paar punten konden scoren.
Gedurende de race merkten we wel dat de berekeningen positiever
uitvielen. De redenen daarvoor waren dat George inhaalacties kon
plaatsen en in vrije lucht terecht kwam. Zijn snelheid was heel
goed en de strategie werd optimaal uitgevoerd. De vierde plaats is
om die reden nog een mooi resultaat." Bekijk hieronder de gehele
debrief van Mercedes. ly1xjyFOFbc
