Hamilton doet interessant voorstel na hevige kritiek op de FIA en Pirelli
De banden: er werd veel over gezegd en geschreven tijdens het Grand
Prix-weekend in Qatar. Pirelli ontdekte op vrijdag dat de
agressieve kerbstones voor grote problemen zorgden, waarna de
limieten van de baan werden verschoven en coureurs minimaal drie
pitstops moesten maken in de race. Lewis Hamilton vertelt tegen
onder andere RacingNews365 dat hij niet blij is met de gang van
zaken. "Er moeten verbeteringen doorgevoerd worden op
organisatorisch vlak", is de Engelsman stellig. Hij doet een
suggestie voor een nieuwe bandentestlocatie. "Uiteindelijk moet ook
de kwaliteit van de banden omhoog, want die fout ligt volledig bij
Pirelli. We krijgen zo weinig testtijd en we testen ook niet op
circuits met hogesnelheidsbochten. Dan zijn problemen als in Qatar
het logische gevolg. Ik heb in een meeting voorgesteld om de
bandentest aan het einde van het jaar op dit circuit te houden."
Hamilton vindt dat het probleem deels door de banden en deels door
de auto's wordt veroorzaakt. "Je kan dit soort problemen verwachten
als we deze banden krijgen en de auto's zoveel downforce
produceren. Daar moet echt naar gekeken worden. Vroeger hadden we
de helft van de downforce tot onze beschikking en meer grip met de
banden van toen. Ik denk ook dat het volgend jaar alleen maar erger
wordt", sluit de zevenvoudig wereldkampioen bezorgd af.
Prix-weekend in Qatar. Pirelli ontdekte op vrijdag dat de
agressieve kerbstones voor grote problemen zorgden, waarna de
limieten van de baan werden verschoven en coureurs minimaal drie
pitstops moesten maken in de race. Lewis Hamilton vertelt tegen
onder andere RacingNews365 dat hij niet blij is met de gang van
zaken. "Er moeten verbeteringen doorgevoerd worden op
organisatorisch vlak", is de Engelsman stellig. Hij doet een
suggestie voor een nieuwe bandentestlocatie. "Uiteindelijk moet ook
de kwaliteit van de banden omhoog, want die fout ligt volledig bij
Pirelli. We krijgen zo weinig testtijd en we testen ook niet op
circuits met hogesnelheidsbochten. Dan zijn problemen als in Qatar
het logische gevolg. Ik heb in een meeting voorgesteld om de
bandentest aan het einde van het jaar op dit circuit te houden."
Hamilton vindt dat het probleem deels door de banden en deels door
de auto's wordt veroorzaakt. "Je kan dit soort problemen verwachten
als we deze banden krijgen en de auto's zoveel downforce
produceren. Daar moet echt naar gekeken worden. Vroeger hadden we
de helft van de downforce tot onze beschikking en meer grip met de
banden van toen. Ik denk ook dat het volgend jaar alleen maar erger
wordt", sluit de zevenvoudig wereldkampioen bezorgd af.
