Analyse AMS: Geen goede tactiek van Mercedes in Monza


Volgens Auto Motor und Sport was de tactiek van Mercedes in Monza niet optimaal. Beide Mercedes-coureurs slaagden er niet in om de de Ferrari van Leclerc in te halen terwijl ze hier toch meerdere kansen voor kregen.  
De strijd tussen de twee auto's van Mercedes en de auto van Ferrari was op voorhand niet eerlijk. Door de spin van Vettel in de vierde ronde van de race en de fout daarna op Stroll, moest de Italiaanse renstal al snel switchen naar plan B. Er kwamen opeens twee Mercedessen achter Leclerc aan en dat was op voorhand niet bedacht. 
De rondes daarna liep de Mercedes van Hamilton steeds beter en kwam langzaam dichterbij de Ferrari. In ronde 22 was daar de eerste aanval van de Brit. Op het rechte stuk passeerde Hamilton eerst de Renault van Hulkenberg om daarna direct achter Leclerc aan te gaan. De aanval eindigde in de Roggia. Hamilton werd na een aanval door Leclerc het gras op geduwd waardoor de Brit de aanval moest staken. De Ferrari-coureur kreeg hier overigens nog wel een zwart-witte vlag voor onsportief gedrag maar een straf bleef uit. 
Fout Hamilton, Bottas in de aanval 
Rondes lang bleven Hamilton en Leclerc vechten om de eerste plaats. Na een fout van Hamilton die rechtdoor schoot, was het aan Bottas om de eerste plaats binnen te slepen. De Mercedes-coureur reed de laatste rondes telkens vlak achter de Ferrari, maar kon hem uiteindelijk niet meer inhalen. 
Dat Leclerc uiteindelijk aan het langste eind trok was mede te danken door de hoge topsnelheid van de Ferrari. Sebastian Vettel haalde namelijk op het rechte stuk de hoogste topsnelheid van iedereen, namelijk 359,7 km/h. De engineers van Mercedes zagen dit toch anders: 'We hadden DRS, we hadden slipstreams. En toch deden Lewis en Valtteri het maar twee meter goed op Leclerc, op het rechte stuk.' (Foto: Mercedes AMG F1)

Top Headlines

Oudere Top Headlines