Deze Grands Prix dreigen de komende jaren van de F1-kalender te verdwijnen
In het onderstaande overzicht wordt duidelijk dat het vooral de
traditionele circuits zijn die een kortlopend contract hebben. Na
het volgende jaar zijn twee iconische circuits, Silverstone en
Suzuka, nog niet zeker van een plekje op de kalender. In de jaren
daarna staan andere iconische circuits onder druk:
Spa-Francorchamps wist slechts een contractverlenging van één jaar,
tot en met 2025, te regelen. Ook de GP van Nederland is na 2025 nog
geen zekerheid, net als de races in Monaco, Mexico, Brazilië,
Italië (Monza & Imola) en China. Groot geld Wil je een lang
contract? Dan lijkt het devies simpel: dokken. De landen die graag
de portemonnee trekken zijn vaak verzekerd van een langere
toekomst. Landen als Qatar en Bahrein staan lang op de kalender,
maar betalen ook elk jaar zo'n 50 miljoen dollar aan de Formule
1-bazen. Australië heeft het langstlopende contract, namelijk maar
liefst tot en met 2037, dus nog veertien seizoenen. De races in
Hongarije en Oostenrijk staan voor Europese begrippen lang op de
kalender, namelijk nog tot 2030 en 2032. De twee langlopende
contracten met races in de VS komen vooral door het feit dat F1
zich zelf bemoeit met die races. In Miami werkt men nauw samen met
de organisatie, terwijl de F1-bazen zelf de eigenaar zijn van de
race in Las Vegas. Daar is een contract tot en met 2025, maar de
stad heeft al toestemming gegeven voor races tot en met 2032. De
kans lijkt dus groot dat we die race, waarvan de eerste editie over
een ruim een maand op het programma staat, nog heel lang terug
zullen zien in F1. Check hieronder de huidige duur van alle
F1-contracten. Formule 1 Grand Prix-contracten
traditionele circuits zijn die een kortlopend contract hebben. Na
het volgende jaar zijn twee iconische circuits, Silverstone en
Suzuka, nog niet zeker van een plekje op de kalender. In de jaren
daarna staan andere iconische circuits onder druk:
Spa-Francorchamps wist slechts een contractverlenging van één jaar,
tot en met 2025, te regelen. Ook de GP van Nederland is na 2025 nog
geen zekerheid, net als de races in Monaco, Mexico, Brazilië,
Italië (Monza & Imola) en China. Groot geld Wil je een lang
contract? Dan lijkt het devies simpel: dokken. De landen die graag
de portemonnee trekken zijn vaak verzekerd van een langere
toekomst. Landen als Qatar en Bahrein staan lang op de kalender,
maar betalen ook elk jaar zo'n 50 miljoen dollar aan de Formule
1-bazen. Australië heeft het langstlopende contract, namelijk maar
liefst tot en met 2037, dus nog veertien seizoenen. De races in
Hongarije en Oostenrijk staan voor Europese begrippen lang op de
kalender, namelijk nog tot 2030 en 2032. De twee langlopende
contracten met races in de VS komen vooral door het feit dat F1
zich zelf bemoeit met die races. In Miami werkt men nauw samen met
de organisatie, terwijl de F1-bazen zelf de eigenaar zijn van de
race in Las Vegas. Daar is een contract tot en met 2025, maar de
stad heeft al toestemming gegeven voor races tot en met 2032. De
kans lijkt dus groot dat we die race, waarvan de eerste editie over
een ruim een maand op het programma staat, nog heel lang terug
zullen zien in F1. Check hieronder de huidige duur van alle
F1-contracten. Formule 1 Grand Prix-contracten
