McLaren-baas geeft toe: "Weet niet hoe hard Verstappen pushte in Qatar"
Nadat Oscar Piastri op zaterdag op pure snelheid de sprintrace wist
te winnen, was ook het gat richting Max Verstappen in de hoofdrace
vrij klein. Piastri eindigde op bijna vijf seconden achter de
Nederlander als tweede en Lando Norris, die een paar seconden later
als derde over de streep kwam, leek op momenten zelfs sneller te
zijn. Andrea Stella vertelt tegen Autosport dat de verplichte
pitstops, iedere coureur moest op het Losail International Circuit
door bandenproblemen drie keer wisselen, een vertekenend beeld
opleverde. "Allereerst denk ik dat de strategie van de leider
suboptimaal is als je de volledige racetijd in acht neemt", legt
Stella uit. "Je bouwt altijd een marge in, omdat dat je beschermt
tegen een late safety car. Ten tweede weet ik niet zeker hoe hard
Max aan het pushen was, al leek het er wel op dat hij niet heel
veel meer over had." Stella zag een bijzondere Grand Prix Stella
zag door de vele verplichte pitstops een ander soort race.
"Iedereen ging voluit, mede omdat de eerste stint werd ingeperkt en
er snel een pitstop gemaakt moest worden. Onze coureurs konden de
gehele race pushen, want de mediums en de hards gedroegen zich
goed. Ik verwachtte op vrijdag dat de banden het snel zouden
begeven en er veel management nodig zou zijn. Uiteindelijk werd het
volledig anders." Toch danst McLaren nog niet op de tafel. "We gaan
in de komende races zien of deze prestatie voortkomt uit onze
recente updates, of dat het met de omstandigheden en extra regels
in Qatar te maken had. Mercedes was ook erg snel, kijk maar naar
George Russell. Hij had een goede snelheid te pakken, maar kwam in
een vervelende crash met zijn teamgenoot terecht. Deze baan paste
goed bij onze auto, dus ik verwacht niet dat dit per se de rangorde
voor het restant van het seizoen hoeft te zijn", sluit Stella
voorzichtig af.
te winnen, was ook het gat richting Max Verstappen in de hoofdrace
vrij klein. Piastri eindigde op bijna vijf seconden achter de
Nederlander als tweede en Lando Norris, die een paar seconden later
als derde over de streep kwam, leek op momenten zelfs sneller te
zijn. Andrea Stella vertelt tegen Autosport dat de verplichte
pitstops, iedere coureur moest op het Losail International Circuit
door bandenproblemen drie keer wisselen, een vertekenend beeld
opleverde. "Allereerst denk ik dat de strategie van de leider
suboptimaal is als je de volledige racetijd in acht neemt", legt
Stella uit. "Je bouwt altijd een marge in, omdat dat je beschermt
tegen een late safety car. Ten tweede weet ik niet zeker hoe hard
Max aan het pushen was, al leek het er wel op dat hij niet heel
veel meer over had." Stella zag een bijzondere Grand Prix Stella
zag door de vele verplichte pitstops een ander soort race.
"Iedereen ging voluit, mede omdat de eerste stint werd ingeperkt en
er snel een pitstop gemaakt moest worden. Onze coureurs konden de
gehele race pushen, want de mediums en de hards gedroegen zich
goed. Ik verwachtte op vrijdag dat de banden het snel zouden
begeven en er veel management nodig zou zijn. Uiteindelijk werd het
volledig anders." Toch danst McLaren nog niet op de tafel. "We gaan
in de komende races zien of deze prestatie voortkomt uit onze
recente updates, of dat het met de omstandigheden en extra regels
in Qatar te maken had. Mercedes was ook erg snel, kijk maar naar
George Russell. Hij had een goede snelheid te pakken, maar kwam in
een vervelende crash met zijn teamgenoot terecht. Deze baan paste
goed bij onze auto, dus ik verwacht niet dat dit per se de rangorde
voor het restant van het seizoen hoeft te zijn", sluit Stella
voorzichtig af.
