McLaren pleit voor belangrijke F1-wijziging na bandendrama Qatar

McLaren-teambaas Andreas Stella heeft opgeroepen tot betere
communicatie tussen de teams, de FIA en de Formule 1 na het
bandendrama tijdens de Grand Prix van Qatar. De teams en coureurs
werden pas laat in het weekend op de hoogte gesteld van de radicale
veiligheidsmaatregelen nadat Pirelli-technici hadden vastgesteld
dat er "microscopisch kleine" scheurtjes in de banden ontstonden
toen ze met hoge snelheid over de hoge kerbstones van het Lusail
International Circuit reden. Vele coureurs hadden de hoge
kerbstones al opgemerkt en Yuki Tsunoda noemde ze voorafgaand aan
het weekend een "vloervernietiger". Als gevolg van de problemen
verlegde de FIA de tracklimits op het circuit en gaven ze de teams
een extra training van 10 minuten om zich vertrouwd te maken met de
veranderingen voordat ze aan de Sprint Shootout begonnen.
Mercedes-coureur George Russell vertelde dat hij via WhatsApp op de
hoogte was gesteld van de veranderingen en vond dat een verplicht
aantal pitstops niet nodig was in de race. Hij riep ook op tot een
herziening van de communicatiekanalen tussen de FIA, F1 en de Grand
Prix Drivers Association. Stella: Belangrijk om belangrijke
belanghebbenden op de hoogte te houden Nu geeft ook Stella zijn
mening over het hele debacle. "Er zijn zeker mogelijkheden om te
verbeteren als verschillende belanghebbenden de leiding hebben",
vertelde Stella aan de media, waaronder RacingNews365 . "Je krijgt
te maken met een situatie waarvan ik zeker weet dat het een
noodsituatie was nadat er bewijsmateriaal was gevonden. Vervolgens
wordt het op technisch niveau aangepakt en vervolgens op sportief
niveau door Pirelli en de FIA. "Ik weet zeker dat ze het gevoel
hadden dat we dit direct moesten aanpakken. Maar tegelijkertijd is
het heel belangrijk dat je alle belangrijke belanghebbenden op de
hoogte houdt en ze de kans geeft om bij te dragen. Ik denk dat het
een kans is om de communicatielijnen te herzien. Ik weet zeker dat
iedereen zijn best doet, daar bestaat geen twijfel over. Maar wij,
als belangrijke belanghebbenden, moeten er rekening mee houden dat
iedereen geïnformeerd moet worden en iedereen moet kunnen bijdragen
- vooral de coureurs die uiteindelijk in de auto stappen." "Zij
weten precies wat er op het circuit gebeurt, ze weten hoe de
kerbstones kunnen worden benut en hoe het circuit kan worden
aangepast. Dus een leerpunt voor de instanties en de mensen die
erbij betrokken zijn."

Top Headlines

Oudere Top Headlines