Onvrede over FIA-onderzoek Hamilton: "We zijn helemaal doorgeslagen"
Goed, wat is er aan de hand? Lewis Hamilton kwam bij de start in
Qatar in aanraking met teamgenoot George Russell en moest dat
bekopen met een uitvalbeurt. De Brit stak daarna onder de safety
car al lopend de baan over om naar de pitstraat te gaan, wat hem op
een reprimande en een boete van 50.000 euro kwam te staan. Daarmee
leek de kous af, tot de FIA ineens aankondigde het onderzoek te
heropenen. Tom Coronel vraagt zich in de RN365 F1-podcast af waarom
de FIA zo'n hoofdrol opeist. "De FIA moet overal een plasje
overheen doen", stelt Coronel vast. "Het lijkt wel alsof de FIA aan
het racen is en niet meer de autocoureurs. Dat zie ik bij heel veel
dingen. Alles moet bekeken worden en daar moeten we weer in een
hoofdvergadering over vergaderen. Daarna vinden we het gaaf om
boetes uit te delen. Hoe kan je hier in godsnaam Hamilton een boete
voor geven? We zijn helemaal doorgeslagen." "De FIA zal zich wel
vervelen" Dimmers sluit zich aan bij Coronel en heeft een ironische
verklaring voor het onderzoek. "Het was een rustig weekje in de
Formule 1, dus de FIA zal zich wel vervelen. Er zijn honderd
voorbeelden per jaar te bedenken waarin coureurs de baan
oversteken. Nu wordt het ineens aangegrepen. Ik zag toevallig de
herhaling van het moment waarop Max Verstappen en Hamilton op
elkaar stonden in Italië twee jaar geleden. Dan zie je Max achter
Lewis teruglopen en een stukje van de baan meepakken. Er staat dan
meteen een marshall te wijzen. Iedereen doet het volgens mij."
Coronel, zelf actief als autocoureur, bevestigt dat en vindt de
commotie nergens op slaan. "Ik ben toch geen kind van drie? Ik kan
toch gewoon oversteken? Ik ben een volwassen vent. Er zijn te veel
regels. We worden helemaal doodgegooid met regels. Het is
vreselijk. Het geval track limits is ook zoiets raars. Kap er nou
gewoon eens mee. Ik denk dat er in Qatar tweehonderd man van de FIA
aanwezig waren. Het sloeg helemaal nergens, overal mensen in witte
shirtjes met FIA erop." Dimmers brengt wel een kleine nuance aan in
het verhaal. "Ik snap dat je coureurs moet behoeden voor gevaar.
Alleen in het geval van Lewis: je rijdt de auto de grindbak in, het
hele veld is weg en als je dan terug moet lopen. Volgens mij was er
al een safety car op de baan, dus dan duurt het letterlijk twee
minuten voordat de volgende auto op jouw plek arriveert. Waarom zou
je dan niet over mogen steken? Natuurlijk moet iemand even
toestemming geven, maar zolang je het niet middenin de sessie
doet..."
Qatar in aanraking met teamgenoot George Russell en moest dat
bekopen met een uitvalbeurt. De Brit stak daarna onder de safety
car al lopend de baan over om naar de pitstraat te gaan, wat hem op
een reprimande en een boete van 50.000 euro kwam te staan. Daarmee
leek de kous af, tot de FIA ineens aankondigde het onderzoek te
heropenen. Tom Coronel vraagt zich in de RN365 F1-podcast af waarom
de FIA zo'n hoofdrol opeist. "De FIA moet overal een plasje
overheen doen", stelt Coronel vast. "Het lijkt wel alsof de FIA aan
het racen is en niet meer de autocoureurs. Dat zie ik bij heel veel
dingen. Alles moet bekeken worden en daar moeten we weer in een
hoofdvergadering over vergaderen. Daarna vinden we het gaaf om
boetes uit te delen. Hoe kan je hier in godsnaam Hamilton een boete
voor geven? We zijn helemaal doorgeslagen." "De FIA zal zich wel
vervelen" Dimmers sluit zich aan bij Coronel en heeft een ironische
verklaring voor het onderzoek. "Het was een rustig weekje in de
Formule 1, dus de FIA zal zich wel vervelen. Er zijn honderd
voorbeelden per jaar te bedenken waarin coureurs de baan
oversteken. Nu wordt het ineens aangegrepen. Ik zag toevallig de
herhaling van het moment waarop Max Verstappen en Hamilton op
elkaar stonden in Italië twee jaar geleden. Dan zie je Max achter
Lewis teruglopen en een stukje van de baan meepakken. Er staat dan
meteen een marshall te wijzen. Iedereen doet het volgens mij."
Coronel, zelf actief als autocoureur, bevestigt dat en vindt de
commotie nergens op slaan. "Ik ben toch geen kind van drie? Ik kan
toch gewoon oversteken? Ik ben een volwassen vent. Er zijn te veel
regels. We worden helemaal doodgegooid met regels. Het is
vreselijk. Het geval track limits is ook zoiets raars. Kap er nou
gewoon eens mee. Ik denk dat er in Qatar tweehonderd man van de FIA
aanwezig waren. Het sloeg helemaal nergens, overal mensen in witte
shirtjes met FIA erop." Dimmers brengt wel een kleine nuance aan in
het verhaal. "Ik snap dat je coureurs moet behoeden voor gevaar.
Alleen in het geval van Lewis: je rijdt de auto de grindbak in, het
hele veld is weg en als je dan terug moet lopen. Volgens mij was er
al een safety car op de baan, dus dan duurt het letterlijk twee
minuten voordat de volgende auto op jouw plek arriveert. Waarom zou
je dan niet over mogen steken? Natuurlijk moet iemand even
toestemming geven, maar zolang je het niet middenin de sessie
doet..."
					
				