Deze F1-overwinningen werden Verstappen door de neus geboord
Waar was jij op 15 mei 2016? Op die dag sleepte Max Verstappen zijn
eerste Grand Prix-overwinning binnen. Inmiddels zijn we ruim zeven
jaar verder en staat de zegeteller op 49 voor de Nederlander. Op
het Circuit of the Americas kan Verstappen zijn vijftigste F1-zege
binnenslepen. Hoewel de Red Bull-coureur momenteel op een relatief
eenvoudige manier zeges aaneen lijkt te rijgen, was dat in het
verleden lang niet altijd het geval. Verstappen kende races waarin
hij tot aan de finishvlag moest klokken - denk aan de GP van
Oostenrijk in 2019, waarin hij vocht met Charles Leclerc - en races
waarin de overwinning hem uit het niets werd ontnomen door externe
factoren. Brazilië 2018: clash met Ocon Tijdens de Grand Prix van
Brazilië in 2018 raakten Esteban Ocon en Max Verstappen betrokken
bij een controversiële botsing. Verstappen leidde de race en leek
op weg naar de overwinning, totdat hij Ocon tegenkwam. De Fransman
was op nieuwe banden sneller dan raceleider Verstappen en probeerde
zich te ontdoen van een ronde achterstand. De toenmalige Force
India-coureur deed een poging om Verstappen in te halen en raakte
hem in de Senna S-bocht, waardoor beide coureurs in een spin
raakten. De botsing resulteerde in een overwinning voor Lewis
Hamilton en Mercedes. Verstappen kon zijn race vervolgen en werd
uiteindelijk tweede, iets waar hij verre van blij mee was. Na de
race ging hij verhaal halen bij Ocon en verkocht hij de coureur een
duw. De Nederlander ontving een taakstraf bij de FIA wegens
laatstgenoemde incident. Tekst gaat verder onder video.
Azerbeidzjan 2021: Pirelli-pech Gedurende de race in Bakoe (2021)
reed Verstappen voortdurend aan de leiding van de race en de
Nederlander leek comfortabel op weg te zijn naar kostbare punten
voor het kampioenschap. Te midden van de race gebeurde er echter
iets onverwachts. In ronde 30 reed Lance Stroll met hoge snelheid
op het rechte stuk. Uit het niets klapte zijn linkerachterband, wat
resulteerde in een harde crash in de muur. Verstappen overkwam
hetzelfde in ronde 43. De uitvalbeurt was een enorme teleurstelling
voor Verstappen en het Red Bull-team, omdat ieder puntje belangrijk
was in de felle titelstrijd met Lewis Hamilton. Als een geluk bij
een ongeluk schoot Hamilton bij de herstart vervolgens rechtdoor en
zou de Brit niet uitlopen. Tekst gaat verder onder afbeelding.
Noemenswaardige vermelding: Groot-Brittannië 2021 Hoewel we nooit
te weten zullen komen of de RB16B gedurende de Britse Grand Prix
beter was dan de Mercedes W12 is één ding zeker: de kans op een
overwinning werd Verstappen al na een halve raceronde ontnomen.
Hamilton kende een betere start dan polesitter Verstappen en het
tweetal streed om de leiding gedurende de eerste helft van de
ronde. Een betere exit in de vierde bocht stelde Hamilton in staat
om kortstondig aan de leiding te gaan in de zesde bocht, maar
Verstappen wist aan de binnenkant weer voorbij te komen, waarna
Hamilton sneller accelereerde dan Verstappen uit de zevende bocht.
In Copse Corner kwam het tot een botsing tussen Hamilton en
Verstappen, waarbij de rechter achterband van de Nederlander van
het wiel werd gestript. Verstappen gleed zijdelings door het grind
buiten de baan en kwam verschrikkelijk hard in de muur terecht: een
klap van 58 G. Hamilton won de race uiteindelijk, ondanks een tien
seconden stop-and-go-penalty. Of de Limburger de race had kunnen
winnen valt te betwisten, maar als die kans er was, werd die
volledig ontnomen na slechts acht bochten. Bekijk hieronder de
video van het incident.
eerste Grand Prix-overwinning binnen. Inmiddels zijn we ruim zeven
jaar verder en staat de zegeteller op 49 voor de Nederlander. Op
het Circuit of the Americas kan Verstappen zijn vijftigste F1-zege
binnenslepen. Hoewel de Red Bull-coureur momenteel op een relatief
eenvoudige manier zeges aaneen lijkt te rijgen, was dat in het
verleden lang niet altijd het geval. Verstappen kende races waarin
hij tot aan de finishvlag moest klokken - denk aan de GP van
Oostenrijk in 2019, waarin hij vocht met Charles Leclerc - en races
waarin de overwinning hem uit het niets werd ontnomen door externe
factoren. Brazilië 2018: clash met Ocon Tijdens de Grand Prix van
Brazilië in 2018 raakten Esteban Ocon en Max Verstappen betrokken
bij een controversiële botsing. Verstappen leidde de race en leek
op weg naar de overwinning, totdat hij Ocon tegenkwam. De Fransman
was op nieuwe banden sneller dan raceleider Verstappen en probeerde
zich te ontdoen van een ronde achterstand. De toenmalige Force
India-coureur deed een poging om Verstappen in te halen en raakte
hem in de Senna S-bocht, waardoor beide coureurs in een spin
raakten. De botsing resulteerde in een overwinning voor Lewis
Hamilton en Mercedes. Verstappen kon zijn race vervolgen en werd
uiteindelijk tweede, iets waar hij verre van blij mee was. Na de
race ging hij verhaal halen bij Ocon en verkocht hij de coureur een
duw. De Nederlander ontving een taakstraf bij de FIA wegens
laatstgenoemde incident. Tekst gaat verder onder video.
Azerbeidzjan 2021: Pirelli-pech Gedurende de race in Bakoe (2021)
reed Verstappen voortdurend aan de leiding van de race en de
Nederlander leek comfortabel op weg te zijn naar kostbare punten
voor het kampioenschap. Te midden van de race gebeurde er echter
iets onverwachts. In ronde 30 reed Lance Stroll met hoge snelheid
op het rechte stuk. Uit het niets klapte zijn linkerachterband, wat
resulteerde in een harde crash in de muur. Verstappen overkwam
hetzelfde in ronde 43. De uitvalbeurt was een enorme teleurstelling
voor Verstappen en het Red Bull-team, omdat ieder puntje belangrijk
was in de felle titelstrijd met Lewis Hamilton. Als een geluk bij
een ongeluk schoot Hamilton bij de herstart vervolgens rechtdoor en
zou de Brit niet uitlopen. Tekst gaat verder onder afbeelding.
Noemenswaardige vermelding: Groot-Brittannië 2021 Hoewel we nooit
te weten zullen komen of de RB16B gedurende de Britse Grand Prix
beter was dan de Mercedes W12 is één ding zeker: de kans op een
overwinning werd Verstappen al na een halve raceronde ontnomen.
Hamilton kende een betere start dan polesitter Verstappen en het
tweetal streed om de leiding gedurende de eerste helft van de
ronde. Een betere exit in de vierde bocht stelde Hamilton in staat
om kortstondig aan de leiding te gaan in de zesde bocht, maar
Verstappen wist aan de binnenkant weer voorbij te komen, waarna
Hamilton sneller accelereerde dan Verstappen uit de zevende bocht.
In Copse Corner kwam het tot een botsing tussen Hamilton en
Verstappen, waarbij de rechter achterband van de Nederlander van
het wiel werd gestript. Verstappen gleed zijdelings door het grind
buiten de baan en kwam verschrikkelijk hard in de muur terecht: een
klap van 58 G. Hamilton won de race uiteindelijk, ondanks een tien
seconden stop-and-go-penalty. Of de Limburger de race had kunnen
winnen valt te betwisten, maar als die kans er was, werd die
volledig ontnomen na slechts acht bochten. Bekijk hieronder de
video van het incident.
					
				