F1-strijd om tientallen miljoenen nadert apotheose: wat staat er nog op het spel?
Het is een simpel gegeven: hoe hoger je als team eindigt in het
constructeurskampioenschap, des te meer prijzengeld je ontvangt. In
de Formule 1 gaat niet dat niet om duizenden, maar om tientallen
miljoenen euro's. In de komende vijf races valt er daarom voor heel
wat teams nog winst te behalen. Tegelijkertijd wil een coureur ook
zo hoog mogelijk eindigen in het individuele kampioenschap, want
dat kan hem qua bonussen vanuit het team ook nog wat extra geld
opleveren. Een overzicht van de verschillende gevechten. P2 bij de
constructeurs: Mercedes en Ferrari Mercedes en Ferrari strijden nog
om de tweede plaats bij de constructeurs. Uiteraard willen merken
van hun statuur liever met de hoogste eer strijken, maar dat
voorrecht is dit seizoen al vroeg door Red Bull binnengehaald.
Daarachter lijkt het initiatief per Grand Prix-weekend te
verschuiven. Op dit moment heeft Mercedes een voorsprong van 28
punten op Ferrari en lijkt het erop dat de Zilverpijlen ook qua
snelheid weer een streepje voor hebben. Hoe anders was dat pakweg
een maand geleden, toen Ferrari een podiumplaats pakte in 'hun'
Italië en zelfs met Carlos Sainz de race won in Singapore. Tijdens
de laatste Grand Prix in Qatar was de Mercedes weer sneller. Het
team liep daar, ondanks een crash tussen Lewis Hamilton en George
Russell, weer twee puntjes uit op hun Italiaanse rivalen.
Voorspelbaar is de onderlinge strijd dus allerminst en het lijkt
erop dat het gevecht zeker nog tot vuurwerk gaat leiden. P4 bij de
constructeurs: Aston Martin en McLaren De strijd om de vierde
plaats is misschien wel de gekste van het hele seizoen. Wie had na
twee races kunnen denken dat Aston Martin en McLaren een onderling
robbertje gingen uitvechten? Aston Martin schoot als een raket uit
de startblokken en haalde aan de hand van Fernando Alonso talloze
podiumplaatsen binnen, terwijl McLaren in de achterhoede acteerde.
Hoe anders is dat nu. McLaren heeft namelijk een inhaalslag van
jewelste gemaakt en is tegenwoordig vaak het snelste team achter
het ongenaakbare Red Bull. Bovendien kan het team uit Woking met
Lando Norris en Oscar Piastri op twee sterke coureurs rekenen. Bij
Aston Martin loopt Lance Stroll al een tijdje achter de feiten aan,
waardoor het verschil alleen maar kleiner is geworden na de
zomerstop. Het moet ook gezegd worden dat de groene bolides niet
meer zo snel zijn als aan het begin van het seizoen. Het verschil
tussen de beide teams is elf punten als het Formule 1-circus naar
de Verenigde Staten afreist. Met de trend van de afgelopen weken in
het achterhoofd, lijkt het erop dat McLaren de favoriet is om Aston
Martin bij te halen en de vierde plaats naar zich toe te trekken.
Aston Martin zou voor de wintertests waarschijnlijk getekend hebben
voor de vijfde plaats, maar gaat er nu ongetwijfeld alles aan doen
om alsnog vierde te worden. P7 bij de constructeurs: Williams, Alfa
Romeo, Haas en AlphaTauri Ook in de strijd om plaats zeven is het
ongemeen spannend. Natuurlijk scoren deze teams relatief minder
punten, maar toch zijn de onderlinge verschillen vrij klein.
Williams heeft het initiatief in handen met 23 punten, al zag het
team in Qatar wel Alfa Romeo een grote inhaalslag slaan. Valtteri
Bottas en Guanyu Zhou haalden zes punten binnen, waardoor het gat
naar Williams zo'n beetje werd gehalveerd en Haas werd ingehaald.
Haas en zeker AlphaTauri lijken door hun recente prestaties de
underdogs te zijn, maar het is verstandig om je nog niet te vroeg
te laten foppen. Haas neemt een forse update mee naar hun thuisrace
op het Circuit of the Americas en heeft het concept gebaseerd op de
karakteristieken van de Red Bull. Nico Hulkenberg en Kevin
Magnussen kijken reikhalzend uit naar de verbeteringen, die voor
meer performance en minder bandenslijtage moeten leiden. Misschien
zit er voor hen ook een inhaalslag in... P2 bij de coureurs: Sergio
Perez, Lewis Hamilton en Fernando Alonso Ook in het
coureurskampioenschap is er nog genoeg om voor te strijden, al is
het niet meer voor de eerste plaats. Max Verstappen haalde in Qatar
vroegtijdig zijn derde wereldtitel binnen. Daarachter is het een
stuk spannender. Sergio Perez, ook uitkomend voor Red Bull, heeft
de tweede plaats in handen, maar verkeert in een matige vorm. De
Mexicaan heeft moeite om punten te sprokkelen en ziet de doorgaans
zeer constante Lewis Hamilton stukje bij beetje naderen. De
zevenvoudig wereldkampioen moet een achterstand van dertig punten
zien te overbruggen. Uiteraard zijn we ook Fernando Alonso niet
vergeten. De ervaren Spanjaard zag Aston Martin een stapje
terugdoen in de pikorde, maar presteert zelf uitermate constant.
Als de groene bolide snel genoeg is voor de vierde plaats, eindigt
Alonso daar ook. Zijn achterstand op Perez bedraagt nu 41 punten.
Alonso is dus niet de favoriet, maar vlak de wereldkampioen van
2005 en 2006 niet uit. P5 bij de coureurs: Carlos Sainz, Charles
Leclerc, Lando Norris en George Russell Vier coureurs komen nog in
aanmerking voor de vijfde plaats in het kampioenschap. Carlos Sainz
heeft mede door zijn overwinning in Singapore die plek nu in
handen. De afgelopen races sluipen teamgenoot Charles Leclerc en
vooral Lando Norris echter wel wat dichterbij. Norris heeft zelfs
drie keer op rij op het podium gestaan, wat zijn puntenaantal flink
heeft doen toenemen. De McLaren-coureur heeft nu een achterstand
van zeventien punten op Sainz, Leclerc staat acht punten achter de
Spanjaard. Vlak achter Norris doet Russell bijna stiekem mee aan de
strijd om de vijfde plaats. De Brit reed in Qatar misschien wel één
van de beste races uit zijn carrière, maar kwam door een touché met
teamgenoot Hamilton niet verder dan de vierde plaats. Als Mercedes
in de laatste races opnieuw over een snelle auto beschikt, mag
Russell niet vergeten worden. Eén ding is zeker: vier coureurs
binnen 21 punten is een garantie op spektakel. Bekijk hieronder de
WK-standen bij de coureurs en constructeurs!
constructeurskampioenschap, des te meer prijzengeld je ontvangt. In
de Formule 1 gaat niet dat niet om duizenden, maar om tientallen
miljoenen euro's. In de komende vijf races valt er daarom voor heel
wat teams nog winst te behalen. Tegelijkertijd wil een coureur ook
zo hoog mogelijk eindigen in het individuele kampioenschap, want
dat kan hem qua bonussen vanuit het team ook nog wat extra geld
opleveren. Een overzicht van de verschillende gevechten. P2 bij de
constructeurs: Mercedes en Ferrari Mercedes en Ferrari strijden nog
om de tweede plaats bij de constructeurs. Uiteraard willen merken
van hun statuur liever met de hoogste eer strijken, maar dat
voorrecht is dit seizoen al vroeg door Red Bull binnengehaald.
Daarachter lijkt het initiatief per Grand Prix-weekend te
verschuiven. Op dit moment heeft Mercedes een voorsprong van 28
punten op Ferrari en lijkt het erop dat de Zilverpijlen ook qua
snelheid weer een streepje voor hebben. Hoe anders was dat pakweg
een maand geleden, toen Ferrari een podiumplaats pakte in 'hun'
Italië en zelfs met Carlos Sainz de race won in Singapore. Tijdens
de laatste Grand Prix in Qatar was de Mercedes weer sneller. Het
team liep daar, ondanks een crash tussen Lewis Hamilton en George
Russell, weer twee puntjes uit op hun Italiaanse rivalen.
Voorspelbaar is de onderlinge strijd dus allerminst en het lijkt
erop dat het gevecht zeker nog tot vuurwerk gaat leiden. P4 bij de
constructeurs: Aston Martin en McLaren De strijd om de vierde
plaats is misschien wel de gekste van het hele seizoen. Wie had na
twee races kunnen denken dat Aston Martin en McLaren een onderling
robbertje gingen uitvechten? Aston Martin schoot als een raket uit
de startblokken en haalde aan de hand van Fernando Alonso talloze
podiumplaatsen binnen, terwijl McLaren in de achterhoede acteerde.
Hoe anders is dat nu. McLaren heeft namelijk een inhaalslag van
jewelste gemaakt en is tegenwoordig vaak het snelste team achter
het ongenaakbare Red Bull. Bovendien kan het team uit Woking met
Lando Norris en Oscar Piastri op twee sterke coureurs rekenen. Bij
Aston Martin loopt Lance Stroll al een tijdje achter de feiten aan,
waardoor het verschil alleen maar kleiner is geworden na de
zomerstop. Het moet ook gezegd worden dat de groene bolides niet
meer zo snel zijn als aan het begin van het seizoen. Het verschil
tussen de beide teams is elf punten als het Formule 1-circus naar
de Verenigde Staten afreist. Met de trend van de afgelopen weken in
het achterhoofd, lijkt het erop dat McLaren de favoriet is om Aston
Martin bij te halen en de vierde plaats naar zich toe te trekken.
Aston Martin zou voor de wintertests waarschijnlijk getekend hebben
voor de vijfde plaats, maar gaat er nu ongetwijfeld alles aan doen
om alsnog vierde te worden. P7 bij de constructeurs: Williams, Alfa
Romeo, Haas en AlphaTauri Ook in de strijd om plaats zeven is het
ongemeen spannend. Natuurlijk scoren deze teams relatief minder
punten, maar toch zijn de onderlinge verschillen vrij klein.
Williams heeft het initiatief in handen met 23 punten, al zag het
team in Qatar wel Alfa Romeo een grote inhaalslag slaan. Valtteri
Bottas en Guanyu Zhou haalden zes punten binnen, waardoor het gat
naar Williams zo'n beetje werd gehalveerd en Haas werd ingehaald.
Haas en zeker AlphaTauri lijken door hun recente prestaties de
underdogs te zijn, maar het is verstandig om je nog niet te vroeg
te laten foppen. Haas neemt een forse update mee naar hun thuisrace
op het Circuit of the Americas en heeft het concept gebaseerd op de
karakteristieken van de Red Bull. Nico Hulkenberg en Kevin
Magnussen kijken reikhalzend uit naar de verbeteringen, die voor
meer performance en minder bandenslijtage moeten leiden. Misschien
zit er voor hen ook een inhaalslag in... P2 bij de coureurs: Sergio
Perez, Lewis Hamilton en Fernando Alonso Ook in het
coureurskampioenschap is er nog genoeg om voor te strijden, al is
het niet meer voor de eerste plaats. Max Verstappen haalde in Qatar
vroegtijdig zijn derde wereldtitel binnen. Daarachter is het een
stuk spannender. Sergio Perez, ook uitkomend voor Red Bull, heeft
de tweede plaats in handen, maar verkeert in een matige vorm. De
Mexicaan heeft moeite om punten te sprokkelen en ziet de doorgaans
zeer constante Lewis Hamilton stukje bij beetje naderen. De
zevenvoudig wereldkampioen moet een achterstand van dertig punten
zien te overbruggen. Uiteraard zijn we ook Fernando Alonso niet
vergeten. De ervaren Spanjaard zag Aston Martin een stapje
terugdoen in de pikorde, maar presteert zelf uitermate constant.
Als de groene bolide snel genoeg is voor de vierde plaats, eindigt
Alonso daar ook. Zijn achterstand op Perez bedraagt nu 41 punten.
Alonso is dus niet de favoriet, maar vlak de wereldkampioen van
2005 en 2006 niet uit. P5 bij de coureurs: Carlos Sainz, Charles
Leclerc, Lando Norris en George Russell Vier coureurs komen nog in
aanmerking voor de vijfde plaats in het kampioenschap. Carlos Sainz
heeft mede door zijn overwinning in Singapore die plek nu in
handen. De afgelopen races sluipen teamgenoot Charles Leclerc en
vooral Lando Norris echter wel wat dichterbij. Norris heeft zelfs
drie keer op rij op het podium gestaan, wat zijn puntenaantal flink
heeft doen toenemen. De McLaren-coureur heeft nu een achterstand
van zeventien punten op Sainz, Leclerc staat acht punten achter de
Spanjaard. Vlak achter Norris doet Russell bijna stiekem mee aan de
strijd om de vijfde plaats. De Brit reed in Qatar misschien wel één
van de beste races uit zijn carrière, maar kwam door een touché met
teamgenoot Hamilton niet verder dan de vierde plaats. Als Mercedes
in de laatste races opnieuw over een snelle auto beschikt, mag
Russell niet vergeten worden. Eén ding is zeker: vier coureurs
binnen 21 punten is een garantie op spektakel. Bekijk hieronder de
WK-standen bij de coureurs en constructeurs!
					
				