Albon en Williams hebben stoute plannen: "Werken al sinds april aan de nieuwe auto"

De Formule 1-carrière van Alex Albon is er voorlopig één van ups en
downs. De coureur was onderdeel van de Red Bull-familie en maakte
in 2019 zijn debuut bij Toro Rosso. Ongeveer een half jaar later
werd Albon, die meteen een sterke indruk achterliet, al
gepromoveerd naar de hoofdmacht om de matig presterende Pierre
Gasly te vervangen. Bij Red Bull reed de nu 27-jarige Thai
anderhalf jaar naast Max Verstappen, die hem op dat moment steevast
versloeg. Red Bull had genoeg gezien en besloot Albon te passeren,
waardoor hij een jaartje uit de Formule 1 verdween en
reservecoureur werd. Eind 2021 maakte Williams bekend dat zij Albon
als vervanger van George Russell hadden binnengehaald. Het team zat
na een paar loodzware jaren in de lift en hoopte die lijn met Albon
door te trekken. Tot nu toe blijkt het een goede match te zijn.
Albon heeft een kunst van het verdedigen gemaakt, laat mooie
resultaten noteren en heeft in 2023 tot nu toe alle punten voor
Williams binnengehaald. De Thais-Britse coureur vertelt in een
exclusief interview met RacingNews365 dat hij en het team volgend
jaar een nieuwe stap willen gaan zetten. "Ik werk al sinds april
aan de auto van volgend jaar", vertelt Albon. "Dat bestaat
grotendeels uit simulatorwerk om de constante balansproblemen op te
lossen. Daar heeft het team al vier of vijf jaar last van, dus we
hebben daar ons focuspunt van gemaakt. Het is niet zo dat ik
volledig betrokken ben bij de verschillende updates, maar ik geef
uiteraard wel feedback over de auto. Zo weten we welke aspecten we
moeten verbeteren." Albon benadrukt bewust dat de updates in 2023
een kleine stap in de goede richting zijn. "Het is niet zo dat we
veel problemen van de huidige auto hebben opgelost. De updates
leveren alleen meer downforce op. Kijk ook naar wat Lando Norris en
Oscar Piastri over de verbeterde McLaren hebben gezegd. Zij spreken
niet over een balanstoename, alleen dat ze iets meer downforce
hebben. Natuurlijk heeft McLaren een grote stap gezet, maar dat uit
zich niet in het rijgedrag van de auto." Het interview gaat verder
onder de foto. "De huidige updates leveren alleen meer downforce
op" Tussen 2021 en 2022 werd er een nieuwe generatie auto's
geïntroduceerd. Albon heeft wel een antwoord op de vraag hoe het
dan kan dat Williams nog steeds dezelfde balansproblemen ervaart.
"Dat ligt aan het DNA van de auto en de teams. De filosofieën zijn
volledig geïntegreerd. In die zin is de Formule 1 ook een unieke
wereld, want de reglementen kunnen wel enorm veranderen. Ik kan me
herinneren dat mijn voormalige teamgenoot Nicholas Latifi ooit zei
dat hij, ondanks de reglementswijzigingen tussen 2021 en 2022,
dezelfde sterktes en zwaktes aan de auto kon aanwijzen. Daarom is
het ook zo lastig om zaken op lange termijn aan te passen." Aan de
motivatie van het team ligt het in ieder geval niet, zo stelt
Albon. "Dat we vroeg aan de auto van volgend jaar zijn begonnen,
laat de ambitie van het team zien. We weten wat we moeten
verbeteren en zijn ons ervan bewust dat updates in een seizoen ons
daar niet specifiek gaan brengen. Ik denk dat de prestatie van
Aston Martin een mooi voorbeeld is. Zij hebben vorig jaar een
buffer ingebouwd om de auto echt te verbeteren. Wij moeten ook meer
aan de lange termijn gaan denken. We hebben in Canada een grote
update meegebracht, maar dat was tevens ook de enige van dit
seizoen." "Uiteindelijk willen wij als vierde, niet als zevende of
achtste eindigen in het constructeurskampioenschap", zet Albon zijn
woorden kracht bij. "Dat vereist een flinke stap voorwaarts. Het
sluit aan bij het werk en de tijd wat Aston Martin en McLaren in
hun ontwikkeling hebben gestopt. Ik denk dat McLaren tussen de
wintertests en de grote update in Silverstone weinig aan de auto
heeft veranderd, maar toen ze het eenmaal deden, volgden de
resultaten meteen. Ik vind dat interessante ontwikkelingen."

Top Headlines

Oudere Top Headlines