Hoe Red Bull ondanks een gigantische inhaalslag van McLaren een voorsprong behoudt

Er valt niet over te twisten dat McLaren een van de teams is met de
meeste vooruitgang gedurende het Formule 1-seizoen. We hebben
herhaaldelijk de ontwikkelingsroute van het team uit Woking
geanalyseerd om te kijken hoe het project van de MCL60 in goede
banen werd geleid na een niet competitieve start van het jaar. De
resultaten van de laatste vier races hebben duidelijk gemaakt dat
de beslissing van teambaas Andrea Stella om de basis van de auto
niet verder te ontwikkelen, de juiste keuze was: halverwege het
seizoen werd een nieuwe versie van de auto geïntroduceerd, in de
Britse Grand Prix om precies te zijn. In de praktijk leerde het
team flink van het concept van de auto, om vervolgens de kritieke
punten weg te filteren en hier oplossingen voor te vinden. Een
beslist lange periode in termen van tijd en niet toepasbaar voor
alle teams. Ferrari of Mercedes werden bijvoorbeeld om
imago-technische redenen gedwongen om zo snel mogelijk te
verbeteren, waardoor er compromissen zijn gevonden die nooit
optimaal waren. Op dynamisch gebied heeft de MCL60 geen wijzigingen
ondergaan. Al vanaf het begin is de bolide uitgerust met een
pull-rodsysteem aan de voorkant en een push-rod aan de achterkant,
wat effectief dezelfde keuze is als de afgelopen twee bolides van
Red Bull. Dit betekent echter niet dat de balans, vooral de 'pitch
control' (de helling van de auto) hetzelfde is. De
voorwielophanging van de Red Bull wordt, zoals we al vaker aan
hebben gegeven, gekenmerkt door een sterke 'anti-duik' aan de
voorkant van de auto, waardoor de lastoverdracht (gewicht
longitudinaal gemeten) zeer effectief is. Verschil tussen Red Bull
en McLaren Ondanks de overeenkomsten die hierboven zijn beschreven,
hebben de twee single seaters een verschillende dynamiek. De
recente competitieve prestaties van McLaren leken echter dicht bij
die van Red Bull te liggen, maar het is moeilijk om in te schatten
welke specifieke onderdelen daaraan hebben bijgedragen. We weten
wel dat de evolutie van de MCL60 zich voornamelijk concentreerde op
de vloer van de auto, vooral het ontwerp van de Venturi-kanalen, en
de zijrand van de vloer. Ook het deel van het kanaal onder de
sidepods en het bovenste profiel is radicaal gewijzigd. In wezen
kunnen we stellen dat McLaren met deze aanpassingen meer downforce
genereert. Daarbovenop is vooral de gewichtsverdeling verbeterd.
Dit heeft ervoor gezorgd dat de dynamiek van de auto sterk
verbeterd is, wat zorgt voor een competitieve bolide op circuits
met medium-high downforce en scherpe veranderingen van richting. Er
kan gezegd worden dat, in tegenstelling tot de Red Bull RB19, de
MCL60 nog geen volledige 'all round single seater' is. De auto is
nog niet in staat om zich perfect aan te passen op elk type
circuit. De downforce die door de vloer wordt gegenereerd is zeker
toegenomen, maar de totale belasting die wordt gegenereerd op de
snelle circuits is nog steeds niet optimaal. Het lijkt daarom
terecht om te stellen dat Red Bull nog een voordeel heeft op
McLaren in de hoeveelheid downforce die wordt gegenereerd door de
vloer en het bodywork, waardoor de afhankelijkheid van de downforce
gegenereerd door de vleugels nog altijd minder is. De
McLaren-bolide: nieuwe sidepod De breedte van de sidepod-inlaten is
verkleind, zodat de voorkant van de sidepods een beter profiel kent
en de luchtstromen naar de achterkant van de bolide beter zijn.
MCL60: Nieuwe zijkant van de vloer De zijrand van de vloer is
opnieuw ontworpen, met in het achterste gedeelte een horizontale
sleuf voor de achterwielen, dit om de luchtstromen eromheen beter
te geleiden. MCL60: Stijvere vloer aan de achterkant Opvallend in
Zandvoort was de werkwijze van McLaren bij het aanpakken van de
doorbuigingen achteraan de bolide. Het doorbuigen van de achterkant
van de vloer werd verhinderd door meerdere steunen toe te voegen.
In de nieuwste versie bestaan die niet meer, wat zorgt voor een
'zuivere' aerodynamische luchtstroom. De Red Bull-bolide: Pitch
center Een van de meest relevante dynamische kenmerken van de Red
Bull-bolide is het stabiele gedrag van de auto, dat niet zorgt voor
veranderingen in de rijhoogte. Dit komt door de positie van het
pitch center, zoals hieronder afgebeeld. RB19: Evolutie van de
vloerrand Ook bij de RB19 is dit een gebied waar de focus op werd
gelegd door de Red Bull-engineers: de evolutie van de randen van de
vloer.

Top Headlines

Oudere Top Headlines