Mercedes vraagt zich hardop af: "Gaan we Red Bull op tijd bijhalen?"
Het is begin 2022. De wintertests in Spanje en Bahrein dienen als
eerste mogelijkheid om de nieuwe generatie auto's te testen.
Mercedes stuit al snel op een veelvoorkomend probleem: porpoising .
Dit probleem treedt op wanneer de vloer van de auto het asfalt
raakt en daardoor een stuitereffect ontstaat. De Zilverpijlen
hebben het meeste last van dit probleem en lopen meteen flink
achter de feiten aan. Later in het jaar beginnen de prestaties van
Mercedes te verbeteren en wint George Russell zelfs de Grand Prix
van Brazilië. In 2023 laat het team uit Brackley eigenlijk dezelfde
contouren zien. Aan het begin van het seizoen was het gat richting
de dominante Red Bull gigantisch, nu worden de zwarte bolides
sneller en sneller. Technisch directeur James Allison is hoopvol
dat het team nu wel de juiste weg is ingeslagen, maar vraagt zich
ook af in hoeverre Mercedes weer snel kan winnen. "We hebben
vertrouwen in het pad richting volgend jaar", vertelt Allison in de
F1 Nation Podcast . "Wel blijft er een open vraag over: stel dat we
precies weten welke weg we moeten inslaan, kunnen we die weg dan
snel genoeg bewandelen om Red Bull bij te halen en hun dominantie
te doorbreken? Dat is onze uitdaging." Allison glimlacht over
ontwikkelingsrol van Hamilton en Russell Mercedes probeert tijdens
de Grand Prix van de Verenigde Staten de eerste stap in de goede
richting te zetten. De bolide wordt voorzien van een nieuwe,
verbeterde vloer. Allison heeft vertrouwen in de update. "De vloer
zou het bij alle resterende races goed moeten doen en ons een
tiende in snelheid moeten opleveren. We denken dat het een goede
stap is, vooral voor het genereren van downforce. Bovendien zou ook
het stuiteren een minder groot probleem moeten zijn." Allison lacht
als hem de vraag wordt gesteld of de recente uitspraken van Lewis
Hamilton Mercedes hindert in de ontwikkeling. De zevenvoudig
wereldkampioen stelde na de race in Japan dat hij weet wat het
probleem van de Mercedes is, maar dat het aan het team is om dat op
te lossen. "Het helpt én hindert ons. Ik denk dat coureurs soms het
identificeren van het probleem verwarren met de oplossing. Ze
helpen ons juist weer enorm met de feedback uit de auto. Je kan een
miljoen sensoren op de auto plaatsen, maar dat staat niet in
verhouding met wat een coureur zegt. We kunnen een probleem
oplossen als een coureur bijvoorbeeld zegt dat hij te weinig
downforce heeft." "Lewis heeft echter een goed punt, want hij bouwt
de auto inderdaad niet", vervolgt Allison zijn verhaal. "Het is
onze taak om met oplossingen te komen en Lewis en George hebben
altijd consistente opmerkingen over de zwaktes van de auto gemaakt.
Wij hebben daar te langzaam op gereageerd."
eerste mogelijkheid om de nieuwe generatie auto's te testen.
Mercedes stuit al snel op een veelvoorkomend probleem: porpoising .
Dit probleem treedt op wanneer de vloer van de auto het asfalt
raakt en daardoor een stuitereffect ontstaat. De Zilverpijlen
hebben het meeste last van dit probleem en lopen meteen flink
achter de feiten aan. Later in het jaar beginnen de prestaties van
Mercedes te verbeteren en wint George Russell zelfs de Grand Prix
van Brazilië. In 2023 laat het team uit Brackley eigenlijk dezelfde
contouren zien. Aan het begin van het seizoen was het gat richting
de dominante Red Bull gigantisch, nu worden de zwarte bolides
sneller en sneller. Technisch directeur James Allison is hoopvol
dat het team nu wel de juiste weg is ingeslagen, maar vraagt zich
ook af in hoeverre Mercedes weer snel kan winnen. "We hebben
vertrouwen in het pad richting volgend jaar", vertelt Allison in de
F1 Nation Podcast . "Wel blijft er een open vraag over: stel dat we
precies weten welke weg we moeten inslaan, kunnen we die weg dan
snel genoeg bewandelen om Red Bull bij te halen en hun dominantie
te doorbreken? Dat is onze uitdaging." Allison glimlacht over
ontwikkelingsrol van Hamilton en Russell Mercedes probeert tijdens
de Grand Prix van de Verenigde Staten de eerste stap in de goede
richting te zetten. De bolide wordt voorzien van een nieuwe,
verbeterde vloer. Allison heeft vertrouwen in de update. "De vloer
zou het bij alle resterende races goed moeten doen en ons een
tiende in snelheid moeten opleveren. We denken dat het een goede
stap is, vooral voor het genereren van downforce. Bovendien zou ook
het stuiteren een minder groot probleem moeten zijn." Allison lacht
als hem de vraag wordt gesteld of de recente uitspraken van Lewis
Hamilton Mercedes hindert in de ontwikkeling. De zevenvoudig
wereldkampioen stelde na de race in Japan dat hij weet wat het
probleem van de Mercedes is, maar dat het aan het team is om dat op
te lossen. "Het helpt én hindert ons. Ik denk dat coureurs soms het
identificeren van het probleem verwarren met de oplossing. Ze
helpen ons juist weer enorm met de feedback uit de auto. Je kan een
miljoen sensoren op de auto plaatsen, maar dat staat niet in
verhouding met wat een coureur zegt. We kunnen een probleem
oplossen als een coureur bijvoorbeeld zegt dat hij te weinig
downforce heeft." "Lewis heeft echter een goed punt, want hij bouwt
de auto inderdaad niet", vervolgt Allison zijn verhaal. "Het is
onze taak om met oplossingen te komen en Lewis en George hebben
altijd consistente opmerkingen over de zwaktes van de auto gemaakt.
Wij hebben daar te langzaam op gereageerd."
					
				