De beste en slechtste momenten van George Russell
Na de Formule 1 Grand Prix van Qatar staat George Russell op 99
verreden Grands Prix, wat dus betekent dat de magische grens van
100 starts - als het goed is - wordt bereikt in de Verenigde
Staten. De Mercedes-coureur en enkelvoudig F1-winnaar maakte in de
jaren voor het Duitse topteam en voor Williams aardig wat mee. Een
invalbeurt bij Mercedes, een fantastisch resultaat in de 'Grand
Prix van België' en een aantal tegenvallers: dit is wat de jonge
Brit al meemaakte in zijn 100 raceweekends. Mercedes-debuut voor
Russell Al sinds het F1-debuut van Russell werd hij gezien als een
van de toptalenten en een mogelijke coureur voor Mercedes, het team
waar hij vroeger junior van was. Bij Williams waren ze al blij met
het Britse talent, maar in 2020 kwam dé kans voor Russell om
zichzelf te bewijzen in Bahrein - GP Sakhir 2020 - toen hij voor
Lewis Hamilton mocht invallen. De oudere Brit had corona. Al in de
kwalificatie wist Russell indruk te maken door de tweede tijd te
klokken in Q3, nipt achter tijdelijke teamgenoot Valtteri Bottas en
net voor Max Verstappen. In de race wist hij op prachtige wijze
Bottas in te halen, maar de overwinning was hem niet gegund:
uiteindelijk werd hij slechts negende na fouten van Mercedes, dat
hem een verkeerde set banden gaf. Een race met twee kanten dus.
Successen De overwinning kwam uiteindelijk in de GP van Brazilië
2022 , toen Russell een fantastisch sprintweekend kende op
Interlagos. De Mercedes-coureur won zijn eerste Grand Prix en gaf
zijn Duitse werkgever hiermee de enige overwinning van het hele
seizoen. Eindelijk staat de teller op één, maar de Brit wil meer.
Dat was overigens veel eerder ook al overduidelijk. Een Russell die
kansen ruikt is een ijzersterke Russell, dat bewees hij in België
2021 , toen hij in de zeer verraderlijke weeromstandigheden op het
circuit van Spa-Francorchamps zijn Williams op de tweede plaats
kwalificeerde. Een prachtig resultaat op zaterdag én zondag voor
het team dat steevast achteraan reed. De race werd namelijk
afgevlagd na twee rondjes achter de safety car (door het weer), dus
de P2-kwalificatie werd automatisch een podium. De grootste
tegenvallers van/voor Russell Zoals hierboven al kort benoemd is de
GP van Sakhir 2020 een race met twee kanten. Hoewel Russell vriend
en vijand bewees dat hij Mercedes-waardig is, kende hij een
gigantische tegenvaller. Ondanks dat hij regelmatig slachtoffer is
van een eigen kostbare fout, kon hij hier niets aan doen. Mercedes
maakte de grote blunder, anders had Russell hoogstwaarschijnlijk de
race gewonnen. Momenten waar hij wél wat aan kon doen? Die waren er
natuurlijk ook, zoals in Imola in 2020 , toen hij op weg was om
(zeldzame) punten te scoren voor Williams. Even reed hij 'vooraan'
achter de safety car voordat de pikorde weer hersteld was, maar dat
herstel kwam er niet van: Russell ging te hard op het gas met koude
banden, spinde en crashte. "Ik weet niet wat ik hier op moet
zeggen", was zijn eerste reactie. Die reactie zou ook gepast zijn
bij een recenter incident in Singapore 2023 , toen Russell aan het
jagen was op een podium en mogelijk zelfs een zege. Die kwam er ook
niet van: tijdens het volgen van een van de McLarens raakte hij de
muur in de laatste ronde. Een DNF. Men kan er echter niet omheen
dat George Russell een van de toptalenten is in de Formule 1. Een
aantal blunders maken hem nog geen slechte coureur, want wat hij de
afgelopen jaren in ieder geval heeft bewezen, is dat hij voor een
topteam kan rijden. De grote vraag is echter hoe hij zal presteren
als de wereldtitel op het spel staat. Wellicht komen we daar ooit
nog achter...
verreden Grands Prix, wat dus betekent dat de magische grens van
100 starts - als het goed is - wordt bereikt in de Verenigde
Staten. De Mercedes-coureur en enkelvoudig F1-winnaar maakte in de
jaren voor het Duitse topteam en voor Williams aardig wat mee. Een
invalbeurt bij Mercedes, een fantastisch resultaat in de 'Grand
Prix van België' en een aantal tegenvallers: dit is wat de jonge
Brit al meemaakte in zijn 100 raceweekends. Mercedes-debuut voor
Russell Al sinds het F1-debuut van Russell werd hij gezien als een
van de toptalenten en een mogelijke coureur voor Mercedes, het team
waar hij vroeger junior van was. Bij Williams waren ze al blij met
het Britse talent, maar in 2020 kwam dé kans voor Russell om
zichzelf te bewijzen in Bahrein - GP Sakhir 2020 - toen hij voor
Lewis Hamilton mocht invallen. De oudere Brit had corona. Al in de
kwalificatie wist Russell indruk te maken door de tweede tijd te
klokken in Q3, nipt achter tijdelijke teamgenoot Valtteri Bottas en
net voor Max Verstappen. In de race wist hij op prachtige wijze
Bottas in te halen, maar de overwinning was hem niet gegund:
uiteindelijk werd hij slechts negende na fouten van Mercedes, dat
hem een verkeerde set banden gaf. Een race met twee kanten dus.
Successen De overwinning kwam uiteindelijk in de GP van Brazilië
2022 , toen Russell een fantastisch sprintweekend kende op
Interlagos. De Mercedes-coureur won zijn eerste Grand Prix en gaf
zijn Duitse werkgever hiermee de enige overwinning van het hele
seizoen. Eindelijk staat de teller op één, maar de Brit wil meer.
Dat was overigens veel eerder ook al overduidelijk. Een Russell die
kansen ruikt is een ijzersterke Russell, dat bewees hij in België
2021 , toen hij in de zeer verraderlijke weeromstandigheden op het
circuit van Spa-Francorchamps zijn Williams op de tweede plaats
kwalificeerde. Een prachtig resultaat op zaterdag én zondag voor
het team dat steevast achteraan reed. De race werd namelijk
afgevlagd na twee rondjes achter de safety car (door het weer), dus
de P2-kwalificatie werd automatisch een podium. De grootste
tegenvallers van/voor Russell Zoals hierboven al kort benoemd is de
GP van Sakhir 2020 een race met twee kanten. Hoewel Russell vriend
en vijand bewees dat hij Mercedes-waardig is, kende hij een
gigantische tegenvaller. Ondanks dat hij regelmatig slachtoffer is
van een eigen kostbare fout, kon hij hier niets aan doen. Mercedes
maakte de grote blunder, anders had Russell hoogstwaarschijnlijk de
race gewonnen. Momenten waar hij wél wat aan kon doen? Die waren er
natuurlijk ook, zoals in Imola in 2020 , toen hij op weg was om
(zeldzame) punten te scoren voor Williams. Even reed hij 'vooraan'
achter de safety car voordat de pikorde weer hersteld was, maar dat
herstel kwam er niet van: Russell ging te hard op het gas met koude
banden, spinde en crashte. "Ik weet niet wat ik hier op moet
zeggen", was zijn eerste reactie. Die reactie zou ook gepast zijn
bij een recenter incident in Singapore 2023 , toen Russell aan het
jagen was op een podium en mogelijk zelfs een zege. Die kwam er ook
niet van: tijdens het volgen van een van de McLarens raakte hij de
muur in de laatste ronde. Een DNF. Men kan er echter niet omheen
dat George Russell een van de toptalenten is in de Formule 1. Een
aantal blunders maken hem nog geen slechte coureur, want wat hij de
afgelopen jaren in ieder geval heeft bewezen, is dat hij voor een
topteam kan rijden. De grote vraag is echter hoe hij zal presteren
als de wereldtitel op het spel staat. Wellicht komen we daar ooit
nog achter...
					
				