Krijgt Red Bull in Austin weer last van haar achilleshiel? "Dat kan McLaren helpen"

Dat Adrian Newey & Co een dijk van een auto hebben gebouwd voor
het 2023 F1-seizoen, moge duidelijk zijn. De RB19 presteert op
bijna alle type circuits uitzonderlijk. Alleen in Azerbeidzjan,
Monaco, Canada en Singapore voelde het team uit Milton Keynes de
hete adem van de concurrentie in de nek. Op laatstgenoemde locatie
waren Ferrari, McLaren en Mercedes zelfs beter. De gemene deler?
Het zijn allemaal straatcircuits. Het probleem van die circuits -
vaak bestaand uit veel langzame bochten - is in basis niet echt een
probleem voor Red Bull. Ook de Hungaroring en Circuit Zandvoort
zijn relatief langzame circuits, en daar ging de RB19 'gewoon'
goed. Het probleem zit 'm in de manier waarop de bolide reageert op
een hobbelig wegdek, zo liet de Red Bull-top al weten in Singapore.
"Maar Max kan daar goed mee omgaan" Ook het asfalt van het Circuit
of the Americas lijkt in de verste verte niet op een biljartlaken.
Dat kan weleens voor een verrassingselement zorgen in Austin,
volgens Johnny Herbert. Dat meldt de voormalig Grand Prix-winnaar
bij Lucky Block. "Een kenmerk van COTA is dat het nogal een
hobbelig circuit is. Dat kan McLaren weleens gaan helpen. Zij
hebben een auto die heel makkelijk te besturen lijkt." Herbert
vervolgt: "In (In Qatar, red.) zagen de prestaties van McLaren er
goed uit; zij kwamen zowel in de sprintrace als de hoofdrace goed
voor de dag. Red Bull moest goed nadenken over de strategie om
voldoende marge te houden." Toch denkt de Brit dat Verstappen zijn
vijftigste F1-zege binnensleept in Texas. "Ik zie Red Bull de Grand
Prix van de VS winnen. Zij hebben nog steeds dat kleine voordeel op
de rest. Wél heeft de RB19 heeft nog steeds wat kleine elementen
die voor verrassingen kunnen zorgen, maar Max kan daar over het
algemeen goed mee omgaan. Ik denk dat McLaren in de VS in een
sterkere positie terechtkomt, maar het is écht nog steeds Red Bull
en Max."

Top Headlines

Oudere Top Headlines