Hoe Ferrari's succesjaren de basis vormden voor de huidige McLaren-opmars

McLaren-teambaas Andrea Stella stelt dat continuïteit en
volwassenheid dé ingrediënten zijn voor succes. Dat weet de
Italiaan uit ervaring, zo vertelt hij in podcast F1: Beyond the
Grid. Stella sloot zich in 2000 aan als engineer bij Ferrari. Hij
kwam te werken binnen een groep F1-prominenten als Michael
Schumacher, Ross Brawn, Jean Todt en James Allison. "De senioriteit
en de kwaliteiten van de betrokken mensen waren buitengewoon",
vertelt hij. Hij vervolgt: "Ik denk dat sommigen zelfs bereid waren
om in hun rol te blijven, ondanks dat ze bij een ander team een
hogere functie konden bekleden. Ze begrepen dat ze moesten blijven
om te creëren wat ze uiteindelijk wisten te creëren: mogelijk het
sterkste Formule 1-team dat we ooit hebben gezien". Met die
uitspraak refereert Stella naar de periode 1999-2004, ook wel
bekend als de gouden jaren van Ferrari en Michael Schumacher. Het
team haalde rond die periode zes opeenvolgende constructeurs- en
vijf rijderskampioenschappen binnen. "Je moet alles steen voor
steen opbouwen" "Er was zó veel continuïteit. Het is een reis
waarin je blijft ontdekken wat je toe moet voegen. Je moet alles
steen voor steen opbouwen. Ferrari heeft dat vanaf midden jaren
negentig gedaan. Dat is iets dat we gemist hebben in het tijdperk
van Fernando (Alonso bij Ferrari, red.)." In de jaren die volgden
kende Stella meerdere posities bij Ferrari. In 2015 stapte hij over
naar McLaren als head of operations. Via verschillende andere
rollen werd hij in 2023 aangesteld als teambaas. Stella: "Het maakt
niet uit welke rol ik vervul: het script verandert niet.
Continuïteit en senioriteit maken deel uit van dat script. We
proberen die twee elementen zo goed mogelijk te implementeren bij
McLaren." Tekst gaat verder onder afbeelding. "We noemen dat 'het
toevoegen van paardenkracht aan het team.'" Inmiddels timmeren
Stella en zijn team hard aan de weg om de 25 jaar oude
succesformule van Ferrari nieuw leven in te blazen. Stella
herstructureerde de technische afdelingen van de Britse renstal,
liet de McLaren-faciliteiten moderniseren en kaapte Red
Bull-kopstuk Rob Marshall en Ferrari's David Sanchez weg bij hun
voormalige werkgever. Stella's wervingsproces moet worden gezien in
de context van het repliceren van het sterrenensemble van Ferrari,
waarbij de Italiaan het werven van nieuwe teamleden beschrijft als
het toevoegen van extra "kracht" aan zijn team. "We willen werken
aan dit element van senioriteit. We noemen het 'het toevoegen van
paardenkracht aan het team.' Ons doel is om te concurreren met Red
Bull, Mercedes en Ferrari. Daar hebben we de juiste handjes voor
nodig. We zijn blij met David en Rob. Zij zullen hun bijdrages
leveren op basis van hun expertise, ervaring en visie." De Italiaan
sluit af met lovende woorden over zijn reeds bestaande
personeelsbestand. Hij vertelt dat de ontwikkelingen aan de MCL-60
uit de koker komen van personen die al bij McLaren werkten voordat
Marshall en Sanchez werden aangesteld. "Dat is het resultaat van de
mensen die al lang bij McLaren zijn. We willen de ontwikkeling van
deze auto voortzetten en zullen zien wat 2024 ons brengt."

Top Headlines

Oudere Top Headlines