Circuit of the Americas, een Amerikaanse track met Europese roots
Het Circuit of the Americas is grotendeels ontworpen door de
bekende Duitse ontwerper Hermann Tilke. Tilke ontwierp onder meer
het Bahrain International Circuit (Bahrein), Baku City Circuit
(Bakoe), Yas Marina Circuit (Abu Dhabi) en het Shanghai
International Circuit (China). Tilke kreeg door de jaren heen veel
kritiek te voortduren, omdat 'zijn' lay-outs niet altijd garant
zouden staan voor spannende races. Toch is de Duitser ook meermaals
geprezen voor zijn werkzaamheden. Onder andere voor het ontwerp van
Istanbul Park (Turkije) en Sepang International Circuit (Maleisië)
ontving hij veel lof. Eén van Tilke's meest recente meesterwerken
is het Circuit of the Americas, waar de Formule 1 sinds 2012
jaarlijks terugkeert. Oorsprong In juli 2010 kondigde Tavo
Hellmund, een Amerikaanse ondernemer en oud-coureur, aan de Formule
1 terug te willen laten keren naar de Verenigde Staten en dat op
een compleet nieuw circuit. Hij betrok meerdere investeerders en
deelde zijn plannen eind 2010 bij de FIA. De FIA ging akkoord en
Tilke werd ingeschakeld om het circuit te ontwerpen. Dat alles ging
in een recordtijd: in december startte men met de bouw van het
circuit. Het eerste ontwerp werd vrijgegeven op 1 september 2010 en
toonde een ontwerp dat geïnspireerd was op een (voormalige)
Europese traditie: een circuit integreren in het landschap. Al snel
bleek dat Tilke een groot deel van zijn inspiratie had gehaald uit
diverse bestaande Europese circuits. Zo is sector één vergelijkbaar
met het Maggotts-Becketts-Chapel-gedeelte van Silverstone, komt
Hockenheims arena-sectie terug in de middensector, verwijzen bocht
zeven en acht naar de Senna-S (Interlagos) en lijkt sector drie
deels op de befaamde bocht acht van Istanbul Park. Ook zitten er
elementen van Suzuka in het Circuit of the Americas verwerkt.
Daarnaast is kenmerkend dat het circuit erg brede bochten heeft, om
coureurs aan te moedigen meerdere racelijnen te volgen. Je zou het
circuit bijna kunnen vergelijken met een maaltijd in een
sterrenrestaurant: een wereldgerecht, bereid door een chefkok die
gebruik maakt van ingrediënten geleverd door de allerbeste
leveranciers. Coureurs vol lof In november 2012 werd er voor het
eerst een F1 Grand Prix verreden op het circuit in Texas. De
ontvangst van de coureurs voorafgaand aan de eerste race was zeer
positief. Fernando Alonso en Lewis Hamilton prezen beiden het
circuit en suggereerden dat het aanzienlijk moeilijker te leren zou
zijn dan andere recente toevoegingen op de Formule 1-kalender.
Jenson Button beschreef de eerste sector als "spectaculair", maar
merkte op dat hij dacht dat het beter zou zijn om als tweede te
starten, omdat de positie van poleposition op een steilere helling
lag dan de rest van het startveld. Tekst gaat verder onder
afbeelding. Extreem populair onder de fans De uitdagende lay-out,
een grootste hoeveelheid entertainment en de gunstige ligging nabij
de populaire stad Austin maken van COTA een immens populaire
locatie onder racefans. Inmiddels is het complex niet alleen
gastheer van de Formule 1. Ook de MotoGP, IndyCar Series en NASCAR
zijn met regelmaat te vinden op het circuit. Een menigte van
117.429 toeschouwers aanschouwde de F1 Grand Prix van de Verenigde
Staten in november 2012. Het was voor het eerst in vier jaar dat de
Formule 1 een GP in de VS organiseerde. In oktober 2022 trok het
driedaagse F1-race-evenement een recordaantal fans. Ongeveer
440.000 mensen woonden het evenement bij, waarmee het
aanwezigheidsrecord van de Formule 1 werd verbroken dat was
vastgesteld op 400.000 bij de Grand Prix van de Verenigde Staten in
2021. De race op zondag trok meer dan 150.000 toeschouwers naar het
Circuit of the Americas en verbrak daarmee het aanwezigheidsrecord
van de inaugurele Formule 1-race op het circuit in 2012. Zou dat
record in 2023 wederom verbroken worden?
bekende Duitse ontwerper Hermann Tilke. Tilke ontwierp onder meer
het Bahrain International Circuit (Bahrein), Baku City Circuit
(Bakoe), Yas Marina Circuit (Abu Dhabi) en het Shanghai
International Circuit (China). Tilke kreeg door de jaren heen veel
kritiek te voortduren, omdat 'zijn' lay-outs niet altijd garant
zouden staan voor spannende races. Toch is de Duitser ook meermaals
geprezen voor zijn werkzaamheden. Onder andere voor het ontwerp van
Istanbul Park (Turkije) en Sepang International Circuit (Maleisië)
ontving hij veel lof. Eén van Tilke's meest recente meesterwerken
is het Circuit of the Americas, waar de Formule 1 sinds 2012
jaarlijks terugkeert. Oorsprong In juli 2010 kondigde Tavo
Hellmund, een Amerikaanse ondernemer en oud-coureur, aan de Formule
1 terug te willen laten keren naar de Verenigde Staten en dat op
een compleet nieuw circuit. Hij betrok meerdere investeerders en
deelde zijn plannen eind 2010 bij de FIA. De FIA ging akkoord en
Tilke werd ingeschakeld om het circuit te ontwerpen. Dat alles ging
in een recordtijd: in december startte men met de bouw van het
circuit. Het eerste ontwerp werd vrijgegeven op 1 september 2010 en
toonde een ontwerp dat geïnspireerd was op een (voormalige)
Europese traditie: een circuit integreren in het landschap. Al snel
bleek dat Tilke een groot deel van zijn inspiratie had gehaald uit
diverse bestaande Europese circuits. Zo is sector één vergelijkbaar
met het Maggotts-Becketts-Chapel-gedeelte van Silverstone, komt
Hockenheims arena-sectie terug in de middensector, verwijzen bocht
zeven en acht naar de Senna-S (Interlagos) en lijkt sector drie
deels op de befaamde bocht acht van Istanbul Park. Ook zitten er
elementen van Suzuka in het Circuit of the Americas verwerkt.
Daarnaast is kenmerkend dat het circuit erg brede bochten heeft, om
coureurs aan te moedigen meerdere racelijnen te volgen. Je zou het
circuit bijna kunnen vergelijken met een maaltijd in een
sterrenrestaurant: een wereldgerecht, bereid door een chefkok die
gebruik maakt van ingrediënten geleverd door de allerbeste
leveranciers. Coureurs vol lof In november 2012 werd er voor het
eerst een F1 Grand Prix verreden op het circuit in Texas. De
ontvangst van de coureurs voorafgaand aan de eerste race was zeer
positief. Fernando Alonso en Lewis Hamilton prezen beiden het
circuit en suggereerden dat het aanzienlijk moeilijker te leren zou
zijn dan andere recente toevoegingen op de Formule 1-kalender.
Jenson Button beschreef de eerste sector als "spectaculair", maar
merkte op dat hij dacht dat het beter zou zijn om als tweede te
starten, omdat de positie van poleposition op een steilere helling
lag dan de rest van het startveld. Tekst gaat verder onder
afbeelding. Extreem populair onder de fans De uitdagende lay-out,
een grootste hoeveelheid entertainment en de gunstige ligging nabij
de populaire stad Austin maken van COTA een immens populaire
locatie onder racefans. Inmiddels is het complex niet alleen
gastheer van de Formule 1. Ook de MotoGP, IndyCar Series en NASCAR
zijn met regelmaat te vinden op het circuit. Een menigte van
117.429 toeschouwers aanschouwde de F1 Grand Prix van de Verenigde
Staten in november 2012. Het was voor het eerst in vier jaar dat de
Formule 1 een GP in de VS organiseerde. In oktober 2022 trok het
driedaagse F1-race-evenement een recordaantal fans. Ongeveer
440.000 mensen woonden het evenement bij, waarmee het
aanwezigheidsrecord van de Formule 1 werd verbroken dat was
vastgesteld op 400.000 bij de Grand Prix van de Verenigde Staten in
2021. De race op zondag trok meer dan 150.000 toeschouwers naar het
Circuit of the Americas en verbrak daarmee het aanwezigheidsrecord
van de inaugurele Formule 1-race op het circuit in 2012. Zou dat
record in 2023 wederom verbroken worden?
					
				