FIA-president benadrukt belangrijk detail voor F1-deelname Andretti
FIA-president Mohammed Ben Sulayem heeft bevestigd dat Andretti
verzekerd is van een krachtbron voor haar Formule 1-deelname, als
de commerciële voorwaarden worden overeengekomen met de F1 en de
teams. Het aspirant-team heeft een cruciaal moment bereikt in zijn
poging om toe te treden tot de grid, aangezien het nu de laatste
fase van het toetredingsproces ingaat, waarin commerciële
besprekingen worden gevoerd met Formule 1 Management (FOM) in haar
positie als Commercial Rights Holder (CRH). Zowel de F1 zelf als de
10 bestaande teams hebben zich negatief opgesteld tegenover het bod
van Andretti, waarbij een overeenkomst van vitaal belang is om
ervoor te zorgen dat het team op de grid kan komen in 2025, of
waarschijnlijker 2026. Hoewel Andretti's inschrijving wordt
gesteund door General Motors via het merk Cadillac, is het
onwaarschijnlijk dat het team dan al een F1-motor heeft
geproduceerd. Dit betekent dat Andretti gedwongen een klantenteam
zou worden. Dit scenario valt onder Appendix 6 van de Sporting
Regulations, waarbij de FIA een team zonder power unit een motor
toewijst van de bestaande fabrikanten. In de huidige stand van
zaken zou dat tussen Renault en Red Bull Powertrains gaan. Zij
voorzien op dit moment de minste teams van motoren. De andere
fabrikanten Mercedes en Ferrari leveren elk aan drie teams. Ben
Sulayem bevestigt dat feit. "Motoren worden niet in vier of vijf
jaar gebouwd" "Voorlopig moet Andretti een motor van een huidige
fabrikant verkrijgen", vertelt Ben Sulayem aan geselecteerde media,
waaronder RacingNews365. "Het werkt zo met de regels. Niemand kan
het weigeren. Als alle teams nee zeggen [tegen de levering van een
motor red.], heeft de FIA de macht om te zeggen: 'Er wordt geloot
tussen de twee minst leverende fabrikanten en Andretti neemt er
één. Het is geen geheim dat dat nu Alpine en Honda zijn." Na de
overeenkomst over een nieuw motorreglement vanaf 2026, hebben nog
meer fabrikanten zich ingeschreven: Audi doet mee als fabrieksteam,
Honda keert terug en Ford treedt toe als technische partner van Red
Bull Powertrains. Hoewel General Motors en Cadillac geen motoren
produceren, zou de gezamenlijke groep kunnen besluiten om dat op
een later tijdstip toch wel te doen, zodra het Andretti-project
loopt. Dit is iets waar Ben Sulayem "optimistisch" over is. "We
gaan het zien," zegt de FIA-president. "Motoren worden niet in vier
of vijf jaar gebouwd. Dit is de Formule 1. Toch ben ik ben
optimistisch over de komst van General Motors. In de afgelopen 20
maanden hebben we twee grote toetreders gehad met Audi en
Andretti/GM. We zijn op de goede weg om daar een power unit van
Cadillac aan toe te voegen. Ik denk dat dat een prestatie is."
verzekerd is van een krachtbron voor haar Formule 1-deelname, als
de commerciële voorwaarden worden overeengekomen met de F1 en de
teams. Het aspirant-team heeft een cruciaal moment bereikt in zijn
poging om toe te treden tot de grid, aangezien het nu de laatste
fase van het toetredingsproces ingaat, waarin commerciële
besprekingen worden gevoerd met Formule 1 Management (FOM) in haar
positie als Commercial Rights Holder (CRH). Zowel de F1 zelf als de
10 bestaande teams hebben zich negatief opgesteld tegenover het bod
van Andretti, waarbij een overeenkomst van vitaal belang is om
ervoor te zorgen dat het team op de grid kan komen in 2025, of
waarschijnlijker 2026. Hoewel Andretti's inschrijving wordt
gesteund door General Motors via het merk Cadillac, is het
onwaarschijnlijk dat het team dan al een F1-motor heeft
geproduceerd. Dit betekent dat Andretti gedwongen een klantenteam
zou worden. Dit scenario valt onder Appendix 6 van de Sporting
Regulations, waarbij de FIA een team zonder power unit een motor
toewijst van de bestaande fabrikanten. In de huidige stand van
zaken zou dat tussen Renault en Red Bull Powertrains gaan. Zij
voorzien op dit moment de minste teams van motoren. De andere
fabrikanten Mercedes en Ferrari leveren elk aan drie teams. Ben
Sulayem bevestigt dat feit. "Motoren worden niet in vier of vijf
jaar gebouwd" "Voorlopig moet Andretti een motor van een huidige
fabrikant verkrijgen", vertelt Ben Sulayem aan geselecteerde media,
waaronder RacingNews365. "Het werkt zo met de regels. Niemand kan
het weigeren. Als alle teams nee zeggen [tegen de levering van een
motor red.], heeft de FIA de macht om te zeggen: 'Er wordt geloot
tussen de twee minst leverende fabrikanten en Andretti neemt er
één. Het is geen geheim dat dat nu Alpine en Honda zijn." Na de
overeenkomst over een nieuw motorreglement vanaf 2026, hebben nog
meer fabrikanten zich ingeschreven: Audi doet mee als fabrieksteam,
Honda keert terug en Ford treedt toe als technische partner van Red
Bull Powertrains. Hoewel General Motors en Cadillac geen motoren
produceren, zou de gezamenlijke groep kunnen besluiten om dat op
een later tijdstip toch wel te doen, zodra het Andretti-project
loopt. Dit is iets waar Ben Sulayem "optimistisch" over is. "We
gaan het zien," zegt de FIA-president. "Motoren worden niet in vier
of vijf jaar gebouwd. Dit is de Formule 1. Toch ben ik ben
optimistisch over de komst van General Motors. In de afgelopen 20
maanden hebben we twee grote toetreders gehad met Audi en
Andretti/GM. We zijn op de goede weg om daar een power unit van
Cadillac aan toe te voegen. Ik denk dat dat een prestatie is."
