Verstappen staat Red Bull-bolide graag af om theorie te testen
De Grand Prix van Qatar stond twee weken geleden voor een groot
deel in het teken van track limits. Dat is niet nieuw in de Formule
1. Zeker op nieuwerwetse circuits, waar we het Amerikaanse Circuit
of the Americas ook toe moeten rekenen, worden track limits louter
bepaald door witte lijnen, waarachter grote uitloopstroken liggen.
Op old-school circuits als Zandvoort en bijvoorbeeld Suzuka is dat
anders. Maar aan wie ligt het veelvuldig overschrijden van track
limits zoals in Qatar? Ligt dat in eerste instantie aan het circuit
dat zou uitnodigen tot dergelijke overtredingen, of ligt het in
eerst instantie aan de coureurs die 'dan maar wat langzamer moeten
rijden'? Max Verstappen heeft er ten overstaan van onder andere
RacingNews365 een duidelijke mening over. Het ligt in zijn ogen
niet per definitie enkel en alleen aan de coureurs, ook zal slaagde
hij er zelf in Qatar prima in om uit de problemen te blijven. "Ik
sta mijn auto graag af aan eenieder die denkt het beter te kunnen
doen", zo begint hij. "Sommige circuits bieden nu eenmaal veel
ruimte naaste de baan en dan vind je doorgaans makkelijker de
limiet, maar met de nieuwere banen is er werk aan de winkel." "Het
is jammer dat je op die nieuwere banen meer bezig bent met niet
over de lijn te gaan in plaats van het vinden van de limiet en het
pure plezier wat daarbij komt kijken. Nu stel je jezelf steeds de
vraag 'heb ik het gehaald of niet?'. Dat voelt vreemd, dus we
moeten het gewoon beter oppakken, want ook dit weekend zal het weer
hetzelfde liedje worden."
deel in het teken van track limits. Dat is niet nieuw in de Formule
1. Zeker op nieuwerwetse circuits, waar we het Amerikaanse Circuit
of the Americas ook toe moeten rekenen, worden track limits louter
bepaald door witte lijnen, waarachter grote uitloopstroken liggen.
Op old-school circuits als Zandvoort en bijvoorbeeld Suzuka is dat
anders. Maar aan wie ligt het veelvuldig overschrijden van track
limits zoals in Qatar? Ligt dat in eerste instantie aan het circuit
dat zou uitnodigen tot dergelijke overtredingen, of ligt het in
eerst instantie aan de coureurs die 'dan maar wat langzamer moeten
rijden'? Max Verstappen heeft er ten overstaan van onder andere
RacingNews365 een duidelijke mening over. Het ligt in zijn ogen
niet per definitie enkel en alleen aan de coureurs, ook zal slaagde
hij er zelf in Qatar prima in om uit de problemen te blijven. "Ik
sta mijn auto graag af aan eenieder die denkt het beter te kunnen
doen", zo begint hij. "Sommige circuits bieden nu eenmaal veel
ruimte naaste de baan en dan vind je doorgaans makkelijker de
limiet, maar met de nieuwere banen is er werk aan de winkel." "Het
is jammer dat je op die nieuwere banen meer bezig bent met niet
over de lijn te gaan in plaats van het vinden van de limiet en het
pure plezier wat daarbij komt kijken. Nu stel je jezelf steeds de
vraag 'heb ik het gehaald of niet?'. Dat voelt vreemd, dus we
moeten het gewoon beter oppakken, want ook dit weekend zal het weer
hetzelfde liedje worden."
