Honderd keer Leclerc bij Ferrari: van indrukwekkende hattrick tot dikke Monaco-tranen
Charles Leclerc is inmiddels niet meer weg te denken uit het
Formule 1-veld. De 26-jarige Monegask begon zijn Formule 1-carriere
in 2016 als ontwikkelingscoureur voor Haas en Scuderia Ferrari. in
2018 kreeg hij een stoeltje bij Alfa Romeo als vervanger van Pascal
Wehrlein. Voor het eerst sinds 1992 reed er weer in Monegask in de
Formule 1. In 2019 maakte hij de overstap naar Ferrari, het team
waar hij tot op de dag van vandaag nog steeds trouw aan is en waar
hij aankomend weekend zijn 100ste Grand Prix mee aanvangt. Een goed
moment om de hoogte- en dieptepunten van de Ferrari-coureur op een
rijtje te zetten. Grand Prix van België 2019 Charles Leclerc stapte
in 2019 over van Alfa Romeo naar Ferrari. De timing van deze
overstap kwam goed uit, aangezien Ferrari dat jaar een raket van
een motor had gebouwd (al bleek deze later misschien toch niet zo
legaal te zijn) . De SF90 werd bestuurd door Sebastian Vettel en
Leclerc. Toch werd het begin van het seizoen gedomineerd door
Mercedes, met twee overwinningen voor Max Verstappen (Oostenrijk en
Duitsland) tussendoor. Voorafgaand aan de Grand Prix van België had
Leclerc wel al twee polepositions op zijn naam gezet, maar deze
wist hij nog niet om te zetten in een overwinning. In Bahrein leek
die eerste zege er al heel snel te gaan komen, maar zijn
Ferrari-motor gaf in de slotfase de geest. Tijdens de Grand Prix
van België in 2019 behaalde Leclerc zijn derde poleposition ooit,
net voordat vriend Anthoine Hubert kwam te overlijden op hetzelfde
circuit. Op de zondag werd eerst een minuut stilte gehouden
voorafgaand aan de race. Bij de start wist Leclerc zijn teamgenoot
achter zich te houden, die druk in de weer was met de Mercedes van
Lewis Hamilton. Hamilton kwam steeds dichterbij, maar de
Ferrari-coureur bleek in Spa de sterkste van de twee en pakte zijn
eerste overwinning ooit. Grand Prix van Italië 2019 Hoe gaaf is het
als je als coureur zijnde de thuisrace van het team weet te winnen?
Tijdens de Grand Prix van Italië droomden alle Tifosi-fans langs de
zijlijn en thuis op de bank van een Ferrari-overwinning. En de kans
was ook reëel, want het was niemand minder dan Charles Leclerc die
vanaf poleposition de thuisrace van Ferrari mocht aanvangen. De
Monegask kreeg het aan het begin van de race aan de stok met Lewis
Hamilton, waarbij beide coureurs zich meermaals verremden. Dit
bracht nog een spannende slotfase van de race, maar het was Charles
die er met de overwinning vandoor ging, zijn tweede overwinning
ooit. Bekijk hieronder de feestelijke momenten van de Grand Prix
van Italië in 2019. Het artikel gaat daarna verder. Grand Prix van
Australië 2022 Het meest dominante weekend voor de Monegask moet
toch wel de Grand Prix van Australië zijn geweest. Na twee jaar
niet in Melbourne gereden te hebben, keerde het Formule 1-circus in
2022 weer terug naar het Albert Park Circuit. Hier behaalde Leclerc
zijn 11e poleposition uit zijn carrière. De gehele race leidde hij
het veld, waarna hij ook nog de snelste raceronde wist te rijden.
Dit resulteerde in zijn eerste en enige hattrick (poleposition,
snelste ronde en overwinning in één weekend). Zijn teamgenoot
Carlos Sainz wist de race niet uit te rijden, net als concurrent
Max Verstappen. De dieptepunten: Grand Prix van Monaco 2021 Net als
elke andere coureur, kent Leclerc ook momenten in zijn carrière die
hij graag zou vergeten. De GP in Monaco is dé thuisrace van
Leclerc. Het is hem alleen nog nooit gelukt om deze Grand Prix te
winnen of überhaupt op het podium te staan. In 2018 viel hij uit in
de Alfa Romeo, in 2019 in de Ferrari en in 2020 werd de GP vanwege
de coronapandemie niet verreden. In 2021 ging de Monegask met goede
hoop richting het stratencircuit en was hij voorlopig de snelste in
Q3. Leclerc crashte echter in zijn ultieme ronde, waardoor de
Ferrari flink aan bonken lag. Het team uit Maranello deed er alles
aan om de auto binnen de parc fermé-regels te repareren, maar na
het verlaten van de pitstraat werd op zondag al gauw duidelijk dat
de versnellingsbak van de Ferrari problemen had. Daardoor kwam er
een DNS ( did not start ) achter zijn naam te staan en glipte een
kans op de zege in zijn thuisrace uit zijn handen. Grand Prix van
Monaco 2022 Een jaar later zinde Leclerc op revanche en pakte hij
in de verbeterde Ferrari opnieuw poleposition op het nauwe
stratencircuit. Zou het dit keer zijn dag gaan worden? De weergoden
besloten zich een dag later met de race te gaan bemoeien, want nog
voor de start kwam het water met bakken uit de hemel vallen. Na een
uitgestelde start wist Leclerc de Ferrari op de baan te houden en
bleef hij het veld leiden, tot hij voor het eerst naar binnen ging
voor een pitstop. Na een tijdje werd duidelijk dat het droog genoeg
was voor slicks, waarna de Monegask, die achter teamgenoot Sainz
terecht was gekomen, samen met zijn teamgenoot de pits in werd
geroepen. Terwijl hij naar binnen reed kreeg hij over de boardradio
' stay out, stay out ' te horen, waardoor er verwarring ontstond en
zijn pitstop niet snel genoeg werd uitgevoerd. De doublestack van
Ferrari ging mis en zowel Max Verstappen als Sergio Perez kwamen na
deze pitstopronde bovendrijven. Hierdoor moest de woeste Monegask
het met P4 doen. Bekijk het pitstopgevecht van 2022 hieronder. Het
artikel gaat daarna verder. Grand Prix van Frankrijk 2022 De kans
dat de Grand Prix van Frankrijk in 2022 op Leclerc lijstje met
dieptepunten staat, is zeer waarschijnlijk aanwezig. De
Ferrari-coureur pakte op het circuit van Paul Ricard zijn 16e
poleposition uit zijn Formule 1-carrière, waardoor hij de race op
zondag als eerste mocht aanvangen. Op dat moment was hij nog vol in
de strijd met Verstappen om de wereldtitel. Leclerc kende een goede
start, waarbij hij de Red Bull van Verstappen achter zich wist te
houden. In ronde 18 had de Monegask een mooie voorsprong van 10
seconden op de nummer twee (op dat moment Lewis Hamilton) toen hij
de macht over zijn Ferrari verloor en in de bandenstapel belandde.
Het was inpakken en naar huis voor Leclerc. Verstappen wist hiervan
de profiteren en ging er uiteindelijk met de overwinning vandoor.
De Nederlander zou later stellen dat zijn tweede wereldtitel toen
wel heel dichtbij kwam. Leclerc zag tot overmaat van ramp de
achterstand in het kampioenschap flink groeien.
Formule 1-veld. De 26-jarige Monegask begon zijn Formule 1-carriere
in 2016 als ontwikkelingscoureur voor Haas en Scuderia Ferrari. in
2018 kreeg hij een stoeltje bij Alfa Romeo als vervanger van Pascal
Wehrlein. Voor het eerst sinds 1992 reed er weer in Monegask in de
Formule 1. In 2019 maakte hij de overstap naar Ferrari, het team
waar hij tot op de dag van vandaag nog steeds trouw aan is en waar
hij aankomend weekend zijn 100ste Grand Prix mee aanvangt. Een goed
moment om de hoogte- en dieptepunten van de Ferrari-coureur op een
rijtje te zetten. Grand Prix van België 2019 Charles Leclerc stapte
in 2019 over van Alfa Romeo naar Ferrari. De timing van deze
overstap kwam goed uit, aangezien Ferrari dat jaar een raket van
een motor had gebouwd (al bleek deze later misschien toch niet zo
legaal te zijn) . De SF90 werd bestuurd door Sebastian Vettel en
Leclerc. Toch werd het begin van het seizoen gedomineerd door
Mercedes, met twee overwinningen voor Max Verstappen (Oostenrijk en
Duitsland) tussendoor. Voorafgaand aan de Grand Prix van België had
Leclerc wel al twee polepositions op zijn naam gezet, maar deze
wist hij nog niet om te zetten in een overwinning. In Bahrein leek
die eerste zege er al heel snel te gaan komen, maar zijn
Ferrari-motor gaf in de slotfase de geest. Tijdens de Grand Prix
van België in 2019 behaalde Leclerc zijn derde poleposition ooit,
net voordat vriend Anthoine Hubert kwam te overlijden op hetzelfde
circuit. Op de zondag werd eerst een minuut stilte gehouden
voorafgaand aan de race. Bij de start wist Leclerc zijn teamgenoot
achter zich te houden, die druk in de weer was met de Mercedes van
Lewis Hamilton. Hamilton kwam steeds dichterbij, maar de
Ferrari-coureur bleek in Spa de sterkste van de twee en pakte zijn
eerste overwinning ooit. Grand Prix van Italië 2019 Hoe gaaf is het
als je als coureur zijnde de thuisrace van het team weet te winnen?
Tijdens de Grand Prix van Italië droomden alle Tifosi-fans langs de
zijlijn en thuis op de bank van een Ferrari-overwinning. En de kans
was ook reëel, want het was niemand minder dan Charles Leclerc die
vanaf poleposition de thuisrace van Ferrari mocht aanvangen. De
Monegask kreeg het aan het begin van de race aan de stok met Lewis
Hamilton, waarbij beide coureurs zich meermaals verremden. Dit
bracht nog een spannende slotfase van de race, maar het was Charles
die er met de overwinning vandoor ging, zijn tweede overwinning
ooit. Bekijk hieronder de feestelijke momenten van de Grand Prix
van Italië in 2019. Het artikel gaat daarna verder. Grand Prix van
Australië 2022 Het meest dominante weekend voor de Monegask moet
toch wel de Grand Prix van Australië zijn geweest. Na twee jaar
niet in Melbourne gereden te hebben, keerde het Formule 1-circus in
2022 weer terug naar het Albert Park Circuit. Hier behaalde Leclerc
zijn 11e poleposition uit zijn carrière. De gehele race leidde hij
het veld, waarna hij ook nog de snelste raceronde wist te rijden.
Dit resulteerde in zijn eerste en enige hattrick (poleposition,
snelste ronde en overwinning in één weekend). Zijn teamgenoot
Carlos Sainz wist de race niet uit te rijden, net als concurrent
Max Verstappen. De dieptepunten: Grand Prix van Monaco 2021 Net als
elke andere coureur, kent Leclerc ook momenten in zijn carrière die
hij graag zou vergeten. De GP in Monaco is dé thuisrace van
Leclerc. Het is hem alleen nog nooit gelukt om deze Grand Prix te
winnen of überhaupt op het podium te staan. In 2018 viel hij uit in
de Alfa Romeo, in 2019 in de Ferrari en in 2020 werd de GP vanwege
de coronapandemie niet verreden. In 2021 ging de Monegask met goede
hoop richting het stratencircuit en was hij voorlopig de snelste in
Q3. Leclerc crashte echter in zijn ultieme ronde, waardoor de
Ferrari flink aan bonken lag. Het team uit Maranello deed er alles
aan om de auto binnen de parc fermé-regels te repareren, maar na
het verlaten van de pitstraat werd op zondag al gauw duidelijk dat
de versnellingsbak van de Ferrari problemen had. Daardoor kwam er
een DNS ( did not start ) achter zijn naam te staan en glipte een
kans op de zege in zijn thuisrace uit zijn handen. Grand Prix van
Monaco 2022 Een jaar later zinde Leclerc op revanche en pakte hij
in de verbeterde Ferrari opnieuw poleposition op het nauwe
stratencircuit. Zou het dit keer zijn dag gaan worden? De weergoden
besloten zich een dag later met de race te gaan bemoeien, want nog
voor de start kwam het water met bakken uit de hemel vallen. Na een
uitgestelde start wist Leclerc de Ferrari op de baan te houden en
bleef hij het veld leiden, tot hij voor het eerst naar binnen ging
voor een pitstop. Na een tijdje werd duidelijk dat het droog genoeg
was voor slicks, waarna de Monegask, die achter teamgenoot Sainz
terecht was gekomen, samen met zijn teamgenoot de pits in werd
geroepen. Terwijl hij naar binnen reed kreeg hij over de boardradio
' stay out, stay out ' te horen, waardoor er verwarring ontstond en
zijn pitstop niet snel genoeg werd uitgevoerd. De doublestack van
Ferrari ging mis en zowel Max Verstappen als Sergio Perez kwamen na
deze pitstopronde bovendrijven. Hierdoor moest de woeste Monegask
het met P4 doen. Bekijk het pitstopgevecht van 2022 hieronder. Het
artikel gaat daarna verder. Grand Prix van Frankrijk 2022 De kans
dat de Grand Prix van Frankrijk in 2022 op Leclerc lijstje met
dieptepunten staat, is zeer waarschijnlijk aanwezig. De
Ferrari-coureur pakte op het circuit van Paul Ricard zijn 16e
poleposition uit zijn Formule 1-carrière, waardoor hij de race op
zondag als eerste mocht aanvangen. Op dat moment was hij nog vol in
de strijd met Verstappen om de wereldtitel. Leclerc kende een goede
start, waarbij hij de Red Bull van Verstappen achter zich wist te
houden. In ronde 18 had de Monegask een mooie voorsprong van 10
seconden op de nummer twee (op dat moment Lewis Hamilton) toen hij
de macht over zijn Ferrari verloor en in de bandenstapel belandde.
Het was inpakken en naar huis voor Leclerc. Verstappen wist hiervan
de profiteren en ging er uiteindelijk met de overwinning vandoor.
De Nederlander zou later stellen dat zijn tweede wereldtitel toen
wel heel dichtbij kwam. Leclerc zag tot overmaat van ramp de
achterstand in het kampioenschap flink groeien.
