Data tonen aan: Hamilton jaagt vol op Verstappen in kwalificatie GP VS
Max Verstappen kwam als een speer uit de startblokken tijdens de
eerste vrije training voor de GP van de Verenigde Staten. Op de
harde banden was hij, zoals we wel vaker zien tijdens de eerste
meters van een raceweekend, een dikke seconde sneller dan wie dan
ook. Daarna werd het gat snel kleiner en vooral Lewis Hamilton
bleef in het spoor van Verstappen. Sterker nog, de Brit was op een
gegeven moment zelfs sneller dan de Red Bull-coureur. Daar had hij
echter wel een ronde meer voor nodig op de harde banden, want
Verstappen reed na drie snelle ronden al naar binnen om zich op te
maken voor de lange run, Hamilton pas naar vier ronden. Eerste
ronden op harde banden Verstappen vs. Hamilton Zachte banden Na de
lange runs, die er overigens ook goed uitzagen voor Hamilton,
stapte men in de slotminuten over naar de zachte banden. Omdat die
banden dit weekend nog gebruikt moeten worden, reden de meeste
coureurs slechts een snelle ronde op de rode banden. Van de top
vier coureurs reed alleen Charles Leclerc er twee. Verstappen reed
de compleetste ronde, vandaar zijn eerste plek, maar alleen in de
derde sector was hij de snelste. Lewis Hamilton reed in zowel de
eerste als tweede sector sneller dan Max, waarbij de tweede sector
paars was voor de Brit. Leclerc noteerde een paarse eerste sector,
maar dat deed hij in een ronde die hij later afbrak. Vandaar dat
die sector hieronder in het overzicht niet is terug te zien.
Hamilton kwam in de laatste sector veel te kort op Verstappen en
daardoor is het verschil uiteindelijk nog bijna drie tienden van
een seconde. Als de Mercedes-coureur dat op weet te lossen voor de
kwalificatie, dan kan hij weleens een geduchte tegenstander worden
voor de Nederlander. Hetzelfde geldt voor Leclerc, die in de
kwalificatie wel vaker sterk naar voren kan komen. Een andere
factor die in de trainingen onderbelicht is gebleven, is de factor
track limits. Welke coureur nam in de training misschien ietwat
meer risico, waardoor zijn sectortijden beter lijken dan ze
eigenlijk zijn als de track limits in het spel komen? Dat gaan we
zien in de kwalificatie, later deze avond. Voor Verstappen zal het
geen walk in the park worden, dat moge duidelijk zijn. Check
hieronder de sectortijden. Een * betekent een paarse sector.
Snelste ronde op zachte banden VER vs. HAM. vs. LEC vs. PER
eerste vrije training voor de GP van de Verenigde Staten. Op de
harde banden was hij, zoals we wel vaker zien tijdens de eerste
meters van een raceweekend, een dikke seconde sneller dan wie dan
ook. Daarna werd het gat snel kleiner en vooral Lewis Hamilton
bleef in het spoor van Verstappen. Sterker nog, de Brit was op een
gegeven moment zelfs sneller dan de Red Bull-coureur. Daar had hij
echter wel een ronde meer voor nodig op de harde banden, want
Verstappen reed na drie snelle ronden al naar binnen om zich op te
maken voor de lange run, Hamilton pas naar vier ronden. Eerste
ronden op harde banden Verstappen vs. Hamilton Zachte banden Na de
lange runs, die er overigens ook goed uitzagen voor Hamilton,
stapte men in de slotminuten over naar de zachte banden. Omdat die
banden dit weekend nog gebruikt moeten worden, reden de meeste
coureurs slechts een snelle ronde op de rode banden. Van de top
vier coureurs reed alleen Charles Leclerc er twee. Verstappen reed
de compleetste ronde, vandaar zijn eerste plek, maar alleen in de
derde sector was hij de snelste. Lewis Hamilton reed in zowel de
eerste als tweede sector sneller dan Max, waarbij de tweede sector
paars was voor de Brit. Leclerc noteerde een paarse eerste sector,
maar dat deed hij in een ronde die hij later afbrak. Vandaar dat
die sector hieronder in het overzicht niet is terug te zien.
Hamilton kwam in de laatste sector veel te kort op Verstappen en
daardoor is het verschil uiteindelijk nog bijna drie tienden van
een seconde. Als de Mercedes-coureur dat op weet te lossen voor de
kwalificatie, dan kan hij weleens een geduchte tegenstander worden
voor de Nederlander. Hetzelfde geldt voor Leclerc, die in de
kwalificatie wel vaker sterk naar voren kan komen. Een andere
factor die in de trainingen onderbelicht is gebleven, is de factor
track limits. Welke coureur nam in de training misschien ietwat
meer risico, waardoor zijn sectortijden beter lijken dan ze
eigenlijk zijn als de track limits in het spel komen? Dat gaan we
zien in de kwalificatie, later deze avond. Voor Verstappen zal het
geen walk in the park worden, dat moge duidelijk zijn. Check
hieronder de sectortijden. Een * betekent een paarse sector.
Snelste ronde op zachte banden VER vs. HAM. vs. LEC vs. PER
