De hectische en bizarre kwalificatie op Monza in boordradiofragmenten
Nog even terug naar Monza. Zaterdagmiddag rond de klok van vijf voor vier. Nico Hülkenberg rijdt het circuit op, maar heeft niet de intentie om zijn outlap vol gas te rijden. Er moet iemand aan hem voorbij om de Duitser kansrijk te maken voor een snelle vliegende ronde. Helaas voor hem denken zijn acht overgebleven concurrenten in Q3 er ook zo over. In de slotfase op Monza speelt zich de meest bizarre ontknoping van een kwalificatie in jaren af.
In die outlap duiken er coureurs plots naar rechts aan het einde van pitstraat om een proefstart te oefenen, missen coureurs chicanes en wordt er vooral heel langzaam gereden. Enkel McLaren-coureur Carlos Sainz is op tijd terug op start-finish om nog een vliegende ronde te rijden. Alle andere coureurs hebben elkaars leven te zuur gemaakt.
Dat het voor de meeste teams een vooropgezet spel was om de boel in de laatste fase van de kwalificatie te traineren blijkt als we de transcriptie van de diverse boordradio’s erbij pakken. Hülkenberg krijgt, op jacht naar een goede slipstream, al bij het uitrijden van de pitstraat te horen dat hij vooral niet te hard moet rijden.
‘Nico, denk aan het plan. Stroll zit drie seconden achter je’, hoort de Renault-coureur op zijn boordradio. Hülkenberg mist vervolgens de eerste chicane in de hoop dat er andere coureurs hem voorbij zullen rijden. Lance Stroll rijdt inderdaad direct achter Hülkenberg en krijgt vanaf de pits de opdracht om vooral niet in te halen. ‘Pas op. Hülkenberg speelt een spelletje. Haal hem niet in. Ik herhaal, haal hem niet in.’
Het plannetje van Hülkenberg lijkt op dat moment in het water te vallen omdat Stroll inderdaad achter hem blijft. Carlos Sainz is de derde auto op de baan en hem wordt verteld dat het krap wordt om de vlag te halen. ‘Carlos, niet iedereen gaat het halen. Zorg dat je op tijd bent’. Sainz haalt vervolgens Stroll en Hülkenberg in en wordt op zijn beurt gepasseerd door eerst Sebastian Vettel en daarna door Charles Leclerc. McLaren vermoedt dat de Ferrari’s niet in de juiste volgorde rijden en sporen hun coureur aan. ‘Carlos, de Ferrari’s moeten wisselen. Je moet er voorbij. Niet iedereen zal een snelle ronde kunnen rijden.’ Op het moment dat Sainz Leclerc vervolgens passeert, zegt het team: ‘Je moet deze positie vast houden.’
Lance Stroll krijgt tegelijkertijd een soortgelijke opdracht. ‘Lance, je zit tussen de snellere auto’s. De Ferrari’s moeten nog wisselen, zorg dat je er voor komt’. Hülkenberg is inmiddels door het halve veld gepasseerd en wordt aangespoord om gas te geven omdat ook Lewis Hamilton in aantocht is. ‘Pas op voor Hamilton. We hebben geen marge meer. Zorg dat je nu gaat.’ Hülkenberg wil vervolgens Carlos Sainz weer inhalen en zorgt er daarmee voor dat Hamilton zich in moet houden.
Ferrari maakt er een potje van
Dat het voor Sainz zo belangrijk was om de Ferrari’s te passeren om op tijd bij de vlag te komen, blijkt wel uit de boordradio transcriptie van de Scuderia. Bij het uitkomen van de pits wordt Leclerc gepasseerd door teamgenoot Vettel, die eigenlijk volgens afspraak een slipstream van de Monegask zou moeten krijgen. Leclerc maakt vervolgens weinig haast om zijn Duitse teamgenoot voorbij te gaan. ‘Je moet gas gaan geven, je hebt zes seconden marge tot de vlag’, hoort Leclerc op zijn boordradio. Leclerc passeert vervolgens eerst Hülkenberg en daarna Sainz, maar houdt zijn positie vast achter Vettel. ‘Opschieten Charles’, hoort de coureur. ‘Passeer Sebastian, passeer Sebastian’. Leclerc wordt vervolgens ingehaald door Sainz, die er vandoor sprint richting startfinish en wel een vliegende ronde zou kunnen rijden, en passeert op het laatste moment Vettel. ‘OK, laten we rijden’, zegt Leclerc. ‘Nee, we hebben het niet gehaald. Je kunt geen ronde meer rijden’, zegt de engineer op de pitmuur. ‘ Wat een zooitje , maar desondanks P1’, besluit Leclerc.
In de andere Ferrari zit ondertussen een Duitser witheet te worden . ‘Zeg tegen Charles dat hij door moet rijden’, communiceert Vettel naar de pits, waarna hij eerst zijn teamgenoot en vervolgens ook Sainz, Stroll en Hülkenberg inhaalt. ‘We hebben heel weinig marge, Seb’, zegt de pitmuur. ‘Laat Charles er voorbij komen dan’, is het antwoord van Vettel. ‘Hoeveel marge hebben we.’ ‘Niets. We hebben geen marge’. ‘Waar blijft hij dan?’ Op dat moment haalt Leclerc Vettel in, maar zijn beide Ferrari’s en alle auto’s die achter hen rijden te laat bij te vlag. ‘Jammer, de auto was heel goed. We waren denk ik de snelste op de baan, maar niet op het scorebord ’, besluit Vettel. Mercedes-coureur Hamilton denkt er ondertussen het zijne van. ‘Ze hebben ons allemaal achter zich gehouden zodat we geen ronde meer konden rijden. Interessante tactiek om de pole position te behouden.’