Verstappen evenaart zegerecord na inhaalrace in Verenigde Staten
Met Charles Leclerc voor Lando Norris en Max Verstappen op P6 ging
het veld van start. Alle coureurs kwamen zonder kleerscheuren de
eerste bocht door, waarbij het Norris was die leiding overnam van
Leclerc. Verstappen worstelde in de eerste ronde met zijn banden en
kwam onder druk te staan van Oscar Piastri. Vooraan trok Norris een
gat naar de beide Ferrari's, die onder druk kwamen te staan van
Lewis Hamilton en Verstappen. Hamilton ging daarbij voortvarend te
werk en verschalkte Carlos Sainz, die een ronde later ook
Verstappen voorbij zag komen. Voor de Nederlander was het zaak om
goed op zijn banden te letten en Norris en Hamilton in de gaten te
houden. De Ferrari's vraten wederom hun banden op en Hamilton stoof
in ronde zes voorbij aan Leclerc, maar Verstappen wist de Monegask
pas met moeite te passeren in ronde 11. Norris wist het gat met
Hamilton constant te houden op drie seconden. Verstappen volgde op
zeven seconden. Verstopte de Nederlander zich? Het leek er niet op
want in ronde 17 kwam Verstappen als eerste van de favorieten de
baan op, waardoor hij terug viel naar de negende positie. Norris en
Sainz volgden het voorbeeld, terwijl Hamilton door bleef rijden.
Verstappen wisselde naar de medium band, wat betekende dat hij nog
een keer moest stoppen. Norris koos voor de harde band, waarmee hij
al voldaan had aan het bandenreglement. Hamilton baalde van de
tactiek van Mercedes, dat hem pas in ronde 20 naar binnen haalde.
Het kostte hem een positie ten opzichte van Verstappen. Was het
genoeg om met een eenstopper het einde van de race te halen?
Ferrari liet Leclerc zo lang mogelijk doorrijden, maar zijn
rondetijden waren liefst twee seconden per ronde langzamer dan die
van Norris en Verstappen. Verstappen en Hamilton verschalken Norris
Norris en Verstappen voerden het veld aan en na een foutje van de
McLaren-coureur was het gat zelfs minder dan één seconde. De banden
van Norris sleten beduidend sneller dan die van Verstappen, wachten
was dan ook op de aanval van de wereldkampioen. In ronde sloeg
Verstappen toe aan het einde van het lange rechte stuk. Voor Red
Bull was het zaak om op Hamilton te blijven letten. Mocht de
Mercedes-coureur er in slagen om een eenstopper te doen, dan was er
nog serieus werk aan de winkel voor Verstappen. Norris moest in
ronde 35 al wisselen naar een andere set van de harde band,
Verstappen coverde Norris en wisselde naar de harde band om hierop
de race uit te rijden. Met nog twintig ronden te gaan voerde de
niet gestopte Hamilton het veld aan voor Leclerc die Verstappen in
zijn nek had en geen schijn van kans had en moest capituleren bij
de eerste aanval. Mercedes haalde Hamilton naar binnen, waarmee
zijn rol in de strijd om de zege uitgespeeld leek, maar de Brit
kende een uitstekende stint op de medium band. Norris probeerde aan
te haken bij Verstappen, maar slaagde daar niet in ondanks een
mopperende raceleider. De remmen van de Red Bull zouden niet
functioneren zoals Verstappen wenste en dit luid en duidelijk
kenbaar maakte: "my brakes are shit" . Hamilton wist op zijn medium
band tijd terug te winnen op Norris, zoveel zelfs dat hij de de
McLaren-coureur met nog zeven ronden te gaan wist te passeren. Het
gat tussen Verstappen en Hamilton bedroeg vijf seconden, waarbij de
Mercedes-coureur nog wel in wist te lopen. De zege kwam echter geen
moment in gevaar. Verstappen wist zijn vijftigste F1-zege te
behalen en zijn vijftiende van het seizoen - een evenaring van zijn
eigen record. Achter hem maakten Hamilton en Norris het podium
compleet. Hamilton deed uitstekende zaken in de strijd om de tweede
positie in het WK aangezien Sergio Perez slechts vijfde werd.
het veld van start. Alle coureurs kwamen zonder kleerscheuren de
eerste bocht door, waarbij het Norris was die leiding overnam van
Leclerc. Verstappen worstelde in de eerste ronde met zijn banden en
kwam onder druk te staan van Oscar Piastri. Vooraan trok Norris een
gat naar de beide Ferrari's, die onder druk kwamen te staan van
Lewis Hamilton en Verstappen. Hamilton ging daarbij voortvarend te
werk en verschalkte Carlos Sainz, die een ronde later ook
Verstappen voorbij zag komen. Voor de Nederlander was het zaak om
goed op zijn banden te letten en Norris en Hamilton in de gaten te
houden. De Ferrari's vraten wederom hun banden op en Hamilton stoof
in ronde zes voorbij aan Leclerc, maar Verstappen wist de Monegask
pas met moeite te passeren in ronde 11. Norris wist het gat met
Hamilton constant te houden op drie seconden. Verstappen volgde op
zeven seconden. Verstopte de Nederlander zich? Het leek er niet op
want in ronde 17 kwam Verstappen als eerste van de favorieten de
baan op, waardoor hij terug viel naar de negende positie. Norris en
Sainz volgden het voorbeeld, terwijl Hamilton door bleef rijden.
Verstappen wisselde naar de medium band, wat betekende dat hij nog
een keer moest stoppen. Norris koos voor de harde band, waarmee hij
al voldaan had aan het bandenreglement. Hamilton baalde van de
tactiek van Mercedes, dat hem pas in ronde 20 naar binnen haalde.
Het kostte hem een positie ten opzichte van Verstappen. Was het
genoeg om met een eenstopper het einde van de race te halen?
Ferrari liet Leclerc zo lang mogelijk doorrijden, maar zijn
rondetijden waren liefst twee seconden per ronde langzamer dan die
van Norris en Verstappen. Verstappen en Hamilton verschalken Norris
Norris en Verstappen voerden het veld aan en na een foutje van de
McLaren-coureur was het gat zelfs minder dan één seconde. De banden
van Norris sleten beduidend sneller dan die van Verstappen, wachten
was dan ook op de aanval van de wereldkampioen. In ronde sloeg
Verstappen toe aan het einde van het lange rechte stuk. Voor Red
Bull was het zaak om op Hamilton te blijven letten. Mocht de
Mercedes-coureur er in slagen om een eenstopper te doen, dan was er
nog serieus werk aan de winkel voor Verstappen. Norris moest in
ronde 35 al wisselen naar een andere set van de harde band,
Verstappen coverde Norris en wisselde naar de harde band om hierop
de race uit te rijden. Met nog twintig ronden te gaan voerde de
niet gestopte Hamilton het veld aan voor Leclerc die Verstappen in
zijn nek had en geen schijn van kans had en moest capituleren bij
de eerste aanval. Mercedes haalde Hamilton naar binnen, waarmee
zijn rol in de strijd om de zege uitgespeeld leek, maar de Brit
kende een uitstekende stint op de medium band. Norris probeerde aan
te haken bij Verstappen, maar slaagde daar niet in ondanks een
mopperende raceleider. De remmen van de Red Bull zouden niet
functioneren zoals Verstappen wenste en dit luid en duidelijk
kenbaar maakte: "my brakes are shit" . Hamilton wist op zijn medium
band tijd terug te winnen op Norris, zoveel zelfs dat hij de de
McLaren-coureur met nog zeven ronden te gaan wist te passeren. Het
gat tussen Verstappen en Hamilton bedroeg vijf seconden, waarbij de
Mercedes-coureur nog wel in wist te lopen. De zege kwam echter geen
moment in gevaar. Verstappen wist zijn vijftigste F1-zege te
behalen en zijn vijftiende van het seizoen - een evenaring van zijn
eigen record. Achter hem maakten Hamilton en Norris het podium
compleet. Hamilton deed uitstekende zaken in de strijd om de tweede
positie in het WK aangezien Sergio Perez slechts vijfde werd.
