Waarom de FIA niet anders kon dan Hamilton en Leclerc te diskwalificeren
Lewis Hamilton en Charles Leclerc werden in de Nederlandse nacht
van zondag op maandag uit de uitslag geschrapt. De vloerplanken van
beide auto's waren te veel afgesleten, zo bleek uit een
willekeurige check van vier auto's, waaronder ook die van Max
Verstappen, die wel legaal werd bevonden. Het oordeel van de FIA
luidt in zowel de kwestie Hamilton als de kwestie Leclerc als
volgt: "De stewards hebben de verklaringen van de afgevaardigde van
het team aangehoord. Tijdens dat onderhoud (met enkele
FIA-kopstukken) heeft het team erkent dat de metingen correct door
de FIA waren uitgevoerd." "Ze gaven aan dat de slijtage
waarschijnlijk het resultaat was van de hobbelige aard van het
circuit in combinatie met de geringe tijd voor het vinden van een
afstelling vanwege het sprintraceformat." "De stewards echter
wijzen de deelnemers erop dat het aan de deelnemers zelf is om erop
toe te zien dat de auto op elk moment in het weekend in legale
staat verkeert. In dit geval was de vloerplank aan de achterzijde
afgesleten tot voorbij de limiet die staat beschreven in de
technische Formule 1-reglementen. Daarom wordt de penalty voor het
overtreden van de technische reglementen toegepast
(diskwalificatie, red.)." Zoals altijd staat aan het eind van een
dergelijk document vermeld dat de deelnemer in beroep mag gaan
tegen de uitslag.
van zondag op maandag uit de uitslag geschrapt. De vloerplanken van
beide auto's waren te veel afgesleten, zo bleek uit een
willekeurige check van vier auto's, waaronder ook die van Max
Verstappen, die wel legaal werd bevonden. Het oordeel van de FIA
luidt in zowel de kwestie Hamilton als de kwestie Leclerc als
volgt: "De stewards hebben de verklaringen van de afgevaardigde van
het team aangehoord. Tijdens dat onderhoud (met enkele
FIA-kopstukken) heeft het team erkent dat de metingen correct door
de FIA waren uitgevoerd." "Ze gaven aan dat de slijtage
waarschijnlijk het resultaat was van de hobbelige aard van het
circuit in combinatie met de geringe tijd voor het vinden van een
afstelling vanwege het sprintraceformat." "De stewards echter
wijzen de deelnemers erop dat het aan de deelnemers zelf is om erop
toe te zien dat de auto op elk moment in het weekend in legale
staat verkeert. In dit geval was de vloerplank aan de achterzijde
afgesleten tot voorbij de limiet die staat beschreven in de
technische Formule 1-reglementen. Daarom wordt de penalty voor het
overtreden van de technische reglementen toegepast
(diskwalificatie, red.)." Zoals altijd staat aan het eind van een
dergelijk document vermeld dat de deelnemer in beroep mag gaan
tegen de uitslag.
