Mercedes-kopstukken komen met verklaring voor illegale Formule 1-bolide
Een aantal uur na de Grand Prix van de Verenigde Staten werd
duidelijk dat twee Formule 1-bolides niet voldeden aan de
reglementen: Lewis Hamilton en Charles Leclerc. Hamilton verloor
hierbij zijn podiumplaats. De reden? De skid blocks onder de wagens
van de coureurs van Mercedes en Ferrari waren te veel weggesleten.
Regels zijn regels, vooral in de Formule 1. Dat weten ook de
kopstukken van Mercedes, die reageren op de diskwalificatie van de
GP van de Vs. Toto Wolff legt uit: "De keuzes wat betreft de set-up
in een sprintweekend zijn altijd een uitdaging met slechts één
uurtje training - en dat is alleen maar lastiger op een hobbelig
circuit zoals COTA én met een nieuw pakket." "Uiteindelijk doet dat
er allemaal niet toe. Anderen hadden het bij het juiste eind,
terwijl wij het fout hadden. Er is geen spelingsruimte in de
regels. We moeten het er maar mee doen, hiervan leren, en het
volgende weekend sterker terugkomen." Trackside engineering
director Andrew Shovlin wijst ook naar het sprintrace-format. "Dit
is een van de valkuilen in een sprintweekend, waar je maar een uur
training hebt. Zonder een stint met brandstof aan boord voldoende
voor een race, gecombineerd met een hobbelig circuit waar de
coureurs mee te maken krijgen tijdens de Grand Prix, zijn factoren
die hebben gezorgd voor meer slijtage. We leren ervan en proberen
naar de positieven te kijken." "We kunnen alsnog voorzichtig
optimistisch zijn met de stap die we hebben gemaakt voor de
volgende race. Beide coureurs merkten vooruitgang en dat is
positief voor onze plannen in 2024. We zijn natuurlijk
teleurgesteld in de uitkomst van de zondag, maar we zijn
gemotiveerd door de pace."
duidelijk dat twee Formule 1-bolides niet voldeden aan de
reglementen: Lewis Hamilton en Charles Leclerc. Hamilton verloor
hierbij zijn podiumplaats. De reden? De skid blocks onder de wagens
van de coureurs van Mercedes en Ferrari waren te veel weggesleten.
Regels zijn regels, vooral in de Formule 1. Dat weten ook de
kopstukken van Mercedes, die reageren op de diskwalificatie van de
GP van de Vs. Toto Wolff legt uit: "De keuzes wat betreft de set-up
in een sprintweekend zijn altijd een uitdaging met slechts één
uurtje training - en dat is alleen maar lastiger op een hobbelig
circuit zoals COTA én met een nieuw pakket." "Uiteindelijk doet dat
er allemaal niet toe. Anderen hadden het bij het juiste eind,
terwijl wij het fout hadden. Er is geen spelingsruimte in de
regels. We moeten het er maar mee doen, hiervan leren, en het
volgende weekend sterker terugkomen." Trackside engineering
director Andrew Shovlin wijst ook naar het sprintrace-format. "Dit
is een van de valkuilen in een sprintweekend, waar je maar een uur
training hebt. Zonder een stint met brandstof aan boord voldoende
voor een race, gecombineerd met een hobbelig circuit waar de
coureurs mee te maken krijgen tijdens de Grand Prix, zijn factoren
die hebben gezorgd voor meer slijtage. We leren ervan en proberen
naar de positieven te kijken." "We kunnen alsnog voorzichtig
optimistisch zijn met de stap die we hebben gemaakt voor de
volgende race. Beide coureurs merkten vooruitgang en dat is
positief voor onze plannen in 2024. We zijn natuurlijk
teleurgesteld in de uitkomst van de zondag, maar we zijn
gemotiveerd door de pace."
