Horner verklapt strategie Verstappen met terugwerkende kracht: "Dat was cruciaal"
In gesprek met Sky F1 is de eerste vraag die gesteld wordt aan
Christian Horner of Max Verstappen voldoende achter de hand had om
een aanval van Lewis Hamilton te pareren als de race enkele ronden
langer had geduurd. "Voor de race gaven al onze simulaties aan dat
een tweestopper voor ons de snelste route naar de finish zou zijn",
aldus de Brit. "Dat is waar we aan vast hebben gehouden, waarbij de
vraag centraal stond of we de tweede stint op harde of medium
banden zouden rijden. Maar McLaren ging met Lando Norris voor harde
banden, waardoor wij het gevoel hadden de medium banden nodig te
hebben om in ieder geval de inhaalacties te laten slagen en track
positie te verkrijgen. Dat was cruciaal." "Daarna was het zaak om
zo hard mogelijk naar het einde van de race te rijden", zo vervolgt
hij, om vervolgens terug te komen op Mercedes en de oorspronkelijke
vraag: "Mercedes zocht vandaag niemandsland op. Ze probeerden voor
de éénstopper te gaan om die strategie vervolgens los te laten en
op de beste banden de laatste stint in te gaan. Maar gelukkig
hadden we genoeg in huis om hem achter ons te houden." Het gat
tussen Verstappen en Hamilton slonk in die slotronden nog met rasse
schreden. Was dat omdat er niet meer in zat of was dat omdat
Verstappen de RB19 gecontroleerd over de streep bracht? "Verstappen
moest dealen met remproblemen en het was duidelijk te horen dat hij
daar niet over te spreken was. En zodra je met een dergelijk issue
kampt, bouw je bepaalde marges in. Dat is waar hij mee bezig was en
hij was zich te allen tijde bewust van het gat naar achteren. Dat
gat was hij aan het managen."
Christian Horner of Max Verstappen voldoende achter de hand had om
een aanval van Lewis Hamilton te pareren als de race enkele ronden
langer had geduurd. "Voor de race gaven al onze simulaties aan dat
een tweestopper voor ons de snelste route naar de finish zou zijn",
aldus de Brit. "Dat is waar we aan vast hebben gehouden, waarbij de
vraag centraal stond of we de tweede stint op harde of medium
banden zouden rijden. Maar McLaren ging met Lando Norris voor harde
banden, waardoor wij het gevoel hadden de medium banden nodig te
hebben om in ieder geval de inhaalacties te laten slagen en track
positie te verkrijgen. Dat was cruciaal." "Daarna was het zaak om
zo hard mogelijk naar het einde van de race te rijden", zo vervolgt
hij, om vervolgens terug te komen op Mercedes en de oorspronkelijke
vraag: "Mercedes zocht vandaag niemandsland op. Ze probeerden voor
de éénstopper te gaan om die strategie vervolgens los te laten en
op de beste banden de laatste stint in te gaan. Maar gelukkig
hadden we genoeg in huis om hem achter ons te houden." Het gat
tussen Verstappen en Hamilton slonk in die slotronden nog met rasse
schreden. Was dat omdat er niet meer in zat of was dat omdat
Verstappen de RB19 gecontroleerd over de streep bracht? "Verstappen
moest dealen met remproblemen en het was duidelijk te horen dat hij
daar niet over te spreken was. En zodra je met een dergelijk issue
kampt, bouw je bepaalde marges in. Dat is waar hij mee bezig was en
hij was zich te allen tijde bewust van het gat naar achteren. Dat
gat was hij aan het managen."
