Ontsnapten Russell en Sainz aan een diskwalificatie? FIA checkte hun vloer niet

Lewis Hamilton en Charles Leclerc werden gediskwalificeerd na
afloop van de Grand Prix van de Verenigde Staten. De skid plank
onder de auto bleek na de race niet meer de verplichte minimale
dikte van 9 millimeter te hebben. Voorafgaand aan een race moet het
onderdeel een dikte van 10 millimeter (met 0.2mm speling) hebben,
maar tijdens de race mag er iets van de houten plank wegslijten.
Meer dan een millimeter mag echter niet. De plank is sinds de Grand
Prix van Duitsland in 1994 verplicht vanwege de veiligheid, dit na
een aantal ingrijpende veiligheidsmaatregelen van de FIA na het
inktzwarte raceweekend op Imola dat jaar, toen Ayrton Senna en
Roland Ratzenberger om het leven kwamen. In dat jaar werd Michael
Schumacher overigens ook gediskwalificeerd vanwege slijtage van de
plank onder de auto. In 2023 was het dus weer raak, nu op COTA. De
FIA controleert na afloop van iedere Grand Prix een aantal auto's
steekproefsgewijs. In de Verenigde Staten waren dat (willekeurig
gekozen) vier coureurs van verschillende teams, waaronder toevallig
drie uit de top drie: Max Verstappen, Lewis Hamilton, Lando Norris
en dus ook nummer zes Charles Leclerc. Waarom worden niet alle
coureurs gecheckt? Met meer dan twintig races per jaar voert de FIA
een flink aantal technische controles uit. Na een Grand Prix kan de
FIA niet alle twintig F1-bolides van top tot teen op elk detail
controleren. Alle twintig auto's worden zeker gecheckt, maar niet
op elk vlak. Op sommige vlakken worden er willekeurig enkele auto's
uitgekozen. Na een race deelt de FIA het 'Race
Scrutineering'-formulier met de wereld. Na de GP van de Verenigde
Staten viel daarin bijvoorbeeld te lezen dat voorafgaand aan de
race, op de grid, de flexibiliteit van de vloer bij Max Verstappen,
Charles Leclerc en Guanyu Zhou was gecheckt, terwijl George
Russell, Esteban Ocon en Kevin Magnussen een beetje brandstof in
moesten leveren ter controle. Ook werd de motorolie van Lewis
Hamilton en diezelfde Magnussen onder de loep gelegd door de
technische delegatie van de FIA. Na de race wordt er nog
uitvoeriger gecheckt. Zo werden de auto's van alle 17 coureurs die
de finish haalden gewogen en werden alle stuurtjes gecheckt. De FIA
controleerde na de race ook veel verschillende dingen bij alle
coureurs, zoals het olieverbruik, de maximale MGU-K snelheid, de
'torque control', de remdruk, de startdata, de bandendruk en de
brandstoftemperatuur. Dat is slechts een kleine greep uit alle
dingen die de FIA bij elke coureur heeft gecontroleerd. Toch werd
de plank van maar vier coureurs gecontroleerd na de GP. Het is niet
het enige vlak waarop slechts een handjevol auto's werd gecheckt.
Een waslijst aan aerodynamische componenten van de F1-bolides van
Sergio Perez, Lando Norris en Yuki Tsunoda werd namelijk ook
gecontroleerd en ook werd er maar van één auto de brandstof
gecheckt: Carlos Sainz was het slachtoffer . Artikel gaat verder
onder de afbeelding van de auto's van Red Bull, Ferrari en
Mercedes. Spot jij het verschil qua rijhoogte? Waarom checkte de
FIA niet alle vloerplanken? Dat twee auto's niet aan de regels
voldeden, doet de vraag rijzen: waarom koos de FIA er daarna niet
voor om alle planken te controleren? In de reglementen staat dat
één auto die niet aan de regels voldoet geen reden hoeft te zijn om
vervolgens alle auto's te controleren. Het zou ook kunnen leiden
tot urenlange onzekerheid, niet goed voor het imago van de sport,
maar natuurlijk wel het eerlijkst. Het zal ook te maken hebben met
een gebrek aan handjes. Een groot deel van de zaken die de FIA bij
alle coureurs controleerde, is makkelijk uit te lezen door middel
van data. De dikte van de vloerplank moet natuurlijk wel handmatig
worden gecheckt, net als het controleren van aerodynamische
componenten. Om tijd te besparen worden er een aantal coureurs
willekeurig uitgekozen. Een steekproef dus. Nu rest natuurlijk ook
de vraag of de teamgenoten van Hamilton en Leclerc, George Russell
en Carlos Sainz, niet hetzelfde probleem hadden in Austin. De
Mercedes- en de Ferrari-bolide op de bovenstaande foto zijn
bovendien van Russell en Sainz... Het zijn in principe dezelfde
auto's als de twee gediskwalificeerde wagens, al weet je niet of de
afstelling hetzelfde was. Ook hier geldt dat er gewoon een
steekproef is gehouden en zou het dan netjes zijn om tegen de
afspraken in te gaan en toch iedereen te controleren? Waar ligt de
grens? Had de FIA door moeten pakken en alle planken moeten
controleren? Al met al blijft de situatie een discussiepunt, want
wat als er coureurs nu wel punten hebben gescoord met een illegale
auto? Ook hier geldt: de auto is legaal tot het tegendeel is
bewezen. Op papier heeft de FIA gewoon volgens protocol gehandeld,
al zal niet iedereen het daar mee eens zijn. Feit blijft wel dat de
diskwalificaties van Hamilton en Leclerc terecht zijn.

Top Headlines

Oudere Top Headlines