Goed nieuws voor Red Bull en Verstappen: Zware FIA-straf zo goed als voorbij

Na het Formule 1-seizoen van 2021, het jaar waarin Max Verstappen
zijn eerste wereldtitel behaalde, werd duidelijk dat het
Oostenrijkse topteam de budgetcap heeft overschreden. Een zware
straf volgde: Red Bull moest een miljoenenboete aftikken aan de FIA
én kreeg 10% aftrek in de windtunnel- en testsimulaties. Een heel
jaar lang. De datum dat die straf inging, was 26 oktober 2022. De
week is dus eindelijk aangebroken dat de straf verdwijnt voor Red
Bull. Aankomende donderdag, 26 oktober 2023, mag het team van Max
Verstappen en Red Bull weer 'op volle toeren' draaien wat betreft
de simulaties in de windtunnel en de CFD-simulaties. Nou ja, volle
toeren... Er is nog altijd een reductie in windtunneltijd vanwege
de plek van Red Bull in het F1-klassement. Hoe hoger het team
eindigt in het klassement, hoe lager het aantal simulaties dat mag
worden uitgevoerd. Dit wordt twee keer per jaar gemeten en voor Red
Bull betekent dit al sinds 2022 (vanaf het moment dat ze P1
verkregen in het klassement) dat er maar op 70% gedraaid mag
worden. Mercedes (P2) zit op 75%, Aston Martin (P3 tijdens het
laatste meetmoment op 30 juni) op 80%, enzovoort. Bij Red Bull was
het de afgelopen 12 maanden echter slechts 63% vanwege de extra
aftrek door de budgetcap-straf. Die straf is aankomende donderdag
eindelijk voorbij, waardoor Red Bull weer een flink aantal meer
simulaties mag draaien en zo de auto's voor 2024 en 2025 beter kan
doorontwikkelen. Slecht nieuws voor de concurrentie? De tijd zal
het leren.

Top Headlines

Oudere Top Headlines