Ferrari reageert laconiek op diskwalificatie Leclerc: 'Wilden zo snel mogelijk zijn'
De zesde plek voor Charles Leclerc in de GP van de Verenigde Staten
was al helemaal niet wat Ferrari had gehoopt, want de Monegask
vertrok van poleposition. Een verkeerde strategie zorgde ervoor dat
hij ver terugzakte. Tot overmaat van ramp kon de Ferrari-coureur
niet eens genieten van die acht verzamelde WK-punten, want na een
controle van de FIA werd zijn auto illegaal verklaard: net als
Lewis Hamilton was zijn vloerplank te veel gesleten en dunner dan
de minimaal verplichte negen millimeters. Beide mannen werden
midden in de Nederlandse nacht gediskwalificeerd en uit de uitslag
geschrapt. Reactie op de diskwalificatie Na afloop reageert Diego
Iovorno, sportief directeur van het team uit Maranello, op de
gebeurtenissen. "Zoals je misschien wel weet, was het geen normaal
einde van het raceweekend voor ons. De beslissing van de stewards
was om ons te diskwalificeren vanwege een technische overtreding",
zo reageert hij op de social media-kanalen van Ferrari. Iovorno
verklaart hoe het fout kon gaan. "Het sprintweekend is erg
ongewoon, je hebt ontzettend weinig tijd om de auto voor te
bereiden. Je hebt maar één sessie, VT1, en dan gaan de wagens in
parc fermé. Dit betekent dat je vanaf dat moment de auto niet meer
mag aanraken. Daarnaast is Austin een ontzettend leuk circuit, maar
extreem hobbelig. Hobbeligheid is een lastig onderwerp voor
coureurs en in het verleden zijn er meerdere auto's geweest waarvan
de ophanging en chassis door de hobbels de geest gaven." Ferrari
dacht mogelijke problemen te hebben voorkomen, maar niets bleek
minder waar. Al in VT1 hadden ze de rijhoogte van de SF23 namelijk
aangepast. "We wisten dat het lastig was, en dit is ook de reden
dat we de rijhoogte in VT1 hebben veranderd. En vanuit ons optiek
moest het daarna oké zijn. maar het blijkt dat we toch te weinig
marge hebben genomen. Ook omdat de wind van richting veranderd was
en sterker was dan voorspeld, bleek onze auto uiteindelijk toch
niet legaal te zijn." Kan gebeuren, zo lijkt Ferrari te
concluderen. "Er valt op dit moment niet veel te zeggen over wat we
achteraf gezien anders hadden kunnen doen. Als we terugkijken
hadden we misschien de auto nog iets hoger gezet, maar dan waren we
qua prestaties achteruit gegaan, en we zijn hier om onze prestaties
te optimaliseren", aldus Ioverno. Bekijk zijn volledige reactie
hieronder. https://www.instagram.com/p/CyuWYJLI-0U/ Dit bericht op
Instagram bekijken Een bericht gedeeld door Scuderia Ferrari
(@scuderiaferrari)
was al helemaal niet wat Ferrari had gehoopt, want de Monegask
vertrok van poleposition. Een verkeerde strategie zorgde ervoor dat
hij ver terugzakte. Tot overmaat van ramp kon de Ferrari-coureur
niet eens genieten van die acht verzamelde WK-punten, want na een
controle van de FIA werd zijn auto illegaal verklaard: net als
Lewis Hamilton was zijn vloerplank te veel gesleten en dunner dan
de minimaal verplichte negen millimeters. Beide mannen werden
midden in de Nederlandse nacht gediskwalificeerd en uit de uitslag
geschrapt. Reactie op de diskwalificatie Na afloop reageert Diego
Iovorno, sportief directeur van het team uit Maranello, op de
gebeurtenissen. "Zoals je misschien wel weet, was het geen normaal
einde van het raceweekend voor ons. De beslissing van de stewards
was om ons te diskwalificeren vanwege een technische overtreding",
zo reageert hij op de social media-kanalen van Ferrari. Iovorno
verklaart hoe het fout kon gaan. "Het sprintweekend is erg
ongewoon, je hebt ontzettend weinig tijd om de auto voor te
bereiden. Je hebt maar één sessie, VT1, en dan gaan de wagens in
parc fermé. Dit betekent dat je vanaf dat moment de auto niet meer
mag aanraken. Daarnaast is Austin een ontzettend leuk circuit, maar
extreem hobbelig. Hobbeligheid is een lastig onderwerp voor
coureurs en in het verleden zijn er meerdere auto's geweest waarvan
de ophanging en chassis door de hobbels de geest gaven." Ferrari
dacht mogelijke problemen te hebben voorkomen, maar niets bleek
minder waar. Al in VT1 hadden ze de rijhoogte van de SF23 namelijk
aangepast. "We wisten dat het lastig was, en dit is ook de reden
dat we de rijhoogte in VT1 hebben veranderd. En vanuit ons optiek
moest het daarna oké zijn. maar het blijkt dat we toch te weinig
marge hebben genomen. Ook omdat de wind van richting veranderd was
en sterker was dan voorspeld, bleek onze auto uiteindelijk toch
niet legaal te zijn." Kan gebeuren, zo lijkt Ferrari te
concluderen. "Er valt op dit moment niet veel te zeggen over wat we
achteraf gezien anders hadden kunnen doen. Als we terugkijken
hadden we misschien de auto nog iets hoger gezet, maar dan waren we
qua prestaties achteruit gegaan, en we zijn hier om onze prestaties
te optimaliseren", aldus Ioverno. Bekijk zijn volledige reactie
hieronder. https://www.instagram.com/p/CyuWYJLI-0U/ Dit bericht op
Instagram bekijken Een bericht gedeeld door Scuderia Ferrari
(@scuderiaferrari)
