Stoddart hakt in op de FIA na gemiste pole Verstappen en 'bullshit' Hamilton-onderzoek

Max Verstappen verloor zijn snelle ronde, goed genoeg voor de
poleposition (op vrijdag) vanwege iets wat slechts omschreven kan
worden als een overtreding van een paar centimeter, waarmee hij
geen duidelijk voordeel behaalde. Ook Nico Hulkenberg zag zijn
weekend verpest worden door hetzelfde probleem. Als we niet
oppassen, gaan de track limits op de baan het overnemen in de
sport, en dat is niet het doel van de FIA, om dit zo voort te
zetten. Laten we clean racen, waarbij iedereen weet wat de regels
zijn - en als de regels, zoals de track limits, de race verstoren,
dan moet je ze veranderen. Ze hebben een beetje witte verf
aangebracht om het in een paar bochten wat makkelijker te maken,
maar waarom is het eigenlijk überhaupt een probleem? Track limits
zijn er voor het moment waarop iemand duidelijk van de baan gaat en
een voordeel behaalt, eerlijk is eerlijk - maar als we het hebben
over het feit dat een band millimeters over een lijn gaat... dat is
gewoon grote onzin. F1 track limits en de planken onder de auto We
zouden het niet moeten hebben over track limits op de circuits en
we zouden het ook niet telkens moeten hebben over (technische)
controles na afloop van de race, waarna een select groepje auto's
uit het klassement wordt gegooid. Dat is niet bedoeld als kritiek
op iemand als Jo Bauer, de technische man van de FIA die deze
beslissingen moet nemen. Hij werkt gewoon op basis van de regels
die hij heeft, maar ik denk dat er serieus naar deze regels moet
worden gekeken. Zoiets moet gebeuren om het gedoe rondom de
veranderende uitslag tegen te gaan, want ik kan je één ding
vertellen: het Amerikaanse publiek zal hier heel snel ziek van
worden. Dat wil niet zeggen dat andere mensen over de hele wereld
niet pissig worden, maar de Amerikanen zullen echt afhaken als we
de uitslagen van races blijven veranderen na de finish. Als iemand
een duidelijke illegale overtreding begaat, dus bijvoorbeeld zonder
brandstof komt te staan net nadat hij de finish passeert, dan kan
ik begrijpen dat zoiets een echte overtreding is. Maar niemand ging
die race in met een vloerplank die te dun was. Ze hadden gewoon te
maken met een hobbelig circuit, we zagen de hobbels, de vonken die
elke keer weer onder de auto vandaan kwamen. Als je vonken ziet,
raad eens waar ze vandaan komen? Ik ben niet super verbaasd dat er
een of twee planken kapot zijn gegaan en ik denk dat als je alle 20
auto's had gecontroleerd, zelfs degenen die zijn uitgevallen, we
bij de helft van het veld precies hetzelfde probleem hadden
gevonden. Het is oneerlijk. Jo Bauer loopt al zoveel jaar mee en
hij weet precies wat hij doet, maar ik ben benieuwd of alle auto's
zijn gecontroleerd of dat het gewoon willekeurig was... Gezien de
hobbeligheid van het Circuit of the Americas zie ik niet in hoe de
andere auto's niet in dezelfde situatie als Lewis Hamilton of
Charles Leclerc zouden hebben gezeten. Ik ken zeker niet alle
details en het heeft geen zin om te speculeren, maar het is niet
goed voor het imago van de Formule 1 om de resultaten na de finish
nog te veranderen. Vooral niet in Amerika, waar de afgelopen tijd
zoveel goeds is gedaan voor de populariteit van de sport.
Amerikaanse F1-fans kunnen afhaken Er is niet veel voor nodig,
zoals we zagen in Indianapolis 2005 , om de Amerikanen weg te laten
lopen van de sport. Deze beslissing kwam uren na de race, zoiets
creëert geen goed imago voor de sport, echt niet. Maar goed, we
moeten ons aan de regels houden, ook al zijn het domme regels. Ik
heb veel te maken met Amerikanen, ik heb daar een bedrijf
opgebouwd, en zij zien de dingen anders dan Europeanen en anderen
misschien doen. Je kunt veel goeds ongedaan maken door dit soort
capriolen, waarbij uren na de race de resultaten compleet
veranderen. Dat is echt niet gezond. Als we een supersport op
willen bouwen, waar de Formule 1 in feite naartoe gaat, dan helpt
het niet als we dit soort dingen veranderen en eraan gaan rommelen.
Als het niet om de track limits gaat, maar om de slijtage van de
planken en als je maar vier van alle twintig auto's checkt en
vaststelt dat de helft schuldig is, zou dat dan geen indicatie zijn
om de rest ook te checken? Ik zou het eerlijk gezegd heel goed
begrijpen als Lewis en Charles behoorlijk pissig zouden zijn. Wat
tot slot overigens ook een hoop totale onzin is, is dat de FIA de
zaak tegen Hamilton die in Qatar het circuit overstak heeft
heropend. Ik weet dat Lewis op een aardige manier zei dat hij het
niet had moeten doen, maar dat deed hij alleen omdat hij een
rolmodel is. Lewis heeft genoeg verstand om naar links en naar
rechts te kijken voordat hij de baan oversteekt. Er was geen
gevaar. Nu is ook bekendgemaakt dat coureurs een boete van een
miljoen kunnen krijgen. Wat een grap. Ik dacht dat we daar ook mee
klaar waren. In 2007 hadden we die boete van 100 miljoen voor
McLaren, maar dat was gewoon een persoonlijke vete tussen FIA-baas
Max Mosley en McLaren-baas Ron Dennis. Dat had niets met spygate te
maken. Het gaat goed met de Formule 1, maar we moeten dit soort
bullshit er niet in laten sluipen, want daardoor gaan we alleen
maar terug in de tijd, terug naar de dark old days waarin politieke
rotzooi de uitslagen beïnvloedden.

Top Headlines

Oudere Top Headlines