Leclerc snapt niets van verkregen Ferrari-data: "Er moet iets niet kloppen"
Charles Leclerc mocht de Grand Prix van de Verenigde Staten als
eerste aanvangen, wat historisch gezien niet altijd de beste
startpositie in Austin is. De theorie werd realiteit toen Lando
Norris, startend vanaf P2, de Ferrari van Leclerc in de eerste
bocht voorbij wist te rijden. Wat volgde was een strategische race,
waarbij Ferrari twijfelde of één stop misschien wel mogelijk was
voor de Monegask. Dit bleek uiteindelijk mogelijk, maar of het ook
de beste strategie was, dat valt te betwijfelen. De Ferrari-coureur
moest in de slotfase van de race zijn teamgenoot Carlos Sainz
namelijk voor laten, aangezien de Spanjaard op versere banden een
stuk sneller was. "Het was duidelijk de verkeerde beslissing" Het
resultaat voor Leclerc? Een P6, nadat de Red Bull van Sergio Perez
ook te sterk bleek. Het valt te betwijfelen of de éénstopper wel de
juiste keuze was voor de Ferrari-coureur. "Gelijk vanaf het begin
van de race dachten we dat de éénstopper en de tweestopper dicht
bij elkaar zouden zitten. Na twaalf à dertien ronden zag ik de data
op mijn dashboard en de cijfers zagen er best goed uit voor een
één-stopper, met betrekking tot de bandenslijtage", zo legt Leclerc
uit na de race tegenover de media, onder wie RacingNews365, nog
voor zijn diskwalificatie. "Zoveel tijd raakte ik gedurende die
ronden niet kwijt. En als we naar onze data keken was dit het
juiste om te doen." Hij heeft dus geen spijt van de strategiekeuze,
maar wel betwijfeld hij of de Ferrari-data wel goed was: "Jammer
genoeg was het duidelijk de verkeerde beslissing. Er was op één of
andere reden iets mis met onze cijfers, wat we waren ver verwijderd
van onze ideale racestrategie." De Ferrari-coureur tast in het
duister en weet niet zo goed waar dat aan ligt: "Ik heb het
antwoord nog niet, want het zat er best ver naast. We finishten 10
seconden achter Carlos, en dat is een goede vergelijking aangezien
we beide dezelfde auto hebben. Dus ja, er was iets mis maar we
zullen proberen het te begrijpen." Uiteindelijk had Leclerc grotere
problemen: hij werd gediskwalificeerd vanwege een te ver gesleten
vloerplank. https://www.instagram.com/p/CyuWYJLI-0U/ Dit bericht op
Instagram bekijken Een bericht gedeeld door Scuderia Ferrari
(@scuderiaferrari)
eerste aanvangen, wat historisch gezien niet altijd de beste
startpositie in Austin is. De theorie werd realiteit toen Lando
Norris, startend vanaf P2, de Ferrari van Leclerc in de eerste
bocht voorbij wist te rijden. Wat volgde was een strategische race,
waarbij Ferrari twijfelde of één stop misschien wel mogelijk was
voor de Monegask. Dit bleek uiteindelijk mogelijk, maar of het ook
de beste strategie was, dat valt te betwijfelen. De Ferrari-coureur
moest in de slotfase van de race zijn teamgenoot Carlos Sainz
namelijk voor laten, aangezien de Spanjaard op versere banden een
stuk sneller was. "Het was duidelijk de verkeerde beslissing" Het
resultaat voor Leclerc? Een P6, nadat de Red Bull van Sergio Perez
ook te sterk bleek. Het valt te betwijfelen of de éénstopper wel de
juiste keuze was voor de Ferrari-coureur. "Gelijk vanaf het begin
van de race dachten we dat de éénstopper en de tweestopper dicht
bij elkaar zouden zitten. Na twaalf à dertien ronden zag ik de data
op mijn dashboard en de cijfers zagen er best goed uit voor een
één-stopper, met betrekking tot de bandenslijtage", zo legt Leclerc
uit na de race tegenover de media, onder wie RacingNews365, nog
voor zijn diskwalificatie. "Zoveel tijd raakte ik gedurende die
ronden niet kwijt. En als we naar onze data keken was dit het
juiste om te doen." Hij heeft dus geen spijt van de strategiekeuze,
maar wel betwijfeld hij of de Ferrari-data wel goed was: "Jammer
genoeg was het duidelijk de verkeerde beslissing. Er was op één of
andere reden iets mis met onze cijfers, wat we waren ver verwijderd
van onze ideale racestrategie." De Ferrari-coureur tast in het
duister en weet niet zo goed waar dat aan ligt: "Ik heb het
antwoord nog niet, want het zat er best ver naast. We finishten 10
seconden achter Carlos, en dat is een goede vergelijking aangezien
we beide dezelfde auto hebben. Dus ja, er was iets mis maar we
zullen proberen het te begrijpen." Uiteindelijk had Leclerc grotere
problemen: hij werd gediskwalificeerd vanwege een te ver gesleten
vloerplank. https://www.instagram.com/p/CyuWYJLI-0U/ Dit bericht op
Instagram bekijken Een bericht gedeeld door Scuderia Ferrari
(@scuderiaferrari)
