Formule 1-wagen Renault verlaagd voor test met 18-inch banden


De 18-inch banden van Pirelli die in 2021 hun intrede moeten doen, zijn op het Circuit Paul Ricard getest door Renault. Sergey Sirotkin reed in de R.S.18 waarin de Renault-coureurs vorig jaar reden. Het was de eerste keer dat de banden zijn getest door een Formule 1-wagen.
De bandenswitch is voor zowel Pirelli als voor de teams een grote verandering. De 18-inch banden waren in een eerder stadium al getest op een Formule 2-auto. Ditmaal was de R.S.18 van Renault aan de beurt, die moest worden verlaagd voor de testritjes. Omdat de nieuwe banden een iets grotere diameter hebben, moesten hiervoor speciale veren en dempers worden gemonteerd. 'De grootste inspanning voor ons was om de bodemvrijheid vooraan te verminderen. Dat is van invloed op de hele ophanging', legt Alan Permane uit, Operations Manager bij Renault.
'We zullen verschillende bandenontwerpen en -mengsels proberen'
De wielbeugels en remmen waren niet afgesteld, puur vanwege tijdsgebrek. 'Als je vandaag grotere remmen bij Brembo bestelt, krijg je ze over een half jaar.’ De aerodynamica werd niet veranderd. ‘Dat heeft geen zin bij een test als deze.' Mario Isola, baas van de Formule 1-tak van Pirelli, geeft aan dat er nog veel meer getest gaat worden. 'We zullen verschillende bandenontwerpen en -mengsels proberen. Ze vormen vervolgens de basis voor ons testprogramma in 2020', aldus Isola tegenover Auto, Motor und Sport . (Foto: Renault Sport Media)
[social-post platform="twitter" id="1172044833034252288"]

Top Headlines

Oudere Top Headlines