Brundle zet vraagtekens bij de FIA na diskwalificaties
In een column voor Sky Sports velt voormalig F1-coureur en analist
Martin Brundle zijn oordeel over de manier waarop het
sprintrace-format van invloed is op de manier hoe een Grand
Prix-weekend verloopt. De Brit geeft aan nog altijd liever naar een
sprintrace te kijken dan naar een vrije training, maar is van
mening dat de wijze waarop het format in elkaar steekt verre van
perfect is. "Er is geen twijfel over mogelijk dat het sprint-format
de teams flink onder druk zet. Met slechts één vrije training en
een setup die niet aangepast mag worden wegens de Parc Fermé-regels
zijn de teams al snel niet goed voorbereid. Dat is verre van ideaal
met deze complexe auto's, zeker op een relatief onbekend circuit
als Losail (Qatar) of een hobbelige baan als COTA (Verenigde
Staten)." De analist vervolgt: "En dan gaan we er nog maar vanuit
dat het weer goed is tijdens de vrije training en er geen crashes
of problemen met de betrouwbaarheid zijn." "Niet ideaal én niet
nodig" "En dat brengt ons bij de eerste vraag: willen we het gevaar
lopen dat sommige teams er niet het maximale uit kunnen halen
gedurende het weekend en zij hun kwaliteiten verspillen op een
manier die niet F1-waardig is? Twintig procent van het startveld
ving de race aan vanuit de pitstraat. Beide Haas- en Aston
Martin-coureurs verbraken de Parc Fermé-regels om een meer
competitieve race-setup te mogen genereren. Veel coureurs zaten het
het hele weekend 'vast' aan een lastige setup (met dank aan de Parc
Fermé-regelgeving, red.)." "Dat is niet ideaal en niet nodig",
vervolgt Brundle. "En hoewel ik er niet van houd om een format aan
te blijven passen, denk ik wel dat er veranderingen moeten komen
voor volgend seizoen en daarna. Het is nu gewoon een te grote
loterij, kijk maar naar wat er gebeurde na de race afgelopen
zondag", refereert de Brit naar de diskwalificatie van Charles
Leclerc en Lewis Hamilton. "Max heeft gelijk: de sprintrace heeft
een te grote invloed op het verloop van de hoofdrace. Ondanks dat
wil ik wel vermelden dat ik nog steeds liever naar een sprintrace
kijk dan naar een vrije training." Rijhoogte van grote invloed
"Mercedes bracht afgelopen weekend een laatste upgrade voor dit
seizoen. De upgrade heeft overigens meer betrekking op de
ontwikkeling van de 2024-Mercedes dan op de bolide van dit seizoen.
Lewis Hamilton was direct positief en had wellicht kunnen winnen.
Hij werd echter gediskwalificeerd, tezamen met Charles Leclerc van
Ferrari. Hun bolides hadden te veel slijtage aan de plank onder de
auto. Dit systeem is er al bijna dertig jaar en werkt succesvol.
Het zorgt ervoor dat er niet iedere dag een nieuwe, dure carbon
vloer op de auto geschroefd dient te worden en houdt de prestaties
onder controle." "De plank is gemaakt van versterkt hars en niet
van hout, en kan vaak gele vlekken op het circuit achterlaten in
bochten zoals Eau Rouge in Spa. Als je aan boord gaat bij de
coureurs, kun je bij hogere snelheden horen dat de auto's over de
grond schuren. Dit geeft tevens vonken af." Brundle gaat verder:
"Teams hebben de slijtage over het algemeen goed onder controle.
Dat geldt met name voor auto's met een hogere rijhoogte. Maar de
nieuwe generatie ground-effect auto's presteren veel beter wanneer
ze heel dicht bij de grond rijden. Dit komt omdat teams proberen de
lage luchtweerstand, maar zeer krachtige ondervloeren te verzegelen
voor meer neerwaartse druk, en daardoor meer grip en snelheid. "Op
een hobbelig circuit zoals Austin, en met slechts één vrije
training, is het instellen van een rijhoogte voor de duur van het
evenement een behoorlijke uitdaging wat betreft prestaties, de
tolerantie van de coureur, de auto én de plank onder de auto."
'Alles auto's hadden gecontroleerd moeten worden' Brundle oordeelt
dat de opzet van een sprintweekend voor chaos zorgt in het bepalen
van de juiste setup: "Als ze de rijhoogte voorzichtig verhogen,
lijden ze zó veel prestatieverlies dat ze net zo goed in kunnen
pakken en naar huis kunnen gaan." "Na de race werden vier auto's
gecontroleerd, waaronder de Red Bull van Verstappen, de McLaren van
Lando Norris en zowel de Mercedes van Hamilton als de Ferrari van
Leclerc. De laatste twee bolides bleken te veel slijtage te hebben,
waar diskwalificatie het enige gevolg voor is, hoe minimaal de
overtreding ook is. Hierover kan geen grijs gebied bestaan. De
volgende grote vraag is echter of, als vijftig procent van de
geteste auto's is gezakt, niet alle finishers gecontroleerd hadden
moeten worden. Het antwoord moet ongetwijfeld ja zijn."
Martin Brundle zijn oordeel over de manier waarop het
sprintrace-format van invloed is op de manier hoe een Grand
Prix-weekend verloopt. De Brit geeft aan nog altijd liever naar een
sprintrace te kijken dan naar een vrije training, maar is van
mening dat de wijze waarop het format in elkaar steekt verre van
perfect is. "Er is geen twijfel over mogelijk dat het sprint-format
de teams flink onder druk zet. Met slechts één vrije training en
een setup die niet aangepast mag worden wegens de Parc Fermé-regels
zijn de teams al snel niet goed voorbereid. Dat is verre van ideaal
met deze complexe auto's, zeker op een relatief onbekend circuit
als Losail (Qatar) of een hobbelige baan als COTA (Verenigde
Staten)." De analist vervolgt: "En dan gaan we er nog maar vanuit
dat het weer goed is tijdens de vrije training en er geen crashes
of problemen met de betrouwbaarheid zijn." "Niet ideaal én niet
nodig" "En dat brengt ons bij de eerste vraag: willen we het gevaar
lopen dat sommige teams er niet het maximale uit kunnen halen
gedurende het weekend en zij hun kwaliteiten verspillen op een
manier die niet F1-waardig is? Twintig procent van het startveld
ving de race aan vanuit de pitstraat. Beide Haas- en Aston
Martin-coureurs verbraken de Parc Fermé-regels om een meer
competitieve race-setup te mogen genereren. Veel coureurs zaten het
het hele weekend 'vast' aan een lastige setup (met dank aan de Parc
Fermé-regelgeving, red.)." "Dat is niet ideaal en niet nodig",
vervolgt Brundle. "En hoewel ik er niet van houd om een format aan
te blijven passen, denk ik wel dat er veranderingen moeten komen
voor volgend seizoen en daarna. Het is nu gewoon een te grote
loterij, kijk maar naar wat er gebeurde na de race afgelopen
zondag", refereert de Brit naar de diskwalificatie van Charles
Leclerc en Lewis Hamilton. "Max heeft gelijk: de sprintrace heeft
een te grote invloed op het verloop van de hoofdrace. Ondanks dat
wil ik wel vermelden dat ik nog steeds liever naar een sprintrace
kijk dan naar een vrije training." Rijhoogte van grote invloed
"Mercedes bracht afgelopen weekend een laatste upgrade voor dit
seizoen. De upgrade heeft overigens meer betrekking op de
ontwikkeling van de 2024-Mercedes dan op de bolide van dit seizoen.
Lewis Hamilton was direct positief en had wellicht kunnen winnen.
Hij werd echter gediskwalificeerd, tezamen met Charles Leclerc van
Ferrari. Hun bolides hadden te veel slijtage aan de plank onder de
auto. Dit systeem is er al bijna dertig jaar en werkt succesvol.
Het zorgt ervoor dat er niet iedere dag een nieuwe, dure carbon
vloer op de auto geschroefd dient te worden en houdt de prestaties
onder controle." "De plank is gemaakt van versterkt hars en niet
van hout, en kan vaak gele vlekken op het circuit achterlaten in
bochten zoals Eau Rouge in Spa. Als je aan boord gaat bij de
coureurs, kun je bij hogere snelheden horen dat de auto's over de
grond schuren. Dit geeft tevens vonken af." Brundle gaat verder:
"Teams hebben de slijtage over het algemeen goed onder controle.
Dat geldt met name voor auto's met een hogere rijhoogte. Maar de
nieuwe generatie ground-effect auto's presteren veel beter wanneer
ze heel dicht bij de grond rijden. Dit komt omdat teams proberen de
lage luchtweerstand, maar zeer krachtige ondervloeren te verzegelen
voor meer neerwaartse druk, en daardoor meer grip en snelheid. "Op
een hobbelig circuit zoals Austin, en met slechts één vrije
training, is het instellen van een rijhoogte voor de duur van het
evenement een behoorlijke uitdaging wat betreft prestaties, de
tolerantie van de coureur, de auto én de plank onder de auto."
'Alles auto's hadden gecontroleerd moeten worden' Brundle oordeelt
dat de opzet van een sprintweekend voor chaos zorgt in het bepalen
van de juiste setup: "Als ze de rijhoogte voorzichtig verhogen,
lijden ze zó veel prestatieverlies dat ze net zo goed in kunnen
pakken en naar huis kunnen gaan." "Na de race werden vier auto's
gecontroleerd, waaronder de Red Bull van Verstappen, de McLaren van
Lando Norris en zowel de Mercedes van Hamilton als de Ferrari van
Leclerc. De laatste twee bolides bleken te veel slijtage te hebben,
waar diskwalificatie het enige gevolg voor is, hoe minimaal de
overtreding ook is. Hierover kan geen grijs gebied bestaan. De
volgende grote vraag is echter of, als vijftig procent van de
geteste auto's is gezakt, niet alle finishers gecontroleerd hadden
moeten worden. Het antwoord moet ongetwijfeld ja zijn."
