Coronel verrast door Verstappen: "Wow, wat nam Max risico!"
De Grand Prix van de Verenigde Staten draaide uit op een
strategische strijd. Max Verstappen reed vanaf plaats zes gestaag
naar voren en kreeg de plaats van Lewis Hamilton in de schoot
geworpen door een latere pitstop van de Brit. Hamilton beschikte in
de slotfase over versere mediums, waarna de Mercedes steeds groter
werd in de spiegels van Verstappen. Uiteindelijk kwam het niet meer
tot een wiel-aan-wielgevecht. Voor de uitslag maakte het later niet
meer uit, aangezien Hamilton na afloop werd gediskwalificeerd. Toch
zag Ruud Dimmers in de RacingNews365-podcast dat de zevenvoudig
wereldkampioen het Verstappen ontzettend lastig maakte. "Lewis had
voor Max gereden als Mercedes gelijk was gestopt", stelt Dimmers.
"Als je ervoor rijdt, heb je de regie in handen. Het was niet zo
dat Max dominant was op enig moment in de race. Dat was in de
sprintrace wel het geval. Op een gegeven moment reed hij toen weg
bij Hamilton met een verschil van vijf a zes tienden per ronde. Een
dag later had hij wel serieus last van een remprobleem, maar het
verschil kwam er niet met Lewis." Mercedes liet een kans liggen Tom
Coronel sluit zich bij Dimmers aan. "Dit was de moeilijkste zege
van het jaar. Ten eerste moest Max van ver komen en ik zag dat hij
ontzettend agressief zijn inhaalacties plaatste. Toen dacht ik:
wow, wat neemt hij een risico. Dat vind ik wel het mooie aan Max:
het interesseert hem niet. Als hij in je spiegels zit, gooit hij
hem er gewoon naast. Hij had echt haast." Dimmers denkt dat
Mercedes had kunnen zegevieren. "Dit was de kans voor Hamilton en
Mercedes om een race te winnen. Dat zou dan zijn eerste zege sinds
de Grand Prix van Saudi-Arabië in 2021 zijn geweest. Verstappen
heeft sindsdien ongeveer dertig zeges behaald. Het blijft bijzonder
hoe het kan lopen in de Formule 1." Verstappen reed in de slotfase
op de harde band, terwijl Hamilton wat sneller was op de mediums.
Zat daar het verschil dan in, buiten het remprobleem? "De harde
band werkte eigenlijk voor niemand heel goed. Je zag het op een
gegeven moment bij Lando Norris. Daar reed Verstappen fluitend
naartoe in de tweede stint, toen de Nederlander in tegenstelling
tot Norris op de mediums reed. Max zei ook gewoon dat hij geen goed
gevoel had op de hards. De mediums waren gewoon een klasse beter."
Beluister de volledige podcast hieronder!
strategische strijd. Max Verstappen reed vanaf plaats zes gestaag
naar voren en kreeg de plaats van Lewis Hamilton in de schoot
geworpen door een latere pitstop van de Brit. Hamilton beschikte in
de slotfase over versere mediums, waarna de Mercedes steeds groter
werd in de spiegels van Verstappen. Uiteindelijk kwam het niet meer
tot een wiel-aan-wielgevecht. Voor de uitslag maakte het later niet
meer uit, aangezien Hamilton na afloop werd gediskwalificeerd. Toch
zag Ruud Dimmers in de RacingNews365-podcast dat de zevenvoudig
wereldkampioen het Verstappen ontzettend lastig maakte. "Lewis had
voor Max gereden als Mercedes gelijk was gestopt", stelt Dimmers.
"Als je ervoor rijdt, heb je de regie in handen. Het was niet zo
dat Max dominant was op enig moment in de race. Dat was in de
sprintrace wel het geval. Op een gegeven moment reed hij toen weg
bij Hamilton met een verschil van vijf a zes tienden per ronde. Een
dag later had hij wel serieus last van een remprobleem, maar het
verschil kwam er niet met Lewis." Mercedes liet een kans liggen Tom
Coronel sluit zich bij Dimmers aan. "Dit was de moeilijkste zege
van het jaar. Ten eerste moest Max van ver komen en ik zag dat hij
ontzettend agressief zijn inhaalacties plaatste. Toen dacht ik:
wow, wat neemt hij een risico. Dat vind ik wel het mooie aan Max:
het interesseert hem niet. Als hij in je spiegels zit, gooit hij
hem er gewoon naast. Hij had echt haast." Dimmers denkt dat
Mercedes had kunnen zegevieren. "Dit was de kans voor Hamilton en
Mercedes om een race te winnen. Dat zou dan zijn eerste zege sinds
de Grand Prix van Saudi-Arabië in 2021 zijn geweest. Verstappen
heeft sindsdien ongeveer dertig zeges behaald. Het blijft bijzonder
hoe het kan lopen in de Formule 1." Verstappen reed in de slotfase
op de harde band, terwijl Hamilton wat sneller was op de mediums.
Zat daar het verschil dan in, buiten het remprobleem? "De harde
band werkte eigenlijk voor niemand heel goed. Je zag het op een
gegeven moment bij Lando Norris. Daar reed Verstappen fluitend
naartoe in de tweede stint, toen de Nederlander in tegenstelling
tot Norris op de mediums reed. Max zei ook gewoon dat hij geen goed
gevoel had op de hards. De mediums waren gewoon een klasse beter."
Beluister de volledige podcast hieronder!
