Schumacher met wat claustrofobie op weg naar nieuw raceavontuur
Mick Schumacher is momenteel de test- en reservecoureur van
Mercedes, maar ondertussen proeft hij ook aan andere
racedisciplines waarin hij misschien wel direct kans maakt op een
racezitje. Alpine en de Duitser vonden elkaar om mogelijk een een
samenwerking aan te gaan voor het WEC-project van Alpine. In 2024
debuteren de Fransen met een spiksplinternieuwe hypercar.
Schumacher werd afgelopen week al in de A424 gelepeld voor een
eerste test op het circuit van Jerez. En dat was toch wel even
wennen, aangezien Schumacher in zijn carrière alleen in
formuleauto's heeft gereden. "Het is compleet anders. De auto is
relatief groot en relatief zwaar. De cockpit is volledig dicht en
dat gaf in het begin een wat claustrofobisch gevoel. Maar ik wende
er snel aan. Voor wat betreft het racen is het ook heel anders,
want je deelt natuurlijk een auto. En in een bepaald opzicht is dat
heel boeiend. De auto moet het in het uiterste geval ook nog eens
24 uur zien vol te houden, een heel ander soort uitdaging dus." Een
andere uitdaging was het goed positioneren van de bolide. In de
Formule 1 kijk je letterlijk tegen de wielen aan, wat het
makkelijker maakt om de auto te positioneren, maar in een hypercars
is dat natuurlijk anders. "Je ziet ook niet wanneer de banden
bijvoorbeeld blokkeren. Er zijn wel lampjes die dat een beetje aan
moeten geven, maar verder niks." "Het voelde sowieso heel abstract
om in een gesloten cockpit te zitten zonder rijwind van voren te
voelen", zo vervolgt hij. Wind kwam er wel van achteren: "Dat was
nog de grootste uitdaging. Er zit een koelsysteem achterin dat
lucht blaast en daar was ik in het begin niet op voorbereid."
Schumacher wordt met zijn woorden geciteerd door Speedweek en hij
geeft aan dat een WEC-zitje zeker een optie is, juist omdat hij in
de Formule 1 niet aan een zitje voor 2024 lijkt te kunnen komen.
Mocht hij daadwerkelijk in het WEC belanden, dan zal hij zijn
positie als reservecoureur kunnen behouden, zo gaf
Mercedes-teambaas Toto Wolff in een eerder stadium al aan.
Mercedes, maar ondertussen proeft hij ook aan andere
racedisciplines waarin hij misschien wel direct kans maakt op een
racezitje. Alpine en de Duitser vonden elkaar om mogelijk een een
samenwerking aan te gaan voor het WEC-project van Alpine. In 2024
debuteren de Fransen met een spiksplinternieuwe hypercar.
Schumacher werd afgelopen week al in de A424 gelepeld voor een
eerste test op het circuit van Jerez. En dat was toch wel even
wennen, aangezien Schumacher in zijn carrière alleen in
formuleauto's heeft gereden. "Het is compleet anders. De auto is
relatief groot en relatief zwaar. De cockpit is volledig dicht en
dat gaf in het begin een wat claustrofobisch gevoel. Maar ik wende
er snel aan. Voor wat betreft het racen is het ook heel anders,
want je deelt natuurlijk een auto. En in een bepaald opzicht is dat
heel boeiend. De auto moet het in het uiterste geval ook nog eens
24 uur zien vol te houden, een heel ander soort uitdaging dus." Een
andere uitdaging was het goed positioneren van de bolide. In de
Formule 1 kijk je letterlijk tegen de wielen aan, wat het
makkelijker maakt om de auto te positioneren, maar in een hypercars
is dat natuurlijk anders. "Je ziet ook niet wanneer de banden
bijvoorbeeld blokkeren. Er zijn wel lampjes die dat een beetje aan
moeten geven, maar verder niks." "Het voelde sowieso heel abstract
om in een gesloten cockpit te zitten zonder rijwind van voren te
voelen", zo vervolgt hij. Wind kwam er wel van achteren: "Dat was
nog de grootste uitdaging. Er zit een koelsysteem achterin dat
lucht blaast en daar was ik in het begin niet op voorbereid."
Schumacher wordt met zijn woorden geciteerd door Speedweek en hij
geeft aan dat een WEC-zitje zeker een optie is, juist omdat hij in
de Formule 1 niet aan een zitje voor 2024 lijkt te kunnen komen.
Mocht hij daadwerkelijk in het WEC belanden, dan zal hij zijn
positie als reservecoureur kunnen behouden, zo gaf
Mercedes-teambaas Toto Wolff in een eerder stadium al aan.
